• Äldre 29 Jun 23:15
    40634 visningar
    16 svar
    16
    40634

    Börjar bli orolig.... Nån med barn som har leukemi?

    Jag har en son på 5 år. Han har mått dåligt ett tag nu. Haft några infektioner med hög feber och nu senast stora problem med magen.
    Han röntgade magen och var visst helt förstoppad så vi fick massa mediciner mot detta.
    Han var smal som en pinne och helt blek, hyn såg nästan grå ut....
    Iaf, efter ett tag började han äta så smått igen och verkade piggare.
    Nu är vi på semester i utlandet.
    Har de senaste dagarna lagt märke till att han har blåmärken utan förklaring på hela ryggen... Minst 6-7 st...
    Han har dålig aptit och börjar se blek ut igen, påsar under ögonen....
    Ikväll kräktes han lite, händer aldrig annars ....
    Googlade lite och läste om leukemi, skrämde slag på mig.....
    Det står att barn kan få ont i leder som kan förväxlas med växtvärk, han har det senaste klagat ofta på ont i smalbenen. Detta tror man ju självklart är växtvärk som mamma....
    Tänk om det är nåt annat??
    Känner mig hemskt orolig .....:(
    Kommer hem om nån vecka igen till Sverige, hoppas att jag bara inbillar mig och är en hönsmamma..... Annars ska jag ringa nån läkare och se vad dom säger....,,
    Nån här inne som har goda råd, nån som har barn med leukemi?
    Ville bara prata av mig lite.....


  • Svar på tråden Börjar bli orolig.... Nån med barn som har leukemi?
  • Äldre 29 Jun 23:33
    #1

    Jag har egentligen inte så jättegoda råd att ge, men det låter som att ni bör söka vård rätt snabbt. Även om det självklart kan vara helt ofarligt och finnas en naturlig förklaring till hans besvär så kan det ju också vara allvarligt.
    Är ni långt hemifrån? Finns det möjlighet att söka läkare där ni befinner er? Kanske det tom finns svensk läkare om ni föredrar det?
    Annars tycker jag ni skall göra som du tänkt - ring nån läkare om du har möjlighet.
    Jag tycker inte att du skall vänta en vecka med att söka för detta.

  • Äldre 30 Jun 00:30
    #2

    Vi trodde att våran hade det. Förstår din oro. Kram.

  • Äldre 30 Jun 19:44
    #3

    Kan ni inte söka läkare där ni är

  • Äldre 30 Jun 19:49
    #4

    Jag skulle nog inte vänta en vecka med att söka vård. Lycka till

  • Äldre 1 Jul 20:47
    #5

    Jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen i Sverige och be om råd.

  • Äldre 1 Jul 20:49
    #6

    Kontakta sjukvården där ni är. I bästa fall är det ingenting och er semester kommer att vara mycket trevligare. OM det skulle vara någonting allvarligt med ditt barn- visst vill du väl att han ska få vård så fort som möjligt?

  • Äldre 1 Jul 20:52
    #7

    Min dotter fick hsp heinoch schönleins. Hon hade ont i leder och blåmärken över hela kroppen, vill med detta lugna dig, det behöver inte vara leukemi även om symptomen liknar. Kontakta läkare där du är så dem får kolla honom. Min dotter mår bra idag.

  • Äldre 1 Jul 21:17
    #8

    Vi trodde att vår äldsta hade fått leukemi (vanligt i staden vi bor tyvärr) så vi blev ju helt utom oss av oro, särskilt efter att ett blodprov togs som visade att hon i princip helt och hållet saknade vita blodkroppar! Det visade sig vara gluten som var problemet...

    Jag vet att man alltid får upp det värsta när man googlar, men det kan vara massor av andra saker som är betydligt enklare att hantera så det behöver absolut inte vara cancer! Men jag tycker absolut att ni ska uppsöka vården redan nu, där ni är. Det kan ju vara någon sjukdom som är förekommande där men kanske inte alls i Sverige. Vem vet! Hittar de inget där så starta utredning omedelbart när ni kommer hem, han är ju uppenbart mycket sjuk och ni måste ju få reda på orsaken!

  • MalinE­ddie
    Äldre 1 Jul 21:19
    #9

    Håller med skogsvitter. I vilket land befinner ni er och var?


    Avskyr CIO-metoder.
  • Äldre 1 Jul 21:20
    #10

    Min dotter har haft Leukemi. Hennes symtom började med haltande (2år gammal). Hon klagade inte på värk. Flera undersökningar som inte visade något så jag misstänkte växtvärk. Mycket förkyld. Många små blåmärken på bena. Dålig aptit (åt väldigt bra innan). Sov dåligt, tröttare men inte onormalt. Mycket förkylningar (såg inte att hon var så blek innan läkaren på vårdcentralen kommenterade det). Jag misstänkte inget allvarligt. När hon fick 40,5 i temp gick jag till vårdcentralen. De tog blodprover som visade misstanke om Leukemi. Ett benmärgsprov visade sedan Leukemi. Jag är väldigt glad att det upptäcktes så tidigt och att läkaren på vårdcentralen varit så uppmärksam. Några dagar tidigare hade vi träffat en annan läkare på vc för att denna skulle godkänna att vi gav svininfluensa vaccin till våra barn och den läkaren sa att dottern var frisk och vi kunde ge vaccinet. Mitt råd är att gå till en vårdinrättning, sjukhus där ni är och be att de tar blodprov (blodstatus) där de kan se Hb, Leukocyter (totalvita blodceller) och Trombocyter (blodplättar). Med ett blodprov kan man se om blodvärderna är normala och då kan det inte vara Leukemi. Leukemi som drabbar små barn är akut. Dvs det går väldigt snabbt så bättre att ta prover direkt och inte vänta tills ni kommer hem. Virus kan också ge liknande symtom så det behöver inte alls vara något allvarligt. Jag hoppas verkligen det inte är något allvarligt för detta var det jävligaste vi någonsin gått igenom, både för barnet och vi föräldrar :(

  • Äldre 1 Jul 21:21
    #11

    Tillägger att det är liknande symptom på flera autoimmuna sjukdomar (kroppen bryter ner sitt eget immunförsvar) liksom de flesta sjukdomar som på något sätt påverkar näringsupptaget negativt, ämnesomsättningssjukdomar osv. Symptomen är också lika som för aids, men det är ju inte särskilt troligt!

  • Äldre 1 Jul 21:23
    #12
    Mamma Cecilia skrev 2013-07-01 21:20:42 följande:
    Min dotter har haft Leukemi. Hennes symtom började med haltande (2år gammal). Hon klagade inte på värk. Flera undersökningar som inte visade något så jag misstänkte växtvärk. Mycket förkyld. Många små blåmärken på bena. Dålig aptit (åt väldigt bra innan). Sov dåligt, tröttare men inte onormalt. Mycket förkylningar (såg inte att hon var så blek innan läkaren på vårdcentralen kommenterade det). Jag misstänkte inget allvarligt. När hon fick 40,5 i temp gick jag till vårdcentralen. De tog blodprover som visade misstanke om Leukemi. Ett benmärgsprov visade sedan Leukemi. Jag är väldigt glad att det upptäcktes så tidigt och att läkaren på vårdcentralen varit så uppmärksam. Några dagar tidigare hade vi träffat en annan läkare på vc för att denna skulle godkänna att vi gav svininfluensa vaccin till våra barn och den läkaren sa att dottern var frisk och vi kunde ge vaccinet. Mitt råd är att gå till en vårdinrättning, sjukhus där ni är och be att de tar blodprov (blodstatus) där de kan se Hb, Leukocyter (totalvita blodceller) och Trombocyter (blodplättar). Med ett blodprov kan man se om blodvärderna är normala och då kan det inte vara Leukemi. Leukemi som drabbar små barn är akut. Dvs det går väldigt snabbt så bättre att ta prover direkt och inte vänta tills ni kommer hem. Virus kan också ge liknande symtom så det behöver inte alls vara något allvarligt. Jag hoppas verkligen det inte är något allvarligt för detta var det jävligaste vi någonsin gått igenom, både för barnet och vi föräldrar :(
    Hur mår hon idag, och hur gammal är hon? Cancer är verkligen hemskt, usch!
  • Äldre 1 Jul 21:28
    #13

    Ja verkligen hemskt :( inga barn ska drabbas av det! Min dotter mår bra idag. Behandlingen avslutades för ca 1år sedan. Behandlingen varade i 2,5år. Blir snart 6år så nästan halva livet har hon varit under behandling.

  • Äldre 1 Jul 22:26
    #14

    När det gäller blekhet så är det vanligt vid sjukdomar men kolla öronen. Om de är normalfärgade så är Hb (röda blodkroppar) oftast normalt. En sjuksyrra berättade för oss och det har stämt ganska bra.

  • Äldre 17 Aug 19:57
    #15

    Hej, fick du någon förklaring på din sons tillstånd?

  • Äldre 17 Sep 07:50
    #16

    Hej, hur har det gått? Min son har haft leukemi.

Svar på tråden Börjar bli orolig.... Nån med barn som har leukemi?