• Äldre 18 Jul 16:45
    20808 visningar
    20 svar
    20
    20808

    Någon som sparat ut sin naturliga hårfärg?

    Jag har bestämt mig för att spara ut min naturliga hårfärg, min start är på 2 cm's utväxt. Mitt "tidigare" hår är ungefär till axlarna och misshandlat med färg och blekning, och flisar sig i topparna.

    Nu vill jag spara ut mitt naturliga hår som är askblont, min nuvarande färg på resten av håret är brun-röd-orange. Jag tar tillskott för att håret som växer ut ska bli starkare. Plattar och lockar aldrig håret, fönar aldrig, låter det alltid lufttorka efter dusch osv.

    Men nu är frågan, hur gör jag för att spara ut det på bästa sätt? Spelar det någon roll om jag bleker mitt nuvarande hår i en färg som liknar min egen, och då inte färgar utväxten så den får vara ifred?

    Ska jag klippa mig? Känns rätt onödigt eftersom det ändå klyvs hela tiden nerifrån så det blir väl liksom jämt upp? Sedan när det friska håret börjar komma ikapp så kommer jag klippa av allt det färgade slitna, det kommer ta tid men jag är beredd på nästan 3 år, har räknat lite. 

    Någon som gjort samma sak kanske? :) Kram! 

  • Svar på tråden Någon som sparat ut sin naturliga hårfärg?
  • Äldre 18 Jul 16:54
    #1

    Jag har gjort det och hade hår ner till mitten av ryggen. Tog drygt 4 år.

    Färgade mitt blekta hår i samma som mitt orginal och lät det först växa ut så att utväxten var typ en dm. Klippte av och lät växa ut.

    Jag skulle rekommendera dig att färga så likt orginal som möjligt och sen klippa eftersom. Kluvna toppar sprider sig uppåt så jo, det är värt att klippa lite då och då.

  • Äldre 18 Jul 17:37
    #2
    Flisan79 skrev 2013-07-18 16:54:11 följande:
    Jag har gjort det och hade hår ner till mitten av ryggen. Tog drygt 4 år.

    Färgade mitt blekta hår i samma som mitt orginal och lät det först växa ut så att utväxten var typ en dm. Klippte av och lät växa ut.

    Jag skulle rekommendera dig att färga så likt orginal som möjligt och sen klippa eftersom. Kluvna toppar sprider sig uppåt så jo, det är värt att klippa lite då och då.
    Oj! Men mitten av ryggen är ju rätt långt, jag satsar på någonstans nedanför skulderbladen. Men utväxten blir ju en dm på knappt ett år, så det är ju bra. 
    Ja, men grejen är ju att mitt hår har kluvna toppar hela vägen, alltså hela håret. Så det är väldigt tovigt och fult. Och då om jag klipper så kryper de bara ännu längre upp.  
  • Äldre 18 Jul 17:56
    #3

    Hur såg du skillnad på ditt eget och utväxten när du färgat samma som din egen färg? :)

  • Äldre 18 Jul 18:22
    #4

    Det blekta/färgade var betydligt sämre kvalité så det var ganska lätt.

  • Äldre 19 Jul 14:14
    #5
    Flisan79 skrev 2013-07-18 18:22:12 följande:
    Det blekta/färgade var betydligt sämre kvalité så det var ganska lätt.
    Okej! För jag gillar att mäta hur långt det har blivit, går det fortfarande då? Är det ingen fler som gjort samma sak eller håller på? Så man kan peppa varann tänkte jag?
  • Äldre 19 Jul 14:17
    #6

    Jag rakade av mig håret bara:)

  • Äldre 19 Jul 14:28
    #7
    Millamjauew skrev 2013-07-19 14:17:33 följande:
    Jag rakade av mig håret bara:)
    Ja men det vågar jag inte göra :( jag skulle se ut som en kille då :/ Har faktiskt tänkt på det dock.
  • Äldre 19 Jul 21:41
    #8

    Puffar i tråden :) Någon fler måste det ju finnas?

  • Äldre 19 Jul 22:04
    #9

    Svarar kanske inte riktigt på din fråga men nästan, så jag berättar ändå! När jag var 13-15 hade jag en period då jag färgade håret mörkt samt permanentade ett par gånger. Mitt hår var som tuggummi, så slitet att det var som dreads om jag inte tvättade det med massor av balsam varje dag. Så när jag ville bli blond igen så gick det helt enkelt inte, håret var så jävla slitet att blekningen fungerade inte på den lockiga delen, dvs allt förutom den 5cm långa utväxten jag hade. Så jag tänkte som du, att jag skulle klippa lite vartefter osv, men så kände jag mig lite spontan hos frisören och sa att hon ska klippa bort allt lockigt och helst ta trimmen i nacken. Det här var i mars 2008. Sedan dess har jag inte blekt eller använt hårspray mer än vid speciella tillfällen, fönar bara på låg värme, köper professionella hårprodukter , så som värmeskydd, schampo, balsam och olja. Nu har jag långt, starkt och helt friskt hår till strax under tuttarna. Jag får beröm från frisörer för min hårkvalite och håret växer faktiskt mycket snabbare nu. Första tre åren gick jag bara till frisören tre gånger och klippte bara lite, lite. Nu går jag var femte månad ungefär och tar då en decimeter varje gång för att håret inte ska bli för långt. Jag har visserligen inte sparat ut min riktiga hårfärg, men jag har sparat ut mitt riktiga hår, haha. Det tog fyra år innan håret blev mer än halvlångt, men efter det växer det som sagt med en rasande fart. :)

  • Äldre 19 Jul 22:29
    #10
    blomman07 skrev 2013-07-19 22:04:30 följande:
    Svarar kanske inte riktigt på din fråga men nästan, så jag berättar ändå! När jag var 13-15 hade jag en period då jag färgade håret mörkt samt permanentade ett par gånger. Mitt hår var som tuggummi, så slitet att det var som dreads om jag inte tvättade det med massor av balsam varje dag. Så när jag ville bli blond igen så gick det helt enkelt inte, håret var så jävla slitet att blekningen fungerade inte på den lockiga delen, dvs allt förutom den 5cm långa utväxten jag hade. Så jag tänkte som du, att jag skulle klippa lite vartefter osv, men så kände jag mig lite spontan hos frisören och sa att hon ska klippa bort allt lockigt och helst ta trimmen i nacken. Det här var i mars 2008. Sedan dess har jag inte blekt eller använt hårspray mer än vid speciella tillfällen, fönar bara på låg värme, köper professionella hårprodukter , så som värmeskydd, schampo, balsam och olja. Nu har jag långt, starkt och helt friskt hår till strax under tuttarna. Jag får beröm från frisörer för min hårkvalite och håret växer faktiskt mycket snabbare nu. Första tre åren gick jag bara till frisören tre gånger och klippte bara lite, lite. Nu går jag var femte månad ungefär och tar då en decimeter varje gång för att håret inte ska bli för långt. Jag har visserligen inte sparat ut min riktiga hårfärg, men jag har sparat ut mitt riktiga hår, haha. Det tog fyra år innan håret blev mer än halvlångt, men efter det växer det som sagt med en rasande fart. :)
    Åh vad kul! :) Men fan att man ska behöva vänta 4 år.. Det kändes segt! Men jag ska låta mitt hår vara helt och sen tror jag jag ska köra på att när utväxten är i page-längd klippa av det och sen låta det växa :) Det längsta jag fått mitt hår är till brösten, så jag vet inte om man kan få det längre.. Men min mamma hade till rumpan så det är bara att hoppas! Det har växt 2 cm på knappt en månad så det kanske går fortare än jag tror!
  • Äldre 20 Jul 23:48
    #11

    Jag skulle gå till en frisör och färga hela håret eller göra slingor i min egen hårfärg beroende på vad hon rekommenderar och sen låta det vara. Du har ju lite utväxt så hon borde kunna matcha din egen färg ganska bra. Jag hade låtit bli att färga håret i flera år men fick ett ryck att tona det i våras men frisören misslyckades och en annan frisör fick färga om det mer mot min naturliga hårfärg. Tyvärr har jag en liten nyansskillnad på utväxten nu men jag får väl leva med det. Jag skulle aldrig ha tonat det i våras... Obestämd

  • Äldre 6 Aug 15:02
    #12

    Puffar här igen :)

  • Äldre 6 Aug 15:16
    #13

    Jag hade chokladbrunt hår när jag för ett år sedan bestämde mig att jag ville ha tillbaka min naturliga, askblonda färg. Först testade jag med Colour B4 vilket tog bort rätt mycket av färgen, men det var mörkare längre ner i håret där jag hade färgat flera gånger. Jag gick till en frisör som gjorde blonda slingor i hela håret och la en kall toning på hela håret efteråt. Fortfarande fanns det lite röda toner och färgen var inte helt jämn, men jag såg hyfsat normal ut i alla fall. Sedan dess har jag låtit det vila. Jag har klippt av mer och mer hemma både för att få bort det mörka och för att jag har kommit på att jag inte vill ha för långt hår. Egentligen drömmer jag också om att klippa det riktigt kort, men det vågar jag inte än. Nyligen gjorde jag en cassiabehandling hemma för att stärka håret och det funkade bra. Jag köpte cassiapulver på nätet, blandade med vatten och hade i håret i tre timmar, så det var inte särskilt svårt heller. Om du ska bleka/har blekt håret är Joico K-Pak Deep Reconstructor en riktigt bra inpackning. Lycka till!  

  • Äldre 6 Aug 16:34
    #14
    enthymeme skrev 2013-08-06 15:16:07 följande:
    Jag hade chokladbrunt hår när jag för ett år sedan bestämde mig att jag ville ha tillbaka min naturliga, askblonda färg. Först testade jag med Colour B4 vilket tog bort rätt mycket av färgen, men det var mörkare längre ner i håret där jag hade färgat flera gånger. Jag gick till en frisör som gjorde blonda slingor i hela håret och la en kall toning på hela håret efteråt. Fortfarande fanns det lite röda toner och färgen var inte helt jämn, men jag såg hyfsat normal ut i alla fall. Sedan dess har jag låtit det vila. Jag har klippt av mer och mer hemma både för att få bort det mörka och för att jag har kommit på att jag inte vill ha för långt hår. Egentligen drömmer jag också om att klippa det riktigt kort, men det vågar jag inte än. Nyligen gjorde jag en cassiabehandling hemma för att stärka håret och det funkade bra. Jag köpte cassiapulver på nätet, blandade med vatten och hade i håret i tre timmar, så det var inte särskilt svårt heller. Om du ska bleka/har blekt håret är Joico K-Pak Deep Reconstructor en riktigt bra inpackning. Lycka till!  
    Tack för ditt svar och för lycka till! :) Jag vill också ha min askblonda tillbaka, men det känns så drygt att vänta.. Jag har gjort vad jag kan och jag får inte färga mitt "gamla" hår mer, så jag får se helt knäpp ut på vägen.. Synd :( Men undrar hur länge det tar att få ner håret till page-längd, för då tänkte jag klippa av det där! Vad är en cassiabehandling? :) 
  • Äldre 6 Aug 17:02
    #15
    peaches101 skrev 2013-08-06 16:34:22 följande:
    Tack för ditt svar och för lycka till! :) Jag vill också ha min askblonda tillbaka, men det känns så drygt att vänta.. Jag har gjort vad jag kan och jag får inte färga mitt "gamla" hår mer, så jag får se helt knäpp ut på vägen.. Synd :( Men undrar hur länge det tar att få ner håret till page-längd, för då tänkte jag klippa av det där! Vad är en cassiabehandling? :) 

    Du kan kanske lägga en mörkblond toning över så att det blir lite jämnare? Helst en sån som bara håller ett par tvättar så att den helt säkert går ur sen. Revlons färgbomber brukar det skrivas mycket om. Det jag inte visste trots att jag hade haft mörkt hår flera gånger tidigare är att även mörk hårfärg innehåller peroxid för att få färgen att fästa bättre, så det som händer när du färgar är att du först får en ful blekning som täcks av den mörka färgen. Därför är det väldigt svårt att bli av med de röda tonerna. 


     


    Att komma till page-längd borde väl bara ta något år. Ett tips för att få bort mer färg snabbare är att klippa håret i lager eftersom den nedre delen av överhåret är längre bort från hårbotten än vad håret i underbotten är. Du kan enkelt klippa lager hemma genom att sätta upp håret i en stram tofs mitt på huvudet och klippa så att topparna är i samma längd.
    ">Här
    är en video. Där sätter de tofsen långt fram på huvudet för att få till luggen, men om du inte vill ha kort lugg är det som sagt mitt på huvudet som gäller. Börja med ett par cm så att du vet att det inte blir fel :)


     


    Cassia är lite som henna, men ger ingen färg och är inte permanent. Det stod att det kan ge en gyllene ton, men det är nog bara om man är riktigt ljusblond, för jag märkte ingen skillnad. Till skillnad från vanlig hårfärg som tränger in under ytan på håret lägger sig cassia och henna ovanpå vilket gör att hårstråt blir lite tjockare och starkare, så det blir inte lika risigt och går inte av lika lätt när du borstar. Det rekommenderas att man gör om behandlingen en gång i månaden, men så långt har jag inte kommit än. Här beställde jag pulvret.


     


    Annars gäller det gamla vanliga: använd en skonsam borste, tvätta inte för ofta, platta/föna inte för ofta, sätt inte tofsen på samma ställe varje dag, sov gärna med flätor etc.


     


     

  • Äldre 6 Aug 19:10
    #16
    enthymeme skrev 2013-08-06 17:02:36 följande:

    Du kan kanske lägga en mörkblond toning över så att det blir lite jämnare? Helst en sån som bara håller ett par tvättar så att den helt säkert går ur sen. Revlons färgbomber brukar det skrivas mycket om. Det jag inte visste trots att jag hade haft mörkt hår flera gånger tidigare är att även mörk hårfärg innehåller peroxid för att få färgen att fästa bättre, så det som händer när du färgar är att du först får en ful blekning som täcks av den mörka färgen. Därför är det väldigt svårt att bli av med de röda tonerna. 


     


    Att komma till page-längd borde väl bara ta något år. Ett tips för att få bort mer färg snabbare är att klippa håret i lager eftersom den nedre delen av överhåret är längre bort från hårbotten än vad håret i underbotten är. Du kan enkelt klippa lager hemma genom att sätta upp håret i en stram tofs mitt på huvudet och klippa så att topparna är i samma längd.
    ">Här
    är en video. Där sätter de tofsen långt fram på huvudet för att få till luggen, men om du inte vill ha kort lugg är det som sagt mitt på huvudet som gäller. Börja med ett par cm så att du vet att det inte blir fel :)


     


    Cassia är lite som henna, men ger ingen färg och är inte permanent. Det stod att det kan ge en gyllene ton, men det är nog bara om man är riktigt ljusblond, för jag märkte ingen skillnad. Till skillnad från vanlig hårfärg som tränger in under ytan på håret lägger sig cassia och henna ovanpå vilket gör att hårstråt blir lite tjockare och starkare, så det blir inte lika risigt och går inte av lika lätt när du borstar. Det rekommenderas att man gör om behandlingen en gång i månaden, men så långt har jag inte kommit än. Här beställde jag pulvret.


     


    Annars gäller det gamla vanliga: använd en skonsam borste, tvätta inte för ofta, platta/föna inte för ofta, sätt inte tofsen på samma ställe varje dag, sov gärna med flätor etc.


     


     


    Åh vilka bra tips! Med hårfärgen är det tyvärr så att jag har mörkare än min egen färg, och sen blekte frisören slingor och sa att vi kan slinga en gång till men det vill jag inte för håret är ungefär som svinto, men jag kände ändå att jag var tvungen att slinga en gång då utväxten i min egen hårfärg såg vit ut mot den missfärgade bruna färgen och gjorde en flint som var lagom snygg ;) Sen så har jag så tunt hår redan. Den färgen jag har nu är ungefär orange-grön med slingor i, men det får duga.. 

    Jag sover alltid men en boll på huvudet, eller så lägger jag håret över kudden så det inte nuddas alls. Plattar och fönar aldrig, och försöker alternera var jag sätter tofsen.

    Den där videon var ju sjukt häftig, fint blev det ju också! Får ta och hålla ut tills det är i page-längd och sedan köra en såndär Skrattande  Kanske ska testa cassia också.. Har blivit rekommenderad keratinbehandling men det känns lite dyrt. 
  • Äldre 6 Aug 19:36
    #17
    peaches101 skrev 2013-08-06 19:10:54 följande:
    Åh vilka bra tips! Med hårfärgen är det tyvärr så att jag har mörkare än min egen färg, och sen blekte frisören slingor och sa att vi kan slinga en gång till men det vill jag inte för håret är ungefär som svinto, men jag kände ändå att jag var tvungen att slinga en gång då utväxten i min egen hårfärg såg vit ut mot den missfärgade bruna färgen och gjorde en flint som var lagom snygg ;) Sen så har jag så tunt hår redan. Den färgen jag har nu är ungefär orange-grön med slingor i, men det får duga.. 

    Jag sover alltid men en boll på huvudet, eller så lägger jag håret över kudden så det inte nuddas alls. Plattar och fönar aldrig, och försöker alternera var jag sätter tofsen.

    Den där videon var ju sjukt häftig, fint blev det ju också! Får ta och hålla ut tills det är i page-längd och sedan köra en såndär Skrattande  Kanske ska testa cassia också.. Har blivit rekommenderad keratinbehandling men det känns lite dyrt. 
    Keratinbehandling har jag läst om, men det verkade som om många fick torrt och risigt hår efter ett tag och så är det ju som sagt väldigt dyrt. Jag köpte 200 g cassia, men använde bara hälften nu. Det kostade strax över 100 kr, så det är ju betydligt billigare, men ger samma resultat som keratinbehandlingen sägs ge. Det verkar vara många som upplever att de fäller mindre hår efter att ha använt cassia eftersom det är bra för hårbotten, så det är ju bra om du har tunt hår. Håret kan tydligen kännas lite torrt precis efter behandlingen, men för att förhindra det kan man ha i lite olivolja. Jag struntade i det, men la i en vanlig, billig inpackning efteråt och det funkade också bra :)
  • Mme
    Äldre 6 Aug 21:19
    #18

    Jah har askblont och har slingat och blonderat i många år men bestämde mej i vintras att jag ville bli mörkare. Nu efter några månader har den mörka färgen gått bort och nu syns inte min utväxt alls! Sjukt nöjd. Nu ska jag ta hand om det, toppa lite då och då och inte färga mer. Bra tips i tråden, tack!

  • Äldre 6 Aug 21:19
    #19

    I december kommer det att vara två år sedan jag slutade att färga och bleka mitt hår! Innan det hade jag färgat och blekt mitt hår i ungefär 15 år. Jag bestämde mig för att inte bry mig om utväxten som skulle bli utan var helt inställd på att låta mitt stackars hår vara! Jag hade tur för i samma veva blev färgningen ombre modernt! Min original färg är ljusbrun och min utväxt som snart är i axellängd är lite mörkare. Jag valde att lägga lite extra pengar på schampo och balsam utan en massa tillsatser och jag har använt ren argan olja för att få ner frissigheten i det skadade håret. Jag har klippt mig två gånger och fått beröm hos frisören för att jag vågat sluta färga! Det håret som växer ut är friskt och känns mjukt! Våga sluta färga och bleka håret :)

  • Tue 25 Jun 2019 08:29
    #20
    +3
    Naturlig Hårfärg - http://lonzes.com/kraskase.htm Fantastisk produkt, mitt hår ser ut och känns underbart. 
Svar på tråden Någon som sparat ut sin naturliga hårfärg?