• Transkille

    Gravid transkille

    Hej! Jag är transsexuell (ftm) och har gått på testosteron i 1 år. Jag har alltså kvar livmoder och hela fabriken där inne bara det att testosteronet ska göra så att man inte får några ägglossningar och därav ingen mens heller. Det stängs av liksom, hela maskineriet. Trots detta har jag under de senaste 1-2 månaderna känt konstiga saker i min kropp. :-/ Jag känner inte igen mig själv riktigt. Vi har misstänkt att jag kan ha råkat bli gravid ändå, mot alla odds. Jag har pratat med barnmorskan och hon säger att mellan testosteron-sprutorna så kan livmodern "gå igång" igen så det kan hända. Det är ju inte helt säkert förrän livmodern är bortopererad. Magen har svullnat som *** tycker jag. Även min partner och några vänner håller med om det. Det är mest om kvällarna som den är riktigt spänd och putar ut. Jag är annars spinkig som en vandrande pinne, typ. Haha. Och det är inte fett för det är hårt och finns fortfarande inget fett att klämma till om eller vad man ska säga. :P Jag har aldrig varit med om detta tidigare. Jag har tagit 3 st. grav-tester men alla har visat minus. Kan jag vara gravid ändå? Barnmorskan sa att det finns ingenting i testosteronet som kan ge ett felaktigt resultat men på förpackningen av grav-testen läste jag att hormonnivåer kan ge felaktigt resultat... Men jag vet inte. Det går liksom inte att googla på detta heller i och med att det fortfarande är extremt sällsynt att transkillar blir gravida. Jag bad om ett blodprov hos barnmorskan för det måste ju visa ett 100%-resultat? Hon sa att urintesterna är lika korrekta som ett blodprov men vad jag har hört/läst så är urintesterna inte alls så pålitliga som man tror... Så, vad tror ni?

  • Svar på tråden Gravid transkille
  • drejkis

    Nu ber jag om ursäkt för min konstiga fråga, jag är inte så insatt.

    Du har alltså ej opererat om könet ännu?

    När har du haft mens senast?

  • Transkille

    Ingen fara drejkis. :)

    Inte ens jag som är trans själv är så insatt. Det finns ju ingen att fråga. Inte ens läkarvården kan ge svar så. ;)

    Nej, jag har inte opererat själva könet ännu så allt är kvar. :P

    Mens hade jag senast för ett år sedan, lite mindre men nu i sommar så har jag haft mensliknande kramper fast mildare (brukade ha rejält ont innan) och det har blödit lite, spec. vid sex.

    Nja, i klimakteriet slutar ju äggen att mogna och det händer ju med denna behandlingen också så ja, man kan väl jämföra det med klimakteriet fast skillnaden är ju att för mig så går livmodern "igång" igen så att säga så fort testosteronet sjunker till en låg nivå i kroppen och då kan det hända att ett ägg mognar... :P

  • drejkis

    Okej.. Haha min första tanke var liksom "men hur tusan fick ni in spermier??!!" :D tänkte att du opererat könet men att livmodern tas bort senare :)

    Men ja, då kanske du ska vänta en vecka och ta ett nytt test då. Hur ställer du dig inför om du skulle vara gravid? Såg dokumentären idag om de 2 killarna som fick barn, tror dom har 2 , ena killen hade sparat livmodern.

  • Transkille

    Ja, haha, eller hur det hade varit lite svårt att få in spermierna annars. ;P

    Jag förstår hur du tänker XD

    Om det skulle visa sig att jag är gravid så kommer vi att behålla barnet för vi tänker lite så att detta var inte meningen att det ska kunna ske egentligen men har det nu skett ändå, mot alla odds, så är det väl meningen. ^^ hihi

    Jag har sagt innan att jag aldrig kan tänka mig att genomgå en graviditet eftersom det är det mest kvinnliga man kan göra men nu tänker jag att det kanske är den enda chansen för oss att få ett biologiskt barn. Det enklaste i alla fall. :) Och billigaste. ;)

    Och så påbörjar jag ju hormonbehandlingen igen direkt efteråt så det är ju ingen fara. :)

    Men vi får se. Jag kanske ska gå till barnmorskan och be de kolla riktigt ordentligt...

  • Transkille

    gröna L: Ja man tycker ju det... Men vissa har ju inte kunnat testa positivt förrän efter flera månader så det kan ju krångla... 99% säkert inte 100%. Men jag blir bara lite orolig vad det annars kan vara eller om jag har inbillar mig... Hmm :-/

  • WindNfire

    Det är genom ett urinprov man kan kostatera om man är gravid eller ej, detta är så pass tillförlitligt att även barnmorskor använder sig av samma slags stickor som finns att köpa på Apoteket. Tar man tre test så kan knappast alla vara missvisande, det säger sig självt. Oavsett om man är transsexuell eller inte.

  • Harmagedon

    Förlåt ofin fråga. Men funkar bajseriet? Alltså du är inte förstoppad då? Kan få magen att se ut som man är i tredje månaden. Kan också ge illamående och konstiga tarmrörelser.

Svar på tråden Gravid transkille