• Minibirma

    Min katt åt upp en hel groda..

    Hej! Idag när jag kom hem så satt min katt på golvet och tuggade på något, lyfte upp henne och kollade,det stank.
    Eftersom våran förra katt gick bort, helt utan anledning, han låg på golvet död. Så är jag extra känslig. Det enda jag vet är att det är en groda. Jag försökte skölja ut munnen på henne, men det fick jag inte för henne. Vad kan jag göra för att få bort stanken och giftet ifall det är något? Snälla någon svara!


  • Svar på tråden Min katt åt upp en hel groda..
  • Fanny b

    Jag skulle ringa veterinär i detta fall. Du kan om du vill ringa Agrias jourveterinär, de är veterinärer som svarar på frågor efter kontorstid. 

  • Birmafröken

    Var det en groda eller en padda du såg? Jag tror inte att det finns några giftiga grodor i Sverige. Paddor avger ett giftigt sekret som irriterar kattens salivkörtlar när den slickar på paddan, men det brukar nog inte heller vara direkt farligt för katten vad jag vet.

  • Klöver52

    Katter har i alla tider ätit en massa konstiga saker, tom ödlor, kopparormar, huggormar kan en normalstor "jaktvan" katt klara att döda och äta delar av. Håll ett extra öga på katten bara och kolla så att han dricker och äter ordentligt, samt inte blir ovanligt slö de närmaste dagarna. Då kan det vara läge att åka till veterinären. Din förra katt dog säkert av hastig sjukdom ex brustet blodkärl i hjärnan eller så.

  • Fanny b
    Klöver52 skrev 2013-08-05 17:47:02 följande:
    Katter har i alla tider ätit en massa konstiga saker, tom ödlor, kopparormar, huggormar kan en normalstor "jaktvan" katt klara att döda och äta delar av. Håll ett extra öga på katten bara och kolla så att han dricker och äter ordentligt, samt inte blir ovanligt slö de närmaste dagarna. Då kan det vara läge att åka till veterinären. Din förra katt dog säkert av hastig sjukdom ex brustet blodkärl i hjärnan eller så.

    Nu är ju detta olika djurarter men när det gäller hundar kan de bli förgiftade om de biter på en padda. Nu kan det vara svårt att skilja mellan en padda och groda, och för den sakens skull skulle jag ringa till en veterinär och höra om samma sak gäller för katter.
  • Themis

    Svar från 118 100:


    Finns det någon giftig groda eller padda i Sverige?


    De paddor som finns i Sverige har giftkörtlar i huden. Giftet är dock inte särskilt starkt och påverkar oftast inte människor. Det händer dock ibland att hundar och katter biter paddor. Paddor avger ett giftigt sekret som gör att om en hund biter dem så börjar de dregla kraftigt.


    Det kan dröja innan dreglandet avtar men detta är oftast ingenting farligt. Aktivt kol kan hjälpa att suga upp giftet och du kan även skölja hundens mun. Om hunden dock verkar dålig så bör du ringa veterinär då paddgiftet kan vara farligt för en del hundar.


    --


    Så om inte katten började dregla kraftigt efteråt är det nog inga problem.


    Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Birmafröken

    Angående eventuellt dreglande har jag haft en katt med akut dregelsymtom som en veterinär undersökte utan att hitta någon orsak. Den veterinären trodde att katten möjligen hade bitit eller slickat på en padda, vilket kan ge sådant symtom, men att det skulle vara farligt sa han ingenting om.

  • Minibirma

    Okej, jag vet inte om det va en padda elr groda, såg bara benet på den. Jag avaktar och ser vad som händer.

Svar på tråden Min katt åt upp en hel groda..