• Cspiik

    Förälder till barn med Lindrig utvecklingsstörning

    Jag har en dotter som är 9 år som har en diagnos "Lindrig utvecklingsstörning med Autistiska drag" och jag undrar om det finns någon förälder/föräldrar som också har barn med samma diagnos som man kan bolla idéer och tankar med?

    Vi bor i Göteborg och hade också varit kul om en Träff/Gruppträff vore möjligt eller om det är någon som vet om det redan finns en sådan grupp man kan vara med i.


  • Svar på tråden Förälder till barn med Lindrig utvecklingsstörning
  • Odetta

    Hej! Vi har ingen diagnos på vår minsting ännu men den diagnosen som du skriver att din dotter har är vad som ska utredas på vår pojk. Hur var din dotter när hon var 2-3 år gammal? Vad var det som är grunden till diagnosen?

    Vår pojke pratar inte och förstår inte det talade språket. Han förstår tecken och bilder dock. Han har heller inte knäckt den sociala koden och behöver vuxenstöd i sin kontakt med andra barn.


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • UnikFamilj
    Odetta skrev 2013-06-22 16:48:14 följande:
    Hej! Vi har ingen diagnos på vår minsting ännu men den diagnosen som du skriver att din dotter har är vad som ska utredas på vår pojk. Hur var din dotter när hon var 2-3 år gammal? Vad var det som är grunden till diagnosen?

    Vår pojke pratar inte och förstår inte det talade språket. Han förstår tecken och bilder dock. Han har heller inte knäckt den sociala koden och behöver vuxenstöd i sin kontakt med andra barn.
    Hur är hans motorik..? Får jag tipsa om ett blogginlägg..?

    www.unikfamilj.se/autism/sprak-och-kommunikation/vad-ar-ratt-for-mitt-barn/

    Jag vet ju inget om din son mer än det här lilla så jag kanske är helt fel ute, men annars.. tja, läs om du vill. =) 
  • Miss79

    Cspiik: Här finns fler. Har en dotter med kromosomavvikelse som resulterat i en lindrig utvecklingstsörning och atypisk autism...tippar på att det är samma som autistiska drag. Hon fyller 5 år om en månad. Hade vart så skönt att hitta fler och, precis som du skriver, bolla ideer och funderingar med. Din tjej är 9 år. När fick ni diagnosen och finns det en "känd" orsak till diagnosen? Vi bor i Hindås, strax utan för Göteborg Hade vart så roligt att hitta fler och kunna träffas. Vi som har yngre barn undrar ju varje dag hur det blir och hur det ser ut om några år...hur är en 10 åring med dessa diagnoser?! Många tankar finns det!

  • Cspiik

    Odetta: Instinkten inom mig har hela tiden känt att det har varit någonting med min dotter men jag har inte kunnat sätta fingret på det.. Hon har alltid varit väldigt sen i sin utveckling men det var först när hon var 5 som jag tog ordentligt tag i det och krävde en utredning hos BNK. Men det var först efter flera utredningar som hon fick Diagnosen satt. Hon var som 2-åring och är fortfarande väldigt lugn och försiktig och väldigt dåligt självförtroende.
    Jag har alltid haft svårt att nå fram till henne och hon har saknat förståelse och medvetenhet, men jag har jobbat mycket på det och hoppas att det hjälper henne..

    Hon har väldigt svårt med det sociala samspelet och behöver ofta hjälp av en vuxen och hon är nu i sin utveckling som en 4-åring skulle jag tro.. Hon är inte med i leken utan observerar mer från sidan.. Vet inte hur hon skall vara och bete sig och behöver mycket hjälp med det.

    Grunden är alla tester de gjort på henne som sedan resulterat i en diagnos. Troligtvis då satt hennes nivå genom att se hur hög IQ hon har skulle jag tro.. Och också gjort många lektester och träffat många kuratorer, specialpedagoger och också läkare som utrett.     

    Hoppas detta hjälper lite men fråga mig mer än gärna mer! :)  

  • Cspiik

    Miss79: Ju äldre hon blir destu mer tydligare för omgivningen blir det att hon inte riktigt är som alla andra.. De jag har runt om mig i min omgivning har ingen förståelse och jag saknar verkligen att kunna bolla med föräldrar som vet hur det är och känner precis som jag.. Jag har börjat isolera mig från andra och det kanske fel av mig men vill hitta likasinnande barn till min dotter där hon känner sig trygg och inte behöver känna utanförskap.

    Hon går fortfarande i vanlig skola men under Särskolans läroplan men det finns såklart många funderingar om vad som är bäst gällande skolgång.. Ibland vill jag bara kunna se in i framtiden och då veta precis vad som är bäst för mitt barn.. Hon har stora inlärningssvårigheter och jag behöver mycket hjälp om att veta hur jag skall kunna nå fram till henne och lära ut på bästa sätt..

    Jag känner mig så otroligt ensam i mina tankar och det skulle vara väldigt kul om man kunde träffas och bolla och prata ideér och få hjälp av andra i samma sits.     

    Känd orsak till diagnosen har jag frågat läkaren om men fick inget vettigt svar då han inte kan ge det för det finns olika orsaker. Min dotter hade en traumatisk förlossning som kan vara orsak men kan lika gärna också vara ärftlig.

    Hoppas du skulle ha tillfälle att kunna träffas och kanske leka vid någon lekplats någon dag vilket skulle verkligen uppskattas. Glad

    Ha det fint så länge!   

            

  • Miss79

    Cspiik: Känner som dig. Inte många i vår omgivning som är insatt eller pratar om det. Något som skulle vara skönt. Skolgång är något vi börjat fundera över, men först är det fågan om ett extra år på dagis eller inte. Vår spec.pedagog gör bedömningen att hon kommer få det bäst i Särskolan, att gå integrerat kommer nog att bli tufft för henne på många sätt. Dels inlärningsmässigt, men även socialt att kunna umgås med kompisarna i takt med att de blir äldre. Ses väldigt gärna nån dag, skulle vara jättekul! Har du fler barn? Vår E har en 7-årig storasyster och en 1-årig lillasyster Ha det gott.

  • Raz

    Hej, min son på 13 år har diagnos "lätt utvecklingsstörd".

    Han ligger mentalt på samma nivå som lillasyster på 7 år.

    Han går i särskolan i stan och får åka färdtaxi dit o hem.

    Han har oxå syskon med div diagnoser, så det kan vara lite kämpigt ibland, både för honom, hans syskon o oss föräldrar.

    Han gick kvar på förskolan ett extra år innan han började i särskolan och alla vänner han lekte med som barn, vände honom ryggen då dom började i skolan o han gick kvar på förskolan och började istället mobba honom.

    Idag leker han ibland med några olika barn här omkring, alla är dom betdligt yngre än honom själv, men oftat leker han själv eller med lillasyster.

    Han stortrivs i skolan, där alla är sig själva och man inte blir mobbad för att man är annorlunda, men oroar sig själv med undran om han får jobba med sin stora dröm som vuxen, en oro som även vi vuxna delar, utan att oroa honom med det.

    Han kommer aldrig klara en vanlig skola och hur framtiden ser ut, kan bara framtiden utvisa.  

                   

  • gosgroda

    Hej! Min dotter är 12 år och har diagnoserna lindrig utvecklingsstörning och ADD. kombinationerna lindrig utvecklingsstörning, ADHD, ADD och autism är ofta sammankopplade. Du får gärna bolla tankar med mig ! Kram

  • Jenita659

    "Gosgroda" vad kan din dotter nu när hon är 12 år? Har en dotter på 6 med lindrig utvecklingsstörning , autism och ADHD som kämpar för att lära sig saker och att prata. Mkt social men svårt att leka ihop m jämnåriga, går bäst med små barn eller mkt äldre.

  • Miss79

    Jenita659: Vår 5-åring är som din tjej. Leker bäst med yngre eller de som är mycket äldre. Hon vill gärna vara med men har supersvårt att följa andras ideer och viljor. Mycket bredvid lek. Men super social och trivs bäst med många runt sig. Gosgroda: ADD visst är det den icke-hyperaktiva delen av ADHD,alltså när det är koncentrationsförmågan som är mycket kort. Det har nämnt för vår tjej med, men att det nlir aktuellt atttitta på inför en skolstart. Undrar precis som Jenita659 vad din tjej kanoch klara av idag, vilken åldersnivå är hon på. Jag har så svårt att förstå och föreställa mig hur det ser ut om ett par år med dessa diagnoser! Bor ni i och runt Göteborg???

Svar på tråden Förälder till barn med Lindrig utvecklingsstörning