• jennaA
    Äldre 11 Jul 21:34
    4317 visningar
    5 svar
    5
    4317

    Vad höjer kvaliten på äggen?

    Hej då var jag igång igen med en ny tråd. Jag saknade en specifik tråd om just äggkvalite och hur man kan höja den. Jag tänkte vi kunde dela med oss av våra erfarenheter och tips. Själv äter jag melatonin på eget bevåg då jag läst att det ska höja kvaliten (köpt på hälsokost), multivitaminer, inget kaffe, bara lite te på morgonen, dhea har jag inte vågat mig på än, ska tala med läkaren först, försöker dricka mycket vatten Finns ju säkert massor av saker man kan göra, så dela gärna med er av era metoder.

  • Svar på tråden Vad höjer kvaliten på äggen?
  • Äldre 11 Jul 22:08
    #1

    En läkare skulle svara nej på frågan.
    Det finns inte mycket man kan göra åt själva äggen eftersom alla äggen redan finns när vi föds.

    Det enda de gör sen är att mogna ut efter hand. Av de 1-2 miljoner ägg som vi föds med så kommer större delen att dö, vid puberteten har vi 400 000 äggfolliklar kvar. Varje månad sedan kommer runt tusen av dem att dö och bara en enda kommer att släppa ett moget ägg, om allt funkar som det ska.

    Det betyder att ca 400 ägg av de från början 1-2 miljonerna kommer att bli mogna under en kvinnas fertila liv, om hon inte boostar naturen med hormoner.

    Så allt skräp vi får i oss, från tonårens spritorgier till de där förfärliga cigarretterna, avgaserna i stan, läkemedel vi tar och bekämpningsmedlen i maten, kan slå på de stackars äggen ända fram tills den dag vi bestämmer oss för att försöka få barn. Är de skadade då så är de.

    Däremot kan man givetvis påverka kroppens status under äggets mognad.

    För mycket övervikt t ex ger ju strul med hormonerna, det kan finnas andra rubbningar som kan behandlas med hormoner och vi kan mecka runt med ägglossningen med Pergotime m. fl. preparat.

    Men leva hälsosamt borde man göra hela sitt liv om man vill ha bästa möjliga chanser.


    Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • jennaA
    Äldre 12 Jul 15:26
    #2

    Hej themis! Jo visst är det så att äggen påverkas negativt av alla kemikalier, gifter osv, men det jag funderar på är om skadorna verkligen är helt oåterkalleliga? Går dom inte att reparera på något sätt? Andra skador som tex skrapsår läker ju ut. Vissa organ i kroppen kan självläka vid rätt behandling. Alla skador som sker på kroppen är ju på cellnivå, kromosomnivå och många skador går ju som sagt att läka men varför är just äggens skador eviga?

  • Äldre 12 Jul 18:05
    #3
    jennaA skrev 2013-07-12 15:26:32 följande:
    Hej themis! Jo visst är det så att äggen påverkas negativt av alla kemikalier, gifter osv, men det jag funderar på är om skadorna verkligen är helt oåterkalleliga? Går dom inte att reparera på något sätt? Andra skador som tex skrapsår läker ju ut. Vissa organ i kroppen kan självläka vid rätt behandling. Alla skador som sker på kroppen är ju på cellnivå, kromosomnivå och många skador går ju som sagt att läka men varför är just äggens skador eviga?
    Alla skador går inte att läka, en del cellskador blir ju till cancer.

    Det finns flera oberoende system för DNA-reparation i cellerna men ibland går det fel, skadan upptäcks inte eller kan inte lagas.

    Saknar man en X-kromosom efter befruktningen (Turners syndrom) så blir man steril, det är inget som kan läka.

    Saknar mamman de immunologiska mekanismer som skyddar blastocysten mot de egna immuncellernas försvar när den ska implanteras i livmoderslemhinnan så kan det inte heller bli några barn.

    Och hela den kemiska processen att få till ett barn med alla organ korrekt anlagda är egentligen vansinnigt komplicerad, det är därför det tyvärr blir en del missfall under första veckorna även i en grupp som lever nyttigt.

    Vi får alla göra vårt bästa och sen hoppas på det bästa. Naturen bryr sig inte och det har nog aldrig varit meningen att alla individer av en art ska få föröka sig.

    Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Äldre 8 Aug 20:24
    #4
    jennaA skrev 2013-07-11 21:34:59 följande:
    Hej då var jag igång igen med en ny tråd. Jag saknade en specifik tråd om just äggkvalite och hur man kan höja den. Jag tänkte vi kunde dela med oss av våra erfarenheter och tips. Själv äter jag melatonin på eget bevåg då jag läst att det ska höja kvaliten (köpt på hälsokost), multivitaminer, inget kaffe, bara lite te på morgonen, dhea har jag inte vågat mig på än, ska tala med läkaren först, försöker dricka mycket vatten Finns ju säkert massor av saker man kan göra, så dela gärna med er av era metoder.
    Hej jennaA! Jag måste fråga dig var du köper Melatonin, har inte uppfattat att det säljs i Sverige? Bir nyfiken på vilken hälsokostaffär som säljer? Hoppas ju också desperat kunna förbättre min äggkvalitet, lyckas inte bli gravid trots bra värden på AMH och FSH för min ålder (44:().
  • Äldre 8 Aug 22:02
    #5

    DHEA kan förbättra äggens kvalitet i vissa fall:
      
    "DHEA är ett relativt nytt tillskott för kvinnlig infertilitet, som används främst hos kvinnor med nedsatt ovariell reserv. Minskad ovariell reserv uppstår på grund av för tidigt åldrande på äggstockarna. En undersökning av IVF centra i 2010 visade att ungefär en tredjedel av alla IVF-centra i världen redan använder DHEA för att förbättra graviditetschanserna genom att förbättra kvaliteten och kvantiteten på oocyter (ägg) och embryon."
    http://fertilitetsguiden.com/alternativ/dhea.php

    Biverkningar i form av håravfall, hårväxt samt akne förekommer dock. 
     
    Rökning är jättedåligt:
     
    Forskare menar att rökning kan minska fertiliteten med upp till 30%. Även om skadeverkningarna av tobak inte kan botas, är den goda nyheten att du kan undvika att skada fortplantningssystemet ytterligare genom att sluta med din dåliga vana.  http://www.fertility.se/treatment/Enhance_Your_Well_being/Smoking.jsp
     

Svar på tråden Vad höjer kvaliten på äggen?