• Anonym (Qwe)

    Arg 5,5 åring

    Hjälp!

    I kväll urartade det här hemma... Sonen började förskoleklass för 2 veckor, alla barnen är nya för honom då vi flyttade nyligen, sedan och sedan dess har han en attityd som en tonåring. Under dessa två veckor hat bråken eskalerat till den milda grad här hemma. Han lyssnar inte, han gör inget som man ber honom om, han skriker och gapar, är elak mot sina vänner, slår sin lillasyster och idag stod han och matade mig med sparkar! Bägaren rann över och sa i hyfsat lugn ton:
    -Om inte du slutar upp med detta beteende blir det inget lördagsgodis ikväll.

    I säkert 5 minuter var han lugn men sedan började det om igen...

    Bad bästa kompisen att dra åt helvete.
    Sparkade, med flit, en fotboll på sin 1 åriga syster.
    Jagade katterna med en bandyklubba.
    Med mera med mera...

    När jag bad honom komma in för att duscha och göra sig iordning för natten fick jag svaret:
    -Nej, jag ska äta godis.

    Svarade mycket lugnt att godiset uteblir idag och förklarade lugnt varför...

    Han svarade med skrik, gråt, ilska.. I 30 minuter skrek han efter sitt godis och jag bestämt nej. Jag hade ju sagt att han inte skulle få det och kunde ju inte ändra mig nu. Då började han be om ursäkt för sitt uppträdande men efter lite lirkande erkände han att han endast bad om ursäkt för att få sitt godis, inte för att han var ledsen över hans uppträdande.

    Efter ungefär 30 minut inser han att jag verkligen menar allvar, det blir inget godis, då reagerar han med en sådan ilska så jag nästan blev rädd. Han fullständigt vrålade och började slå sitt eget huvud i väggen, HÅRT!

    Satte mig på huk jämte honom och kramade honom hårt och då kom det tårar istället. Han kramade mig så hårt han kunde, precis som om han var rädd.

    Då kom min normala son fram, killen som man kan diskutera med i allafall lite grann. Vi gjorde ordning oss för kvällen utan problem.

    Vad är det som händer? Varför kan det slå slint till den milda gard att han ställer sig och bankar sitt lilla huvud i väggen? Vad kan jag göra för att hjälpa honom?

    Han har alltid haft svårt för att lyssna, detta beteende är tyvärr inget nytt men detta våldsamma beteende är för mig helt nytt. Han har aldrig varit elak, slagits eller bråkat med sina vänner innan!

Svar på tråden Arg 5,5 åring