• mammasofie

    livrädd för förlossning nummer två - panik!!

    Förra året fick jag en son. Vi visste att vi ville ha två barn tätt och nu är jag gravid igen med bf i mars.
    Förra förlossningen visste jag inte vad jag hade att vänta mig, utan när dagen väl kom var det bara att följa kroppen och dess signaler.
    Nu är jag i vecka 11 och kvällstid får jag svår panik inför en till kommande förlossning. Trots att min förra förlossning gick oförskämt bra.
    Får panikångestattacker och ansiktet domnar bort, jag blir helt varm och börjar att må illa.. Vill verkligen ha denna bebis och den är sååå efterlängtad men jag kan inte hjälpa vad jag känner och jag är verkligen så rädd..
    Ska ringa min bm imorgon och försöka få någon att prata med men väntetiderna i den lilla stad jag bor i är långa.. :(
    Fik förlossningsdepression efter min förra förlossning och då tog det två MÅNADER innan jag fick ett första samtal med en psykolog.. När jag väl skulle på mitt besök hade jag redan tagit mig igenom allt ensam och jag behövde inga fler besök.

    Usch, finns det någon där ute som har känt som jag? Hjälp mig att få mig på andra tankar :(

    Känner lite som så att min förra förlossning gick så bra och det får jag igen nu och denna kommer bli hemsk..

  • Svar på tråden livrädd för förlossning nummer två - panik!!
  • Acompassion

    Hej!

    Tack för att du delar din upplevelse ! Jag mötte nyligen en kvinna som upplevde det som du. Hon förstod med hjärnan att hon längtade efter barnet men känslomässigt så tog rädslan för förlossningen över. Det fina var att efter vårt möte där jag kunde supporta henne både känslomässigt men också kroppsligt så  var den värsta paniken över. Nu ska hon föda om en vecka och LÄNGTAR efter förlossningen!

    Jag tycker verkligen att det är fruktansvärt att vården inte har de resurser dom behöver för att finnas där för dig och blir riktigt arg när jag hör att du fick vänta 2 månader på ett samtal efter din förra graviditet!

    Det finns en bok jag kan tipsa dig om som heter Föda utan rädsla, låna eller köp den och se om du kan hitta lugn!

    Allt det bästa till dig och din bebis!

    Anna        

  • Lotta 085

    Försök ta kontakt redan innan med psyk, så de är beredda på att du kan behöva hjälp lite snabbare nu, tyvärr finns ju risken att du trillar dit igen och även om du tog dig ur det själv då kan du ju behöva hjälp nu.

    / Lotta (enmekaniskmamma.blogspot.com

Svar på tråden livrädd för förlossning nummer två - panik!!