Inlägg från: RöttÄrSött |Visa alla inlägg
  • RöttÄrSött

    Ur & Skur för små barn???

    Jag är inte förvånad, vi är ute varje dag på min "vanliga" förskola och det är ansträngande nog för de minsta som ofta måste gå in tidigt på vintrarna. Det är tungt med overall och stövlar, man vet själv hur ansträngande det är efter några timmar.

    Det finns ju många olika arbetssätt, har de exempelvis någon innemiljö alls? Äter de inne med de yngsta på vintrarna? Hur tar de tillvara på de yngstas villkor och ger dem en stimulerande miljö? Min uppfattning är att de lätt blir stillastående och kalla varav man måste hålla igång dem och det tär på krafterna. De är också begränsade i leken pga vantarna. Ta upp detta med pedagogerna och kräv riktiga svar och inte bara att "det ordnar sig, de vänjer sig"

    Själv tycker jag att lagom är bäst med ute- och innevistelse, i synnerhet för de yngsta. Vi har en övertro till utevistelse ibland...

  • RöttÄrSött

    Måste bara tillägga att ur och skur ibland används som en billig förskola från de styrande (politiker eller ägare), man startar avdelningar eller förskolor utan egna lokaler vilket blir mycket billigt. DÅ kan jag tycka att pedagogiken kan bli riktigt illa. Om de däremot har lokaler och kan ha en växelverkan ute och inne (såsom det är tänkt) utifrån barnens behov så är jag mer vänligt inställd.

  • RöttÄrSött

    Enbär: kan säga detsamma om mina betraktelser av uteförskolor (både med och utan ur och skur-certifiering). Det är som vanligt: det beror på personalen och vad man gör av dagen.

    På småbarnsavdelningen på min vanliga förskola så öppnar vi 630 inne, 8 är det frukost inne och till 9 är vi ute. Vi går in 10:30 på vintern (de yngsta kan gå in tidigare vid behov), sommartid går vi in närmare 11 eller så äter vi ute beroende på barngruppens storlek (15 små ute på tre personal klarar vi inte men färre barn går bra). Barnen sover ute i vagn eller inne på madrass utifrån förälderns val (vid kallare än -15 kör vi in vagnarna). Vi äter mellanmål inne vintertid och stannar inne då det blir becksvart vid tre-fyra samt att det kan vara ordentligt kallt. Att vara ute med barnen på en halvupplyst gård samtidigt som det blir ett himla tjorv om någon behöver kissa känner vi inte känns säkert (nu pratar jag hela huset, vi är enbart två personal efter 1615 och enbart en 17 för sista halvtimmen).

    På somrarna är läget annorlunda och enda anledningen att gå in brukar vara att de små ska få slippa solen några timmar mitt på dagen, då tar vi upp dem inne och går ut till 14 och äter mellanmål ute.

    Vi har halva gården skog och halva gräs samt asfalt, jag håller dock inte med om att barnen söker skugga själv utan det är vi vuxna som måste locka många av barnen till skogspartiet med roliga aktiviteter. Speciellt de yngsta föredrar den släta asfalten.

    Vi har (sommartid) stafflier ute, dockskåp, kaplastavar, kastruller, vattentunnor, vattenbanor, träbockshästar, byggmaterial osv. Vi utgår från olika zoner som ska finnas på en gård. Vi sprider oss bland barnen och det är inte okej att stå i klunga och prata om det inte rör verksamheten och då ska det gå fort. Kaffedrickande görs på rasten.

    Ja och så går vi till skogen och bostadsområdet också

  • RöttÄrSött

    Det finns certifierade förskolor i Kiruna och Lycksele bland annat så det finns. Däremot är det säkert vanligare söderut men antalet förskolor är ju också större.

    I min kommun finns två certifierade I ur och skur samt iaf tre som jobbar som uteförskolor eller uteavdelning.

Svar på tråden Ur & Skur för små barn???