• Äldre 28 Aug 08:38
    2971 visningar
    13 svar
    13
    2971

    Någon förälder som också har ett barn med plexusskada?

    Födde min dotter den 3/7-13 och hon fastnade under förlossningen. De fick dra ut henne Och nu har hon ingen funktion alls i högerarm. Någon som har varit med om liknande som vill berätta er historia och om barnet behövts opereras osv.

  • Svar på tråden Någon förälder som också har ett barn med plexusskada?
  • Äldre 30 Aug 12:50
    #1

    Eller någon som
    Är född med det!

  • Äldre 1 Sep 09:15
    #2

    Min son föddes med det och hade då dropphand. Det försvann ganska snabbt även om viss svaghet i vänster arm kvarstod ca 1 år, så det finns sannolikt väldigt olika grader av det hela... Ingen betydande skillnad i styrka mellan armarna kvar, men han har valt den andra handen

  • Äldre 1 Sep 09:32
    #3

    Åh vad glad jag blev att någon svarade! Behövdes han opereras? Ja säkerligen många olika grader

  • Äldre 1 Sep 11:20
    #4

    Nej, han behövde bara sjukgymnastik, ingen operation, så hans var nog ganska lindrig :)

  • Äldre 1 Sep 11:25
    #5

    Åh så skönt för er! :)

  • Äldre 1 Sep 11:29
    #6

    Jag är född med det, också höger arm. Ingen operation, och vad jag vet ingen sjukgymnastik heller. Vården är dock säkert bättre nu än för trettio åt sedan :) Jag använde mest vänster hand som liten, men eftersom jag var högerhänt så övergick jag så småningom till höger hand. Kring fyra-fem år så märktes inget längre. Var lite sen på finmotoriken med höger hand, men annars inget. Tydligen kan det alltså ordna sig av sig självt också :)

  • Äldre 1 Sep 11:41
    #7

    Så skönt att höra! Kunde du röra armen något bär du föddes?

  • Äldre 1 Sep 17:16
    #8

    Nej, inget alls, enligt min mamma. Dröjde flera månader innan det kom igång.

  • Äldre 15 Sep 17:19
    #9

    Ingen mer?:( min dotter ska opereras den 3 oktober nu... :(

  • Äldre 3 Nov 10:45
    #10

    Hej,

    Jag är idag 28 år och jag föddes med plexusskada, om jag inte missminner mig är jag den äldsta dem gjort operationen på (opererats två gånger under högstadie tiden). Jag kan bara säga att jag är helt övertygad om att det kommer att bli bra nu när dem går in så tidigt, jag skulle inte vara orolig. JAg själv har fortfarande väldigt begränsad rörlighet i min högra arm, styrkan skiljer sig markant från vänster men man lär sig att leva med det. 

  • Äldre 3 Nov 20:53
    #11

    Åh Gud, du anar inte vad glad jag blev att se att du skrivit! Hur har dom gjort operationerna? Hur hade du det innan du opererades osv. Förlåt för alla frågor men finns inte så många som förstår det här! Tack för stt du svarade!

  • Pelleg­nillot
    Äldre 15 Nov 21:17
    #12

    Hej,

    Vill bara säga till dig att det helt säkert kommer att gå bra!

    Vår son fick en skada vid förlossningen och de första månaderna hängde armen bara slappt längs sidan, men sedan började han kunna röra den lite. Vi blev erbjudna operation (nervtransplantation) som vi tackade nej till och när han var 7 månader sade läkaren att han troligtvis inte blivit lika bra med en operation som han blev "av sig själv". Vi visste inte om han skulle kunna klä sig själv, eller lära sig simma osv, men det finns inget som han inte klarar av idag (och nu pratar vi inte tennisproffs och sådant utan normala, vardagliga saker).

    När han var liten så drog vi åt hängselbyxan lite mer på vänsteraxeln och vi ändrade styret på cykeln så att han bättre nådde med vänsterarmen. Finmotoriken eller känseln har det aldrig varit fel på. 

     VId 2 1/2 års åldern började han gå med armen som i mitella (har sett det på fler plexusbarn). Det var som om armen läkte, men samtidigt "fastnade" skulderbladet. Även detta fick vi erbjudande om att operera men tackade nej till också. Vi hade från hans första levnadsmånad hjälp med sjukgymnastik från Omsorgsnämnden, och detta fortsatte vi regelbundet med tills han var ca 15 och inte ville längre (tonåring, ni vet ).

    Idag är vår son 26 år. Han kan inte klappa sig på magen eller klia sig på ryggen och han har ca 50-75% styrka i vänster armen, men han har i hela sitt liv lärt sig att kompensera det han inte orkar med vänsterarmen. Jag tror att det allra, allra viktigaste är att inte göra en stor grej av det hela, så att ditt barn känner sig handikappad. För vår son har det här varit något som han aldrig har skämts för och för detta är jag väldigt tacksam.

    Lycka till! 

  • Äldre 20 Jan 13:14
    #13

    Hej!
    Vet inte om denna tråden är aktuell längre, men jag själv har plexusskada, fyller 27 år i maj, är tvåbarnsmamma :) Jag har väl en lätt lindrig form, de va sjukgymnastik och jag fick gå på habilitering i simbassäng på sjukhuset, jag klarar av att göra mycket, så som skriva, klippa, bära lättare saker, lyfta armen nästan helt, kan inte sträcka ut armen helt så den är alltid böjd, kan inte vända på armen så handflatan kommer uppåt..
    Men man anpassar sig väldigt bra, iaf jag :) Hoppas att era barn som blivit drabbade för den bästa vården och sjukgymnastiken de kan få :)

Svar på tråden Någon förälder som också har ett barn med plexusskada?