• Litet My

    Sneda stearinljus? Kan man få dem raka?

    Hej

    Köpte i våras lite dyrare långa stearinljus till min ljuskrona, då solen har legat på har ett par av dem blivit böjda till min stora förtvivlan.

    Finns det något "husmorsknep" att räta ut dem igen eller är det bara att slänga (vilket vore synd)     

  • Svar på tråden Sneda stearinljus? Kan man få dem raka?
  • skogstjejen19

    Kan tänka mig att det skulle fungera att värma dom lite och försiktigt böja tillbaka dom, sen lägga ner dom tills dom kallnat.

  • Litet My
    skogstjejen19 skrev 2013-08-25 14:03:43 följande:
    Kan tänka mig att det skulle fungera att värma dom lite och försiktigt böja tillbaka dom, sen lägga ner dom tills dom kallnat.

    I ugnen?

    Ser framför mig hur det börjar brinna eller bli pölar av limegrönt stearin överallt.

    Nu tänker jag testa bara för det, håll tummarna =)    
  • skogstjejen19
    Litet My skrev 2013-08-25 14:07:44 följande:

    I ugnen?

    Ser framför mig hur det börjar brinna eller bli pölar av limegrönt stearin överallt.

    Nu tänker jag testa bara för det, håll tummarna =)    
    Värm med hårtork eller lägg dom i solen en stund
  • Litet My

    Tack för bra tips, uppdaterar när jag är klar, strax 2 årskalas här men sedan skall det fixas.

    Håll tummarna för mig är ni snälla, jag är inte direkt född med tur =)  

  • Musik
    Litet My skrev 2013-08-25 14:17:52 följande:
    Tack för bra tips, uppdaterar när jag är klar, strax 2 årskalas här men sedan skall det fixas.

    Håll tummarna för mig är ni snälla, jag är inte direkt född med tur =)  
  • Litet My
    skogstjejen19 skrev 2013-08-26 15:21:34 följande:
    Hur har det gått?

    Jodå det GICK...men 3 dagar senare var de sneda igen =/
  • Mats K

    Anledningen till att ljusen böjer sig är att du köpt ljus som inteär 100% stearin. Om dom böjer sig innehåller dom troligtvis paraffin, vilket är väldigt vanligt att många blandar i. Paraffin är en restprodukt från råolja. Att dom böjer sig när dom står i ett varmt fönster är egentligen det minsta problemet. Värre är att paraffinljus sotar + att dom avger onyttiga kolväten som inte är bra för oss människor. 

    Se till att du köper ljus där det står 100% stearin (inte stearin). Jag köper ljus från Liljeholmen samt en sida som heter www.baraljus.se, som dessutom har jättefina doftljus.

Svar på tråden Sneda stearinljus? Kan man få dem raka?