• marsmarsmåne

    Första barnet bf mars 2014, Uppsala

    Hej,

    Tycker det skulle vara trevligt att språkas med andra som väntar första barnet och bor i uppsalatrakten.

  • Svar på tråden Första barnet bf mars 2014, Uppsala
  • EbbaH01

    Jag väntar barn till i mars och vi ska flytta till uppsala om två veckor. Känner ingen där med barn :( Vill gärna träffa lite blivande mammalediga :)

  • Enis

    Hoppar också gärna med!
    Bor inne i stan och väntar vårt första 19 mars.
    Sitter nu här med hugg och drag nere mot ljumsken på höger sida och antar att det är livmodern som växer...hur mår ni?

  • mikaelah

    Vad kul , hoppar in här med! Förstabarnet beräknat 18 mars. Bor i enköping men det blir ju förlossning i uppsala. Fredag nästa vecka är de ul för kub test, jippi :)

  • Casilja

    Hej!
    Jag väntar mitt första barn 27 mars. Bor i Uppsala sedan ca 2 år.
    Tycker också att det skulle vara skoj att få kontakt med några blivande mammor.

  • Loha

    Hej,

    Kul att det finns några nya blivande mammor i trakten. Väntar första barnet 24e mars och känner inte heller någon som väntar barn i närheten. Bor på landet strax utanför Knivsta.  Ingen av er som har Knivstakoppling då?
    Ska ni gå på förberedelsekurser inför förlossningen och så? Egentligen skulle jag vilja föda naturligt men hmm.. man vet ju inte om man kan stå emot att få smärtlindring om man har riktigt ont =)

    Mvh Hanna

  • Casilja

    Jag har tänkt att gå någon kurs. Vi har anmält oss till gruppträffar genom barnmorskemottagningen. Men jag antar att det finns någon ytterligare kurs man kan gå typ profylax. Ska höra med min barnmorska nästa vecka.

    Har också tänkt mig en så naturlig födsel som möjligt. Som jag förstått så kan smärtlindring göra förlossningen mer långdragen istället. Men man vet ju aldrig hur det blir, jag kanske för dödsångest när jag väl ligger där, å då får dom nog ge mig vad som helst =)

  • Loha

    Ah, jag har precis anmält mig och sambon på profylaxkurs på vår MVC. Bestämde mig efter att ha googlat lite på de värkstimulerande dropp (syntocinon och oxytocin) som ofta används efter man har åkt in för tidigt eller fått en EDA så att värkarna avstannat. Verkar som om vissa sjukhus fortfarande ger värkstimulerande dropp på upp till 40-50% av förstföderskorna trots alla varningar och rapporter som visar ökande komplikationer för barnet (syrebrist, CPskada, död). Känns som om det kan vara värt att satsa på lite profylaxkurser och avslappning om det kan göra att man åker in senare och slipper riskera dropp... Och kanske kan klara sig utan EDAn...

    Hur mår ni förresten? Har ni haft en bra graviditet so far?

    Mvh Hanna

  • CamK

    Hej!

    Jag väntar också mitt första barn, BF 13 mars och det vore roligt att få kontakt med fler i samma situation. Jag är 29 år och bor i Uppsala sedan ett antal år men har inga Uppsala-vänner som väntar barn nu. I nästa vecka blir det föräldrautbildning så där kanske vi träffar fler blivande föräldrar men det vore ändå roligt att få lite kontakt, kanske är det något som vill/hinner ses innan bebis kommer?

    /Camilla

  • Loha

    Hej Camilla och resten,

    Jag 28 och mina vänner är inte i bilda-familjfasen heller så jag skulle gärna träffa lite blivande Uppsalamammor jag med! Skulle föreslå lunch om det funkar någon dag?

    Mvh Hanna

  • CamK

    Hej!

    Lunch låter trevligt men blir ofta svårt att få ihop om inte alla redan är lediga? Jag jobbar om än ibland hemifrån. Annars vore det bättre än helg eller nån kväll.

  • Loha

    Tja, jag jobbar på stan och brukar kunna ta bra lunchrast vid 12 flesta dagarna då jag arbetar 50% (haft förvärkar och sammandragningar sedan v 24 av och till). Om det skulle funka med lunch någon arbetsdag på stan så är det optimalt för mig, på kvällarna/ eftermiddagarna är jag pensionärstrött haha. Alternativt kan helgfika/lunch funka
    ( ex sön den 26 är jag fri), men kom gärna med tidsförslag så planerar vi! Trevligt initiativ att ses tycker jag =). Bäst att passa på innan man blir allt för otymplig!

    Mvh Hanna

  • Casilja

    Låter jättekul, jag är på!
    Jag oftast ta mig in till stan på lunchen, jobbar utanför, men har bil
    Och jag kan också nu den 26e
    // Cecilia

  • Loha

    Hej, jättekul Cecilia! Jag skickar mitt nummer så kan vi planera om du fortfarande kan.
    Har haft lite tekniska problem med mobil och bredband och inte velat logga in från jobbet, därav det sena svaret.
    Annars kan vi ju satsa på lunch i veckan om någon dag passar framöver.

    Mvh Hanna

  • nkw

    Hej!

    Jag hoppar in här jag med, är beräknad till 17 mars och hade varit super kul att träffa fler första gångsmammor :)

    Hur mår alla? :)

Svar på tråden Första barnet bf mars 2014, Uppsala