• maja under eken

    PCOS och ont i leder/senor/muskelfästen, någon??

    Hej!
    Jag är en pcos:are som har ont överallt och läkaren hittar inga brister på några ämnen el några andra sjukdomar. Jag var där i måndags och tog en massa prover igen och denna gång googlade hon på pcos och senor.. Rådvill stackars doktor Flört

    När jag precis förr min första dotter så fick jag problem med tummarna, har opererat den ena (Quervains syndrom, trång slemskena så senan inte glider så bra). Jag har ont i armbåge, handleder, axlar, rygg, nacke, höfter, knän, fötter (Mortons), tår (Halux Valgus)... Tror jag inte glömt nåt.. Jag har ingen konstant smärta utan det kommer och går. Ofta värre om jag tränar. För ett par veckor sen fick jag inte upp armen över axelhöjd, helt omöjligt o det kom över natten. Så fick jag 16 akupunkturnålar av en sjukgymnast och samma kväll var smärtan borta. Hon sa att det satt i långa biceps muskelfäste.. När jag går kan det plötsligt göra så ont i höften så jag håller på att ramla omkull.. När jag sitter kan det plötsligt hugga som knivar i knät.. Ja, ni hör - jag kan iaf inte hitta något logiskt samband!

    Någon mer som har ont lite här och var?? Jag är så less på att ha ont så jag blir knäpp snart!

    Inputs om vad det kan bero på och liknande erfarenheter tas tacksamt emot!!


    Elvira o Elsa - Livets Solstrålar!
  • Svar på tråden PCOS och ont i leder/senor/muskelfästen, någon??
  • RosaGlitter

    Oj de låter precis som mig.. Har pcos o har ont lite överallt, främst i handleder o armbågar o knän men även lite över allt på de ena märkligare stället än de andra..
    Ingen smärta är konstant utan den vandrar mer, har aldrig kopplat att de kunde ha ett samband med mitt pcos..

  • maja under eken

    Nemen, en till!! va tråkigt fast ändå skönt!

    Jag har inte satt samband med pcos förut heller egentligen. Mer än att jag vet att hormonerna styr vätskenivåer i leder o slemskenor osv o smörjer upp dem. Och allt i kroppen hör ju ihop så varför inte? Rätt var det är så rycker man tag i rätt halmstrå!

    Jag har heller ingen konstant smärta, väldigt vandrande (bra beskrivet!)

    Min läkare skulle höra av sig till Gyn- mottagningen på USÖ och ev även till de Fert. läkare jag hade under den tiden då vi försökte bli gravida.

    Kan det vara en idé att du oxå kollar med din läkare om denne har några tankar på vad som orsakar all värk? Kanske kan vi en dag få svar och leva lite mer smärtfria Skrattande


    Elvira o Elsa - Livets Solstrålar!
  • Fröken Frågvis

    Jag har något som kallas tendinit. I mitt fall innebär det att jag har kronisk inflammation i vissa muskelfästen och senor. Jag har aldrig funderat på om det har något samband med min pcos, men det kanske det har? För mig är kroppen öm vid beröring, och om jag är överansträngd får jag mer konstant värk några dagar.

  • maja under eken

    Kroniskt tillstånd Rynkar på näsan blä!

    Googlade Tendinit och ser att d var visst så d hette d som jag hade i tummarna (Le Quervaine, el Morbus de Quervaine)

    Men vad jag läst mig till hittills är d godartat och går att bota?

    Öm vid beröring, menar du äv lättare beröring då el om man trycker på de punkter där man har senfästen? Jag svarar bara ja på d senare :)

    Jag känner mig mer o mer övertygad om att d har m hormonnivåerna att göra. Vore jätteintressant att göra mer efterforskning på detta så tala gärna m era läkare!


    Elvira o Elsa - Livets Solstrålar!
  • tjejmamma79

    Jag har problem med mkt värk i kroppen men nu för två år sedan upptäcktes min glutenintollerans så efter jag glutenfritt är det mkt bättre kanske värt att kolla upp med ett blodprov eftersom värk är ett av symtomerna liksom svårt att bli gravid

  • Fröken Frågvis
    maja under eken skrev 2013-08-29 11:48:35 följande:
    jag hiitar rätt mkt info fr Usa, klipper in, kanske hjälper d nån..

    pcos.about.com/od/relatedconditions/f/The-Rel...

    ni som svarat, har ni övervikt? Isf hur mkt? Jag har ett bmi på 26, vilket e övervikt men precis på gränsen.

    Jag har ett BMI på 17,9.
    tjejmamma79 skrev 2013-08-30 13:41:13 följande:
    Jag har problem med mkt värk i kroppen men nu för två år sedan upptäcktes min glutenintollerans så efter jag glutenfritt är det mkt bättre kanske värt att kolla upp med ett blodprov eftersom värk är ett av symtomerna liksom svårt att bli gravid
    Intressant att du skriver det. Min dotter är veteallergiker och jag har länge misstänkt att min mamma också är det då hon har mycket ledvärk och magbesvär. Om det också är kopplat till PCOS vet jag dock inte. Har aldrig reflekterat över att jag själv kan vara veteallergiker, men det är ju möjligt. Sen är det ju visserligen stor skillnad på glutenintolerans och veteallergi. Hmm...
  • Quties

    Hej. Här är en till.
    Hade svårt att bli gravid med första. När han var 3 månader kom mina bekymmer. Ont i fötter,knän och händer- främst tummarna. Sedan har detta ökat och spridit sig till fler leder men nu även muskler. Känner mig som en gammal kärring.
    Går på utredning hos en reumatolog men tror inte det är reumatiskt.

    Försöker bli gravid igen och fick i sommras veta att jag har PCO.

  • maja under eken

    Vi kan väl hålla varann lite uppdaterade på hur d går hos reumatolog o för mig på Gyn i höst osv? Vete e nog alltid smart att undvika eftersom d e inflammatoriskt, likaså socker.. Dessvärre märker jag ingen tydlig förbättring om jag undviker allt vete. Däremot äter jag inte ljust bröd, pasta osv. Jag har IBS och magen rasar av sån mat.. Kanske fler responsar, tänk om man kunde hitta ett samband o en lösning! @Quties Lycka till m tilltänkt graviditet!! Jag blev gravid andra ggn mha Pergotime, första försöket. Hade nog kunnat gå ändå men ville ha koll på när jag hade ÄL. Första graviditeten blev mha ivf. må gott!


    Elvira o Elsa - Livets Solstrålar!
Svar på tråden PCOS och ont i leder/senor/muskelfästen, någon??