• Svar på tråden babynest?
  • joseeffin

    En del barn tycker om den tryggheten som ett babynest kan ge. Personligen hade jag aldrig köpt ett då de är så vansinnigt dyra! Jag skulle satsa på att antingen sy själv eller att låta ngn kunnig sy.

  • Lotten93

    Vi har ett babynest hemma och jag ska snart föda. Vi fick det i present av en bekant. Jag hade dock aldrig skaffat ett  frivilligt, då jag tycker att det känns som att lägga barnet i en hundkorg... Men jag kan tänka mig att det är bra och kommer säkert att använda det ibland. Typ på soffan eller i köket så han inte kan rulla av soffan eller så. Kan ju vara bra att ha någonstans tillgängligt nära för att lägga ifrån sig barnet ibland. Men som sagt. Tycker det känns lite obekvämt då jag faktiskt ska ha ett barn och inte en hund.

  • Lotten93

    Dock så: när han väl har lärt sig att vända sig på riktigt så lär ju inte ett babynest stoppa honom. Men i början så kan det nog vara bra.

  • Kakankaka

    Jag hade inget till första barnet och tänker inte skaffa något till andra barnet heller. Då jag inte vill ha mitt barn i sängen, och de gånger bebisen låg i soffan och jag va tvungen att gå ifrån så la jag en filt som stopp!

  • Mithra

    Babynestet har varit guld värt för oss. Sonen har sovit i det från start. Han är nu 6mån och kan vända sig hur som helst, även vända sig från babynestet men när han väl somnar så sover han jättebra. Vi använder det i hans spjälsäng. När han var nyfödd använde jag det så han sov bredvid mig i vår säng (160-säng) som stod mot vägg medan sambon tog extrasäng tills sonen flyttades över till spjälsängen.

    Vår son tycker det är skönt att ha det lite "trångt" och ombonat, så vi använder det inte för att "stoppa" honom.

    Vi fick vårt av någon av sambons släktingar (egensytt), men hade köpt en själv annars.. för jag kan inte sy.

    Även om ett babynest har (mjuka) kanter så ska man inte lämna barnet ensam där t.ex i en soffa för tänk den dagen barnet huxflux vänder sig.

  • Mithra
    Mithra skrev 2013-08-11 21:50:57 följande:
    Babynestet har varit guld värt för oss. Sonen har sovit i det från start. Han är nu 6mån och kan vända sig hur som helst, även vända sig från babynestet men när han väl somnar så sover han jättebra. Vi använder det i hans spjälsäng. När han var nyfödd använde jag det så han sov bredvid mig i vår säng (160-säng) som stod mot vägg medan sambon tog extrasäng tills sonen flyttades över till spjälsängen.

    Vår son tycker det är skönt att ha det lite "trångt" och ombonat, så vi använder det inte för att "stoppa" honom.

    Vi fick vårt av någon av sambons släktingar (egensytt), men hade köpt en själv annars.. för jag kan inte sy.

    Även om ett babynest har (mjuka) kanter så ska man inte lämna barnet ensam där t.ex i en soffa för tänk den dagen barnet huxflux vänder sig.
    Justeja, dottern (som nu är 8år) använde inget babynest och det gick jättebra det också. Så det är en smaksak helt enkelt.
  • caaroline

    Man klarar sig säkert jättebra utan och att köpa ett nytt kan jag absolut förstå att man helst inte vill då dom kostar rätt så mycket. Jag kan iallafall säga att jag valde den dyra vägen och köpte ett, och jag använder det dagligen nästan till min grabb, han sover ofta med mig och han verka tycka om att ligga i det iallafall. Jag ångrar inte att jag la ut pengarna, men samtidigt hade jag kunnat göra ett eget känner jag haha.

  • Mandelsassa

    Vi hade de till vår son och rekommenderar det!! Vår son hade den i sin spjälsäng o han sov som en kung i den! Att jämföra det med hundkorg är bara löjligt enligt min mening, ett Babynest ger barnen tryggheten dom behöver. Det fanns tom på bb där vi födde...

  • Mamma Cecilia

    Mitt barn behövde ha något nära huvudet i sängen, vagnen etc. Så vi rullade handdukar som vi la nära huvudet och runt kroppen och då sov hon bra. Annars blir det så stort jämfört med att ligga i magen. Vi hade så i mitten av dubbelsängen också. Tror det funkar som babynest men billigare :) Det var mitt första barn och jag var rädd för plötslig spädbarnsdöd så hon sov mest i vagn på natten brevid sängen och sen efter en månad i spjälsängen. Våra rullade handdukar fortsatte vi med många månader.

Svar på tråden babynest?