• Äldre 28 Jun 17:50
    5956 visningar
    32 svar
    32
    5956

    Betalningsanmärkning inte mitt fel! vad gör jag!?

    Hej!

    jag försöka hålla nere historien men vill förklara så gott som möjligt vad som inträffat och hoppas på bra seriösa råd!

    jag fick en restskuld från föregående år från skatteverket på 3689:- ingen stor summa men jag hade massa annat att betala så den hamnade inte högst upp på prio listan. jag fick ett brev där jag hade ett sista inbetalningsdatum den 12 mars. jag ringer då några dagar innan den löpt ut till skatteverket.

     jag frågar då ” när ska denna restskatt senast vara betald?,”


     Mannen svarar ” så fort som möjligt” 


     Jag frågar ” Ok, vad händer om jag väntar? För jag har lite tufft just nu.”


     Mannen svarar ” ingenting, mer än att du kommer att få en ränta på restskatten så du kommer att behöva betala ett högre belopp.


     Jag frågar ” Okej, hur mycket kommer det bli om jag betalar det om ca en månad?”


     Mannen svarar ” ca 150 kr mer än det ursprungliga beloppet, men ring in när du ska betala för att få det exakta beloppet ” 


     Jag frågar ” jag förstår. Va bra, men det kommer inte gå till kronofogden eller till något inkasso bolag?”


     Mannen svarar ” Nej nej, det gör det inte. ”

      Va skönt tänkte jag och behövde inte tänka på det just för tillfället utan att jag skulle betala denna summa när jag kom hem från Thailand.


    Under denna period när jag var i Thailand så hade jag fått ett brev från Skatteverket med en påminnelse att jag måste betala in denna summa annars kan det komma att gå vidare till kronofogden.


     Detta brev har jag naturligtvis inte sett, eftersom att jag var i Thailand just då. (detta har jag bevis för eftersom att jag har stämpel i passet under utskickat datum från skatteverket)


     När jag kommer hem får jag ett brev dagen efter från kronofogden att jag måste betala en summa som kommer från skatteverket!

    jag får panik samtidigt som jag blir skit sur över att killen på skatteverket sagt saker till mig som inte stämde alls, men jag betalar skulden direkt. nu har jag fått en betalninganmärkning på grund av att jag hade en räkning för fortköring som gick till kronofogden 2011 den har inte synts men på grund av att denna kom in så har jag nu fått en anmärkning. 
    när jag kontaktar skatteverket så säger dom att dom inte kan se att jag har ringt eller kan bevisa att jag kontaktat dom under mars månad.
     jag har överklagat med denna motivering men den håller inte för jag måste ha konkreta bevis.
    nu när jag kontaktat skatteverket så säger 3 andra som jag varit i kontakt med att jag kan begära register på när någon varit inne på min "skatteprofilsida", detta har jag nu begärt utdrag på. men tydligen på grund av personalsekretess så får dom inte säga vem det är jag pratat med. dom döljer bevis!
    dom ljuger först till mig att dom inte kan se när någon varit inne på mig på skatteverket. vilket dom också sagt till kronofogden. sen när jag hör mig för så har dom möjlighet att plocka fram det.  beroende på vem jag pratat med på skatteverket så säger alla olika saker. jag har nu börjat tagit namn på varje person jag pratat med något jag tyvärr inte gjorde på killen som jag prata med första gången då han gav mig fel information. jag lita bara på att han kunde sitt jobb.
    jag tänker inte godta att jag ska gå med en anmärkning i 3 årstid pågrund av att någon annan inte vet om rutinerna. känner mig lurad, förtvilad, hjälplös.
    hade jag klantat till det för mig själv hade jag kunnat godta det men jag har försökt att göra rätt för mig.
    Otroligt att vi ska leva i ett samhälle där man inte har någon möjlighet att få rätt mot en myndighet även om man vet att man har rätten i sin rygg!  

          snälla om någon har tips ge mig gärna dom!!!      

  • Svar på tråden Betalningsanmärkning inte mitt fel! vad gör jag!?
  • Jimman
    Äldre 28 Jun 17:54
    #1

    Men trodde du på det han sa ?

  • Äldre 28 Jun 18:00
    #2

    men när kom du hem från Thailand då?

  • Äldre 28 Jun 18:02
    #3
    Jimman skrev 2013-06-28 17:54:48 följande:
    Men trodde du på det han sa ?

    ja det är väl klart att jag trodde på han.. om du ringer till ett försäkringsbolag och frågar om din bil är försäkrad och dom säger ja det är den, tror du inte på dom då?
    jag trodde att han kunde sitt jobb och litade på det!  TYVÄRR!!!
      
  • Jimman
    Äldre 28 Jun 18:02
    #4

    Du kan ju inte säga att det inte är ditt fel , fortfarande du som inte betalade i tid

  • Äldre 28 Jun 18:04
    #5
    Toktrasan skrev 2013-06-28 18:00:42 följande:
    men när kom du hem från Thailand då?

    jag kom hem 8 april. 5 dagar tidigare och jag hade kunnat betalat till skatteverket och inte fått brev från kronofogden. men jag litade på det kille från skatteverket sa!.. fy fan.. mår piss nu och försöker hitta varje kryphål jag kan för att få rätten på min sida..
  • Äldre 28 Jun 18:06
    #6
    Jimman skrev 2013-06-28 18:02:30 följande:
    Du kan ju inte säga att det inte är ditt fel , fortfarande du som inte betalade i tid

    självklart! men jag frågade ju vad som händer.. jag ringde ju in för att dubbelkolla.. hade han då sagt " betalar du inte i tid så kommer denna att skickas vidare då hade jag lånat fram pengar.. jag fråga till och med det och han sa nej.. bara en högränta..
  • Jimman
    Äldre 28 Jun 18:06
    #7

    Man har ca 8 mån på sig att betala in skatten o du ska strida för att du betalde in sent på en statlig skuld som alla bör veta att går direkt till kf

  • Äldre 28 Jun 18:09
    #8
    Jimman skrev 2013-06-28 18:06:34 följande:
    Man har ca 8 mån på sig att betala in skatten o du ska strida för att du betalde in sent på en statlig skuld som alla bör veta att går direkt till kf

    bör veta? men jag visste inte.. jag ber inte om en uppläxing utan om tips och råd.. så jag vore tacksam över det..
  • Jimman
    Äldre 28 Jun 18:09
    #9

    Ja du kommer inte få rätt i denna fråga

  • Äldre 28 Jun 18:11
    #10

    Varför betalade du inte meddetsamma ?
    Hur kunde du välja att åka till Thailand istället?

Svar på tråden Betalningsanmärkning inte mitt fel! vad gör jag!?