• Liljekonvaljblomman

    Vilka produkter och märken är HELT FRIA från djurförsök???

    Vilka produkter och märken är HELT FRIA från djurförsök???

    Har förstått att The body shop är det och där handlar jag allt men finns det fler? Vill  ju verkligen INTE stödja djurförsök !!!!!!!!!!!

    Oriflame, hur är det med tex dem?

    En del tror jag står att de är ok men sen är det bara slutprodukten som inte är djurtestat, inte bra =(

    Hjälp mig =)

     

  • Svar på tråden Vilka produkter och märken är HELT FRIA från djurförsök???
  • Nea

    Body Shop har blivit uppköpta av L'oreal ganska nyligen, vilka testar ganska friskt på djur. Hur Body Shop har påverkats vet jag dock inte. Däremot har Body Shop palmolja i vissa produkter vilket leder till djurs lidande då man skövlar deras livsmiljöer och bränner ner skogar och däribland dödar djur...

  • Klotjohan

    Vet inte vilka produkter du söker men ska du köpa hygien/ kroppsvårdsprodukter så kolla på jordklok.se. De säljer ju främst ekologiska produkter men de har även många produkter som är Vegan-märkta. 

  • Liljekonvaljblomman
    Nea skrev 2013-09-11 23:07:50 följande:
    Body Shop har blivit uppköpta av L'oreal ganska nyligen, vilka testar ganska friskt på djur. Hur Body Shop har påverkats vet jag dock inte. Däremot har Body Shop palmolja i vissa produkter vilket leder till djurs lidande då man skövlar deras livsmiljöer och bränner ner skogar och däribland dödar djur...
    VA !!!!! Trodde de var ett "säkert" kort =(
  • Medusan
    Medusan skrev 2013-09-12 18:36:57 följande:
    Urtekram ett märke jag gillar, finns också på en del ica-butiker har jag sett:

    www.lyko.se/sv/artiklar/varumarken/Urtekram/i...
    Lite mer info om Urtekram:

    "Urtekram är Danmarks första och största ekologiska livsmedelsföretag och grundades 1972. Urtekram står bakom världens första hela kroppsvårdsserie som certifierats av Ecocert och som innehåller helt vegetabiliska ingredienser. Deras produkter bär också djurrättsorganisationen ECEAEs märkning som garanterar att varken råvarorna eller slutprodukterna är testade på djur i något leverantörsled."
  • Nea

    Liljekonvaljblomman; Ja, det trodde jag också förut tyvärr... :( Men hur de påverkats av L'oreal vet jag inte än.

  • Monchichier
    Liljekonvaljblomman skrev 2013-09-12 18:30:43 följande:
    VA !!!!! Trodde de var ett "säkert" kort =(
    Body Shop har en väldigt bra marknadsföring.
    Alla tror att det är jättebra, naturligt, icke djurtestat m.m.
    Verkligheten är något helt annat. Innehållet har alltid varit tvivelaktigt, inte alls så naturligt, ekologiskt och miljövänligt som de vill få folk att tro.
    Värre har det blivit nu i och med ägarbytet.. 
  • Liljekonvaljblomman

    Detta svar fick jag på mail från Body shop:


    Tack för din fråga om vår märkning "Against Animal Testing", mot djurförsök.


     


    Först vill vi klargöra vår ståndpunkt i frågan om djurförsök: vi anser att det är oetiskt och onödigt att testa kosmetika på djur och att det borde förbjudas. Därför testar vi inte våra kosmetikaprodukter eller några ingredienser i dem på djur. Vi ger inte heller i uppdrag åt andra att göra det åt oss. Det har vi aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Faktum är att vi är ett av några få företag som uppfyller de stränga kraven i den internationellt erkända standarden "Humane Cosmetics Standard". Genom det här arbetet har vi tilldelats 2006 års pris för Best Cruelty-free Cosmetics av PETA (People for the Ethical Treatment of Animals).


     


    Vi ser också till att alla våra produkter är lämpliga för vegetarianer och veganer - vi använder inga biprodukter från slakterier och vi tillverkar absolut inga produkter av djurpäls.


     


    Och kanske viktigast av allt: Vi bedriver kampanjer mot djurförsök i våra butiker världen över.  Under 1996 samlade vi in över 4 miljoner namnteckningar till stöd för ett förbud mot att testa kosmetika på djur i Europa.  Det har lett till vissa framsteg, som att den brittiska regeringen i november 1998 förbjöd testning av kosmetika på djur.  EU har också nyligen gått ut med att de kommer att sätta stopp för sådan testning inom de närmaste åren. Body Shop Foundation stödjer också olika gräsrotsorganisationer som arbetar för djurs rättigheter.


     


    För en tid sedan ändrade vi vår hörnsten till "Against Animal Testing" (mot djurförsök) för att spegla de två sidorna av vår ståndpunkt: för det första testar vi inte våra produkter på djur och för det andra arbetar vi aktivt mot testning av kosmetika på djur.


     


    Jag hoppas att det här besvarade din fråga.


     
  • Nea

    Hur är det palmolja egentligen då? Det leder ju till skövling av regnskog, djur mister livet och deras livsmiljöer försvinner...

  • Sanna jag

    Jag säger bara undvik ALLT som säljs här och som också säljs i Kina. Kina har lag på att allt ska djurtestas. Vissa stora märken säger att de inte testar på djur men när man läser deras information så står det att de låter tester pågå i de länder som kräver det. Uselt! Jag jobbar som hudterapeut och känner mig lurad på mina produkter som visserligen inte säljs i Kina men där ägaren av detta märke utför djurtester. Dock inte på detta märke men det känns så fel att fortsätta arbeta med dessa produkter. Jag e så besviken????

Svar på tråden Vilka produkter och märken är HELT FRIA från djurförsök???