• RabidAlice

    HJÄLP! Fläckar efter vaxning!

    Hej!
    Kan någon ge mig råd? Jag är helt förtvivlad :(
    Jag vaxade benen för ca två veckor sedan. Jag har vaxat ett par ggr på en skönhetstalong förut men tänkt testa på att prova hemma. Det var inga större problem och jag tyckte att jag fick bra resultat. Dagen  därpå var jag ute i solen med bara ben. Efter en stund upptäckte jag att jag hade fått ilsket röda fläckar på framsidan av benen. Jag smörjde genast in mig med kylande salva. Efter det så har jag varit försiktig med att vara barbent i solen.
    Jag trodde att det skulle bli som när man bränt sig i solen, alltså att det skulle bli torrt och att huden skulle börja fjälla efter ett par dagar. Istället har det blivit som bruna fläckar på benen och nu är jag livrädd för att det blivit permanenta pigmentförändringar :(
    Jag har sökt på internet utan att hitta någon information om detta eller om det finns någon behandling att tillgå.
    Är det någon annan här som har råkat ut för samma sak eller vet vad man ska göra? Kan fläckarna försvinna allteftersom ny hud bildas (hur länge kan det dröja i sådana fall?) eller kommer de här fruktansvärt fula och stora fläckarna vara permanenta?
    Snälla hjälp mig jag är helt desperat!

  • Svar på tråden HJÄLP! Fläckar efter vaxning!
  • Fia 28

    Vad konstigt. Det var inte så att du vaxade alldeles för varm så att du brände dej av vaxet som blev ännu värre av solen?

  • RabidAlice
    Fia 28 skrev 2013-08-02 12:36:47 följande:
    Vad konstigt. Det var inte så att du vaxade alldeles för varm så att du brände dej av vaxet som blev ännu värre av solen?

    Jag använde mig av kallt vax, Veet EasyGrip Ready-to-use Wax Strips Normal. Däremot trorjag att jag kom emot vissa områden mer än en gång? Kan det vara så att det bara blev väldigt irriterar pga av det och att det därmed blev en skada vid solandet? Om det är så, kan huden reparera sig själv då?  
  • Fia 28
    RabidAlice skrev 2013-08-02 12:44:18 följande:

    Jag använde mig av kallt vax, Veet EasyGrip Ready-to-use Wax Strips Normal. Däremot trorjag att jag kom emot vissa områden mer än en gång? Kan det vara så att det bara blev väldigt irriterar pga av det och att det därmed blev en skada vid solandet? Om det är så, kan huden reparera sig själv då?  
    Det var länge sen jag vaxade benen. Men iaf en gång har jag lyckats få en del hud med, och det blev nog en mörk fläck som gick bort efter ett tag.
  • flena

    När vi vaxar på vår salong så informerar vi alltid att man inte ska sola förrän det lugnat ner sig. Just eftersom det kan bli pigmentsförändringar.

    Man ska inte sola efter en ansiktbehandlingen heller på grund av samma anledning.

    Att skicka upp pigment är ett av alla skydd som huden använder sig av. Är huden tillfälligt skadat eller känsligt av nån anledning så ska man undvika solen. För skadad hud behöver mer skydd, därav pigmentsförändringar.

    Undvik bara solen nu. Jag tror att de pigmentsförändringarna säkert ger med sig. De pigmentsförändringar som sker av hormonella förändringar är krångligare att bli av med.

    Har ju inte med ämnet riktigt att göra, men många gravida solar eftersom de inte tror att solen skadar fostret. Men den anledningen varför man ska undvika solen som gravid är just risken för pigmentsförändringar.

  • RabidAlice

    Skickade ett svar


    flena skrev 2013-08-02 15:23:33 följande:
    När vi vaxar på vår salong så informerar vi alltid att man inte ska sola förrän det lugnat ner sig. Just eftersom det kan bli pigmentsförändringar.

    Man ska inte sola efter en ansiktbehandlingen heller på grund av samma anledning.

    Att skicka upp pigment är ett av alla skydd som huden använder sig av. Är huden tillfälligt skadat eller känsligt av nån anledning så ska man undvika solen. För skadad hud behöver mer skydd, därav pigmentsförändringar.

    Undvik bara solen nu. Jag tror att de pigmentsförändringarna säkert ger med sig. De pigmentsförändringar som sker av hormonella förändringar är krångligare att bli av med.

    Har ju inte med ämnet riktigt att göra, men många gravida solar eftersom de inte tror att solen skadar fostret. Men den anledningen varför man ska undvika solen som gravid är just risken för pigmentsförändringar.
    Skickade ett svar förut men det blev visst nåt tokigt?
    Tack för hjälpen, det var en stor lättnad av att läsa svaret! Jag ska följa rådet :)
Svar på tråden HJÄLP! Fläckar efter vaxning!