• Äldre 11 Aug 16:26
    7089 visningar
    28 svar
    28
    7089

    Skulle du låta din sexåring åka skolbuss själv?

    Min dotter ska börja förskoleklass nu i höst och hon vill gärna åka skolskjuts. Där vi bor är det skolbuss som hämtar barnen och vi är den första hållplatsen så bussen står hos oss en stund varje morgon. Den åker enbart till skolan(alltså inte en vanlig buss). Jag tycker att det är ett stort steg att ta från att lämnas av en förälder på en förskola till att själv åka skolbuss, gå till klassrummet och själv hänga av sig kläderna. Min dotter är modig, dock blyg, men vill så gärna detta. Det är alltså jag som tvekar, inte mitt barn.

    Skulle du låta din sexåring åka skolbuss eller tycker du att det är för tidigt?

       

  • Svar på tråden Skulle du låta din sexåring åka skolbuss själv?
  • Tuffen
    Äldre 11 Aug 16:28
    #1

    Jag skulle inte låta min 6-åring åka skolbuss. 

  • umm abdill­eh
    Äldre 11 Aug 16:31
    #2

    Jag lät min 6 åring för några år sen åka skolbuss, som var full av barn från skolan, klassen som oxå åkte själva, plus busschauffören kännde alla barnen då han arbetade på skolan.

  • Äldre 11 Aug 16:33
    #3

    Varför skulle hon inte kunna åka skolbuss?

  • Äldre 11 Aug 16:34
    #4

    Eftersom din dotter gärna vill åka skolbuss så tycker jag att du kan låta henne testa. Du kanske kan åka med de första gångerna men hålla dig lite i bakgrunden?

  • Äldre 11 Aug 16:35
    #5

    När min första son skulle börja så skjutsade vi honom de första veckorna sen åkte han med bussen. Min andra son började direkt för han hade ju storebror som stöd. Lärarna tar ju emot dem när de kliver av och följer dom när de ska på. Oftast klarar de mer än man tror. De växer med uppgiften. Fast nog satt jag som ett nervöst vrak första gångerna

  • Äldre 11 Aug 16:37
    #6

    Jag var rädd att åka skolbussen med alla de stora barnen när jag började ettan för många år sedan. Men min mamma åkte bakom bussen första veckan och då såg jag henne genom fönstret och då gick det bra.

  • Loriya­na
    Äldre 11 Aug 16:38
    #7

    Självklart hade jag låtit henne åka om hon ville.

  • Äldre 11 Aug 16:39
    #8

    Jag åkte skolbuss som 6-åring, mina föräldrar väntade med mig tills bussen kommit sen var det ju bara att följa strömmen :) Det går bra! Bussen går ju ingen annanstans

  • Äldre 11 Aug 16:45
    #9
    Liten elak och intelligent skrev 2013-08-11 16:37:03 följande:
    Jag var rädd att åka skolbussen med alla de stora barnen när jag började ettan för många år sedan. Men min mamma åkte bakom bussen första veckan och då såg jag henne genom fönstret och då gick det bra.

    Så tänkte jag med säga att du kan åka efter bussen, ni kollar av med varandra när hon gått av att allt är okej och är det det så kan hon gå vidare själv annars följer du med. Tycker det är positivt att hon vill själv
  • Äldre 11 Aug 16:58
    #10

    Min äldsta åkte buss från 6års ålder, inga problem trots att man i början är nervös.

Svar på tråden Skulle du låta din sexåring åka skolbuss själv?