• slamkrypare

    Visa mig era smarta förvaringslösningar för LEGO!

    Sonen har nyss gått över till "smålego" och vi har plockat fram hans pappas gamla lådor med miljaaaarder bitar och specialdelar av olika slag. Just nu ligger de i 2 st papplådor på ca 40x40 cm, överfulla så det är nästan omöjligt att hitta de bitar man söker + att de förstås hamnar över hela golvet till slut och det vet nog de flesta hur skönt det är att trampa på en förlupen legobit...

    Jag skulle vilja ha tips på smarta förvaringslösningar som både är praktiska vid lek, kanske med sorteringsmöjligheter osv, men som samtidigt tar så lite plats som möjligt när leken är avslutad.
    En möjlig utgångspunkt: Han har ett gammalt IKEA Lack-bord som vi har limmat på bottenplattor över hela bordsytan där det är tänkt att han ska kunna sitta och bygga, men naturligtvis kommer stor del av leken ske på golvet ändå.

    Jag har helt kört fast, hjälp mig med tips och inspiration!

  • Svar på tråden Visa mig era smarta förvaringslösningar för LEGO!
  • YokohamaNr2

    Min man har gjort en jättesmart grej (tycker jag) till sonens lego. Har tyvärr ingen bild så ska försöka förklara. Han har tagit en vanlig vit bänkskiva ganska lång, längs ena väggen i rummet. Sen på undersidan har han gjort skenor/lister som IKEAS färgglada plast lådor kan glida in i. Dessa lådor, de kommer ju i olika storlekar också så vi har väl en tre djupa och tre grunda lådor i olika färger.

    Funkar bra faktiskt

    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60239584/

  • Jn1

    Jag sorterade lego genom färg. Jag köpte stapelbara lådor och hade blå bitar i en, gröna i en annan esc, sen en låda med "specialbitar". Jag köpte mindre lådor till dom färgerna det inte fanns speciellt mycket av, t.ex. gråa. Nu står dom snyggt i en vanlig hylla. Man kan ju också köpa platta lådor med hjul och förvara under sängen :)

  • RöttÄrSött

    Det ultimata finns inte

    Hihi, jag är själv legomamma :P Ju mer sorteringsmöjligheter ju jobbigare att städa, vi har satt alla gubbar och de delarna på äggkartonger (sådana där stora flak) för att inte nöta på det målade, resten av sorteringen har vi gett upp. Jag jobbar även på förskola och där slutade vi med sorterat lego då barnen inte ville leka med det för städningen blev för jobbig.

    Vi har legot i Ikeas stapelbara källsorteringslådor med viklock. Det funkar helt okej men de gånger städningen missas efter varje gång så ligger legot snart över hela golvet. Jag har hört om de som haft som en jättetygpåse som öppnades som en matta och sedan bara knöts ihop - det är nog det mest lättstädade!

  • Mupo

    Vi har tre stora plastlådor på hjul, från granit. Lätta att flytta på då man städar. Med tre pojkar blir det mycket lego.

  • mammaspyre

    Vi har två stooora sänglådor, under sängen! Dom är ganska låga vilket gör att barnen lätt kan gräva sig ner till botten och hitta det dom vill ha! Dom kan själva rulla ut och in det under sängen och behöver inte längre hälla ut det på golvet! Det är det bästa vi har haft hittills iaf

  • Lenamt
    mammaspyre skrev 2013-07-30 12:20:03 följande:
    Vi har två stooora sänglådor, under sängen! Dom är ganska låga vilket gör att barnen lätt kan gräva sig ner till botten och hitta det dom vill ha! Dom kan själva rulla ut och in det under sängen och behöver inte längre hälla ut det på golvet! Det är det bästa vi har haft hittills iaf

    Ungefär så har vi med, lådorna ska vara grunda så att man ser vad som finns...annars häller mina ungar ut allt. Men i sänglådorna ser de bra!
  • slamkrypare
    Jn1 skrev 2013-07-30 12:08:21 följande:
    Jag sorterade lego genom färg. Jag köpte stapelbara lådor och hade blå bitar i en, gröna i en annan esc, sen en låda med "specialbitar". Jag köpte mindre lådor till dom färgerna det inte fanns speciellt mycket av, t.ex. gråa. Nu står dom snyggt i en vanlig hylla. Man kan ju också köpa platta lådor med hjul och förvara under sängen :)
    Under sängen är det redan fullt av andra lådor   Litet rum så platsen är begränsad, har väl tänkt att byta rum så småningom, när vi orkar ta tag i saken.
    RöttÄrSött skrev 2013-07-30 12:08:23 följande:
    Det ultimata finns inte

    Hihi, jag är själv legomamma :P Ju mer sorteringsmöjligheter ju jobbigare att städa, vi har satt alla gubbar och de delarna på äggkartonger (sådana där stora flak) för att inte nöta på det målade, resten av sorteringen har vi gett upp. Jag jobbar även på förskola och där slutade vi med sorterat lego då barnen inte ville leka med det för städningen blev för jobbig.

    Vi har legot i Ikeas stapelbara källsorteringslådor med viklock. Det funkar helt okej men de gånger städningen missas efter varje gång så ligger legot snart över hela golvet. Jag har hört om de som haft som en jättetygpåse som öppnades som en matta och sedan bara knöts ihop - det är nog det mest lättstädade!

    Nej det gör väl inte det

    Sorteringen hade jag väl inte tänkt in absurdum, men kanske vanliga bitar - specialbitar (ex släta, genomskinliga, snedskurna) - gubbar - bildelar (däck och rattar) - husdelar (dörrar, fönster, tak) - div småplock (typ vapen, verktyg, träd, blommor osv)...ja, det går ju att dela upp hur mycket som helst men man ska ju som du säger orka hålla reda på det också. Allt behöver inte hamna rätt hela tiden heller, man får ta en omsortering då och då istället.

    Tygpåsen har jag faktiskt varit inne på, den skulle ju gå att hänga på väggen e dy. Men då tappar man kanske motivationen om man behöver börja om hela tiden med att leta bitar varje gång. Utgår förstås från mig själv när jag var liten och lekte med lego, min son har när jag tänker efter inte samma behov av struktur som jag

    Tackar för input, flera lösningar tas gärna emot!
  • RöttÄrSött

    Ja det är väldigt olika vad man tycker. Vissa barn ledsnar av att leta bitar medan andra tycker det är hela grejen att leta i "skattkistan".

  • YokohamaNr2

    JAg och sonen har försökt med sorteringsbiten, typ special bitar i en, bildelar i en, vanliga kuber i en men det funkade i typ en dag sen var det blandat igen så nu är det leta i skattkistan som gäller igen

    Jag tycker dock det är otroligt terapeutiskt att sitta och sortera, så jag brukar sortera medan sonen bygger

  • legomum

    Nu är ju tråden rätt gammal så det kanske inte är aktuellt längre med tips men .. du får mina ändå =)

    Vi har gjort så att alla manualer ligger i ikeas zippåsar som förvaras i en trofastlåda och de som är för stora i en plastficka i en pärm, några manualer får inte ens plats där heller så de ligger i en dokumentmapp.

    Vi har flera höga trofast med blandat små och mellan lådor där tex en låda innehåller lena bitar, en dinosaurier, en bergsbitar, hjul + den bit som man sätter hjuken på, en meddörrar/fönster osv, Vi har flera stora rullbackar där en innehåller smala bitar(tex 1x4 bitar) en rulllåda för enkla byggbitar (tec 2x4 bitar), en låda där "allt hamnar" innan de sorteras tillbaka efter lek. Sedan har vi två lådsystem till där den ena är fast i hylla och den andre mindre lådor där alla huvuden/ ben/ överdelar och assessorer har varsinna lådor.
    Den väggfasta hyllan har uppdelat med små djur, djungeldjur, trädgrenar/växter, blommor, attiraljer, kedjor, meccanodelar som hållare för hjul tex mm mm.

    Grabbarna har börjat med nexo knights och älskar att bygga med de bitarna för det är nästan bara specialbitar och lite roligare att bygga coola skapelser allt de legot ligger för närvarande i en stor rulllåda.
    Jurassic legot var från början uppställt då de lekte jämt med det men numer är de isärplockade, det är väl något stort fordon kvar som är helt.

    Alla små basplattor ligger i en låda men de stora står på golvet mellan hyllan och väggen, vi har ingen bra lösning för dem än så länge.

    Grabbarna är så pass små fortfarande (femåringar) så de bygger mest på golvet.

    Så har vi

Svar på tråden Visa mig era smarta förvaringslösningar för LEGO!