• Mamori
    Äldre 28 Aug 18:43
    3806 visningar
    10 svar
    10
    3806

    Ovanlig språkstörning - någon som känner igen?

    Min son har en underlig språkstörning som vi inte har hört talas om något annat barn som har haft så jag undrar om det finns någon här som känner igen det. Vår psykolog visste inte.

    Han har helt normal språkmelodi, fast kan väldigt få ord och har nästan ingen grammatik alls. När han pratar låter det för folk som att han kanske pratar ett annat språk, eftersom det låter "rätt" men ingen förstår. Det låter som ord, fast orden betyder ingenting.

    Han kan dock några ord och med dem har han dåligt uttal och ofta kommer bara en av stavelserna i ordet med. Typ bil blir "il" och stor blir "too". Han har lättare med engelskt uttal än med svenska.

    Han förstår kroppsspråk lika bra som andra och eftersom han förstår tonfall så bra så är det lätt att få honom att förstå om tex något är bra eller dåligt, även fast han inte förstår orden i sig.

    Han har en autismdiagnos men när jag läser om språkproblem hos autistiska barn så är det tvärtom. Normalt uttal men dålig språkmelodi och svårt att generalisera och förstå innebörden i orden de kan. Min son är tvärtom, han förstår att man är lika fast om man sitter i en bur eller om man är på en klippa och inte kan komma ned. Han har dåligt uttal men normal språkmelodi och mycket känsla i orden.

    När jag läser om wernickes afasi hos äldre så tycker jag att det känns lite likt hans språk.

    Han är inte heller ointresserad av att kommunicera som det står att autistiska barn kan vara utan blir ledsen och frustrerad när vi inte förstår honom eller när vi pratar med varandra för mycket och han inte förstår.

    Är det någon som känner igen? Han är 7 år.

  • Svar på tråden Ovanlig språkstörning - någon som känner igen?
  • Mamori
    Äldre 29 Aug 23:52
    #3
    blubbblubb skrev 2013-08-29 15:11:17 följande:
    Nja. Jag tycker det låter som att du beskriver någon som är på tidig språklig nivå där man låtsats/joller pratar ibland men där använder riktiga ord men förenklat uttal ibland.   Uttalsförenklingarna du nämner är vanliga. Ofta är det början på orden och framförallt konsonter som utelämnas. Det brukar upphöra vid 3-års åldern unifär.  Du skriver inget om din sons förståelse eller hans intelligens?  Jag har en dotter med språkstörning. Hon har problem med uttal, grammatik, välja rätt ord, (allt som har med det aktiva språket att göra) men normal förståelse.               

    Hans intelligens går inte att bedöma då språkförståelse är en så viktig del av alla tester. Det man har kunnat se är att han iaf inte ligger väldigt lågt så lätt utvecklingsstörning eller så normalintelligent. Hans förståelse är likadant som hans tal. Han förstår de ord han kan säga om man talar tydligt med få ord. Han förstår inga ord utöver de han kan säga själv. Det känns också lite ovanligt då andra barn med språkstörningar jag har stött på är som din dotter och förstår mycket mer än de säger. Under en språkbedömning på sonen så är han ju långt efter på alla områden men ordförråd är det område som laggar efter mest.
  • Mamori
    Äldre 29 Aug 23:57
    #4
    pigglet skrev 2013-08-29 21:05:27 följande:
    Ingen logoped inkopplad? Min son hade svårt att forma ljuden. Melodin var utmärkt, språkförståelsen också. Men nästan inga konsonanter fanns, allt blev sluddrigt och långsamt. Det visade sig att han har en "ovanlig" cp-skada. Därav problemen med munmotoriken. Det låter ganska likt äldre som har afasi.  Du kan ju testa här www.familjeliv.se/Forum-3-60/m49029789.html

    Tack för länken, jag ska prova där =) Men jag tror att du tänker på Brocas afasi nu, där det är svårt att få fram orden och det blir lite hackigt? Sonen har väldigt flytande tal som låter rätt på alla sätt, bara orden som är fel liksom. Vi har testat om han kan uttala alla ljud och det verkar han kunna. Problemet verkar ligga i att han inte kan hålla dem i huvudet och när han hör ett ord/mening så glömmer han början innan han hunnit höra slutet. Hörseltester visar inget fel, annars hade man lätt kunnat tro att han hörde grumligt eller inte kunde höra alla frekvenser. Och som sagt dålig språkförståelse. Vi har haft kontakt med en logoped som gav upp =/
  • Mamori
    Äldre 29 Aug 23:59
    #5

    Man har även gjort en hjärnscanning/mri, annars var första tanken att han skulle ha en skada på språkcentrat på vänster sida då högersidefunktionerna verkar fungera normalt. Gjort extensiva genetiska tester och kollat för epilepsi. Allt helt normalt. Inga autismgener ens.

  • Mamori
    Äldre 2 Sep 18:50
    #7
    blubbblubb skrev 2013-08-30 10:21:54 följande:
     
    Tyvärr har  jag inga kloka råd att ge.  Det måste vara jättejobbigt att veta att det finns en intelligent per son bakom och inte nå dit. Att logopeden gav upp verkar heltokigt. Hur arbetar skolan med kommunikationen, den måste ju vara stoppande i de flesta ämnen? Har ni provat TAKK, bilder, etc?.   

    Vi har provat bilder litegrann men märker att om han får använda bilder så tappar han ord som han kan, och det känns så sorgligt så vi har lagt det på hyllan :-/ Han har just börjat på träningsskola men de verkar inte ha så mycket koll, tycker jag. De använder ganska svåra meningar (så att han inte förstår alls och inte hinner uppfatta allting) och när han inte förstår så visar de vad han ska göra istället. Jag hade hoppats på att de skulle använda hans lilla ordförråd och försöka lägga till fler och fler ord istället, men inte hittills trots att vi har påpekat hur viktigt det är. Får hoppas att det blir bättre efterhand eller någonting. De använder bildschema på skolan.

    Jo det är väldigt jobbigt :-/
Svar på tråden Ovanlig språkstörning - någon som känner igen?