• Äldre 5 Jul 19:47
    100781 visningar
    79 svar
    79
    100781

    Jobbar på oljeplattform . Försöker svara på alla frågor ni kan ha.

    Jobbar som roughneck på en flytrigg på norsk sockel. Ska försöka svara på alla frågor som handlar om jobbet och livet på en rigg.

  • Svar på tråden Jobbar på oljeplattform . Försöker svara på alla frågor ni kan ha.
  • Anonym (Undra­nde)
    Äldre 16 Jul 12:43
    #1

    Vad roligt, verkar väldigt förmånligt!! :)

    Har några frågor:

    Vad är eftersträvansvärt att ha utbildning/förkunskaper inom?

    Måste man vara bra på engelska?

    Är det svårt att få jobb och vad kostar säkerhets-kursen man måste ha innan man kan börja jobba, kan detta göras i Sverige eller måste man gå kurs i Norge? 

    Arbetsuppgifter, måste man vara "händig" eller kan "vem som helst" med god fysik klara av jobbet?

    Hoppas du kan svara!! :) 

  • Äldre 16 Jul 23:47
    #2
    Anonym (Undrande) skrev 2013-07-16 12:43:38 följande:
    Vad roligt, verkar väldigt förmånligt!! :)

    Har några frågor:

    Vad är eftersträvansvärt att ha utbildning/förkunskaper inom?

    Måste man vara bra på engelska?

    Är det svårt att få jobb och vad kostar säkerhets-kursen man måste ha innan man kan börja jobba, kan detta göras i Sverige eller måste man gå kurs i Norge? 

    Arbetsuppgifter, måste man vara "händig" eller kan "vem som helst" med god fysik klara av jobbet?

    Hoppas du kan svara!! :) 
    Mekanisk/hydraulisk bakgrund är aldrig fel gärna med yrkesbevis som går att omvandla till norskt fagbrev.
    Du bör vara praktiskt lagd och kunna skruva på maskiner, då de tenderar att behöva underhåll i tid och otid.

    På norsk sokkel behöver du inte några direkta engelska kunskaper då det mesta tas på norska, visst finns lite servicesällskap som har engelsk personal men inget stort problem.

    Säkerhetskursen har jag inte helt koll på vad den kostar idag då jag bara tar repetitionskursen som jobbet betalar. Men tror att det går att hitta den för straxt under 20000Nok
    Säkerhetskursen + Vg2 borr och brunnteknik + VHF certifikat är vad jag skulle se som minimum för att ha en chans att få jobb. Sen om du har extrakurser som stropp/anhukare, riggare, G20 lastbilskran , G4 traverskran, truck och liknande är det ett plus i kanten. Är många som går petroleumteknisk fagskola med det är en 2 årig utbildning.
    Hört att det finns kurs i göteborg numera men jag skulle definitivt gå kurserna i Norge känns mer seriöst, kan rekomendera Nortrain i Stavanger och ITC AS i tönnsberg.
     
    Arbetsuppgifter som man kan räkna med att få göra under de första turerna är tvätta riggen, har haft en del 12 timmars pass med en högtrycks pistol och spolat bort oljesöl från skott och däck. Skittråkigt men man får se framåt. Sen hoppa in och hjälpa däcksmanskapet med att ta emot och lossa last från båtar är vanligt med.

     Vart mycket och rörigt hoppas det hjälpte lite annars får jag utveckla det som inte kom fram  :)
  • Äldre 17 Jul 07:37
    #3

    Hur länge jobbar du och hur länge är du sen ledig?

    Vad händer när det blir storm, exempelvis på vintern? Kan det bli skador på plattformen? Har du varit med om någon olycka?

  • Äldre 17 Jul 08:15
    #4
    Sous skrev 2013-07-17 07:37:59 följande:
    Hur länge jobbar du och hur länge är du sen ledig? Vad händer när det blir storm, exempelvis på vintern? Kan det bli skador på plattformen? Har du varit med om någon olycka?

    Jobbar 14 dagar 12 timmars skift. Sen är jag ledig 4 veckor sen börjar det om. Blir det för dåligt väder så går inte helikoptrarna då får man fortsätta jobba som vanligt tills det blir bättre väder. Om det blir för stora vågor så stänger vi ner hålet vi borrar och kopplar ifrån allt och väntar på vädret. Julen 2011 var det värsta jag vart med om blåste det 65 M/sekund hela riggen åkte upp och ner 12 M mellan vågtopp och dal . Det var lite obehagligt många som vart sjösjuka . Inte varit med om någon olycka som tur var.
  • Äldre 17 Jul 08:29
    #5

    Tack för svar! Det låter ju rätt skönt att fokusera helt på jobbet och sen vara ledig. Har du familj? Funkar det bra isf?

  • Äldre 17 Jul 08:48
    #6

    Jag skulle vilja veta hur du fick jobbet och vilket företag du jobbar för.
    Hade du flyt eller kontakter?
    Några tips?

    Har en man som jobbar inom offshore/supply (som befäl) och gärna vill vidare till rigg men trots all erfarenhet,kurser, och rekommendationer är det alltid stopp och han får ofta besked att dom istället valt en norrman och ibland en med mindre erfarenhet (patriotismen är det inget fel på ) börja ledsna lite på detta...

  • Äldre 17 Jul 09:27
    #7
    Sous skrev 2013-07-17 08:29:07 följande:
    Tack för svar! Det låter ju rätt skönt att fokusera helt på jobbet och sen vara ledig. Har du familj? Funkar det bra isf?
    Ja det är väldigt skönt att jobba en koncentrerad period för att sen kunna slappna av och vara hemma. 

    Har familj på gång, sambon väntar vårt första barn nu. Men är själv uppväxt med en pappa som jobbat offshore och jag tyckte inte att det var några som helst problem. Visst det var tråkigt när han var borta men när han var hemma hade han alltid tid att hitta på saker och umgås.
     
  • Äldre 17 Jul 09:33
    #8
    Liafia skrev 2013-07-17 08:48:47 följande:
    Jag skulle vilja veta hur du fick jobbet och vilket företag du jobbar för.
    Hade du flyt eller kontakter?
    Några tips?

    Har en man som jobbar inom offshore/supply (som befäl) och gärna vill vidare till rigg men trots all erfarenhet,kurser, och rekommendationer är det alltid stopp och han får ofta besked att dom istället valt en norrman och ibland en med mindre erfarenhet (patriotismen är det inget fel på ) börja ledsna lite på detta...
    Trist att dom verkar göra så. 

    Ja jag hade bra kontakter min pappa jobbar för samma företag som mig så jag gissar på att det hjälpte en del.
    Jobbar åt Dolphin Drilling ett litet norskt företag med 3 riggar på norsk sektor.

    Det enda tips jag kan ge eftersom han verkar ha allt som behövs utav kurser och liknande är att fortsätta söka, kanske Island offshore kan vara något då de har fartyg som gör brunn intervension och liknande. Kanske är lättare att komma in där eftersom det är fartyg det med?  Inte helt säker på hur det ser ut för sjöbefäl, det är lite för högt upp i hierarkin för min del. :)


      
  • Äldre 2 Sep 21:43
    #9

    Hur mycket tjänar man som roughneck på en oljerigg?

  • Äldre 2 Sep 21:47
    #10

    Behöver ni kockar?


    Yaoi is the opiate of the fangirls
Svar på tråden Jobbar på oljeplattform . Försöker svara på alla frågor ni kan ha.