• broglo

    Sevärd, tyskspråkig teveserie?

    Det här hör ju egentligen inte till rubriken "utlandsföräldrar", men jag tänker att det kanske finns folk som hänger här som kan hjälpa mig.

    Jag skulle vilja hålla lite liv i mina tyskkunskaper och tänkte att det skulle vara kul att köpa en dvd-box med någon bra, tyskspråkig teveserie att titta på under lediga stunder. Såg just den här "Unsere Mütter, unsere Väter" som just visades på svt och den var ju fantastiskt bra, så då blev jag sugen på mer bra, tyskspråkigt drama. Är det någon som har några tips? Helst inte deckare och helst inte något alltför "töntigt" (typ "Doktorn i dalen"). 

    Det tyskspråkiga land som jag har spenderat mest tid i är Österrike, så österrikiska dialekter funkar bra (om de är inom rimliga gränser), men schweitzisk tyska förstår jag nog inte lika bra... 

  • Svar på tråden Sevärd, tyskspråkig teveserie?
  • Fenna

    Jag älskar Tatort (vilket manga här i Tyskland tycker är lite lustigt), men det är ju en serie med olika deckare.

    Annars tror jag att man kan se de tyska kanalerna ZDF och Das Erste över internet även om man befinner sig utomlands, de har manga program i arkiven. Jag vet inte hur bra din tyska är, men man brukar kunna sätta pa tysk textning och da är det rätt lätt att följa med om man har läst lite tyska innan.

    Tips pa andra serier har jag tyvärr inte. 

Svar på tråden Sevärd, tyskspråkig teveserie?