• Äldre 9 Jul 18:47
    2539 visningar
    3 svar
    3
    2539

    Steriliserad

    Hej. Jag är 40+ och steriliserade mig för 8 år sedan. Det kändes som rätt beslut då. Idag är min familjesituation en annan. Jag lever med en annan kvinna nu. Vi är mycket lyckliga tillsammans men vi har en stark längtan efter ett gemensamt barn. Hon är yngre än mig. Har hört talas om att det går att återställa mina sädesledare. Har träffat en urolog i mitt län(Blekinge), men han sa att det inte görs sådana ingrepp i Sverige. Hoppas på detta sätt få höra att det kanske finns möjlighet i ett annat län. Tack!


  • Svar på tråden Steriliserad
  • Äldre 9 Jul 19:48
    #1

    Min man är steriliserad. Vi vände oss till IVF-kliniken Carlanderska i Göteborg (vi ville inte vänta på hjälp via landstinget eftersom man skall ha bott ihop i 2 år först). http://fertilitetscentrum.se/

    Där plockade de ut spermier från maken med nål, och plockade ägg från mig efter 12 dagars hormon-sprutor. De befruktade äggen under mikroskop och odlade några dagar innan ett valdes ut och återfördes.
    17 dagar från behandlingsstart fick jag embryot tillbaka, och 6 dagar senare testade jag positivt. Dottern är nu snart 14 månader. Nu har vi några kvar i frysen om vi vill ha syskon. Maken är fortfarande steriliserad, så preventivmedel i övrigt behöver vi inte fundera över :)

    Det är möjligt att utföra operation för att återställa sädesledarna men chanserna att lyckas den vägen är sämre. Dels tar det tid innan allt läker, dels kan det bli ärr-bildning som ändå försvårar passagen av spermier. De ville inte gå den vägen på Carlanderska (vilket vi är glada för eftersom detta fungerade bättre).

    Alltså - fullt möjligt för er att skaffa barn. Via landstinget om ni står ut med längre väntetider, och uppfyller deras kriterier. Via privat klinik annars - men då kostar det ju en slant.

  • Äldre 9 Jul 22:10
    #2

    Hej Ellie. Tack för ditt svar. Ni har tänt ett hopp för oss! Skulle det vara möjligt att få ringa er och prata lite om detta? Vi har full respekt om ni inte vill. Ni skulle i så fall kunna skicka ert telnr till min mail. Tack än en gång!

  • Äldre 9 Jul 22:19
    #3

    Jag skickade ett PM, hör av dig om du inte kan läsa det.

Svar på tråden Steriliserad