• Sara1985

    För oss som kör 5:2 metoden eller varianter av denna

    Här samlas vi som äter enligt 5:2 metoden, eller någon annan variant av periodisk fasta!
    Alla är välkomna att dela med sig av tips och råd, med- och motgångar. 

  • Svar på tråden För oss som kör 5:2 metoden eller varianter av denna
  • Sara1985

    Kommer att ha min fjärde fastedag imorgon! Ska bo hos min mamma i två veckor och hon tänkte hänga på mig och min sambo på 5:2. Inte för att hon behöver gå ner i vikt, men hon var nog nyfiken.

    Personligen kör jag denna metod för att gå ner i vikt / inte gå upp i vikt. Har provat lchf i två månader men då gick jag upp 2,5 kilo. Fördelen med detta är ju att man får äta vad man vill på de dagar man inte fastar!

    Vikt vecka 1: 90,5 kg
    Vikt vecka 2: 90,0 kg

    Häng gärna på här i tråden ni som vill ventilera er! 

  • vita stenen

    Jag körde min tredje fastedag igår. De två första har jag ätit frukost/lunch (jag sover länge ;)) och så middag. Igår tänkte jag att jag skulle testa att bara äta middag. Det gick mycket bättre igår med bara ett mål mat, så jag kommer nog att fortsätta så. Tror att det för mig blev så att mat vid fler tillfällen triggade hungern för vid de två första tillfällena var jag hungrig hela dagarna det var jag inte igår

  • Sara1985
    elinaehn skrev 2013-06-25 12:49:24 följande:
    Vill testa men ska snart resa bort. Ok att testa en vecka o sen ta pause två?
    Ja varför inte smygbörja lite! 
  • Sara1985
    vita stenen skrev 2013-06-25 12:55:57 följande:
    Jag körde min tredje fastedag igår. De två första har jag ätit frukost/lunch (jag sover länge ;)) och så middag. Igår tänkte jag att jag skulle testa att bara äta middag. Det gick mycket bättre igår med bara ett mål mat, så jag kommer nog att fortsätta så. Tror att det för mig blev så att mat vid fler tillfällen triggade hungern för vid de två första tillfällena var jag hungrig hela dagarna det var jag inte igår
    Jag kör också med bara middag, resonerar som du att man blir mer sugen/hungrig av att äta. Jag har bara druckit lite buljong på morgonen och vid lunchtid (12 kcal per kopp).

    Åh, önskar jag med kunde sova länge så man fick sova bort mer av fastan :P Min bebis vaknar senast sju... :) 
  • maggank

    Jag har min första fastedag idag! Jag är förvånad över hur lätt det är koppla bort hungern ändå. Men jag tycker att det är jobbigt att det enda jag tänker på är kalorier och tider och sånt. Men det kanske släpper sedan när man kommer in i det bättre.

  • Run to the hills

    Jag har också börjat idag. Ätit så här:

    Frukost
    Ägg - 140 kcal
    1 dl lättyoghurt - 35 kcal
    50 g blåbär - 21 kcal
    Morot - 40 kcal

    Middag
    Linssoppa - 260 kcal bestående av lök, krossad tomat och röda linser.

    Lite huvudvärk till och från och så klart hungrig, men det går i vågor.

    Har två barn och jag och maken vill inte tvinga på dem vår dietmat (en del kommer de säkert gilla, annan inte) så jag stekte pannkakor till dem idag. Det var lite plågsamt att se 3-åringen glufsa i sig med god aptit :)

  • Nape

    Skönt med en tråd där man "får" fasta som man vill.

    Jag är inne på min tredje vecka med tvådagarsfasta. Tycker det fungerar bra. Jag äter ett par gånger per dag när jag fastar, håller mig till max 500 kalorier per dag då.

    Något jag märkt är att det "smittar" att tänka på kalorierna. Så även på ätdagarna tänker jag "Hm, ska jag verkligen äta den? Jag kanske ska vänta en timme, och bara dricka ett glas vatten.."

  • Bellie

    Den här tråden hänger jag med på. Tänkte börja köra men måste läsa på lite först.

Svar på tråden För oss som kör 5:2 metoden eller varianter av denna