• LadyTeague

    Era bästa tips för ett lättstädat hem!

    Det finns många trådar med tips om städning, men här vill jag samla tips om hur man gör hemmet mer lättstädat. Det kan handla om allt från möbler och möblering till städredskap och rutiner!

    Jag börjar med några utav mina tips:

    Ha möbler på ben så att man lätt kan dammsuga under

    Mattor som är lätta att göra rent, ex. korthåriga mattor som lätt går att dammsuga

    En bra dörrmatta så att grus och sand stannar i hallen och inte sprids i hela hemmet

    Dörrar på bokhyllorna underlättar då dammet inte tar sig in

    Bra förvaring, som ex. besticklådor i plast till sminket. Lätt att ta ur och diska vid behov och man har dessutom många fack att sortera sminket i

    Jag återkommer med mer, och jag hoppas på många tips från andra! 


    ?She is very clever, too clever for a woman. She lacks the indefinable charm of weakness.?
  • Svar på tråden Era bästa tips för ett lättstädat hem!
  • Nyfiken gul

    det bästa tipset jag har är att nöta rutiner med familjen, hur välorganiserat man än har och hur lättstädat det än är så hjälps inte det om 3 barn i familjen ändå springer in o ut med grusiga skor och slänger äppelskruttar omkring sig ... 

    Så rutiner rutiner rutiner....

    Man tar av sig skorna innanför dörren
    Hänger upp blöta ytterkläder på en gång så dom torkar
    Träningskläder tvättas och hängs på tork direkt när man kommer hem
    Lägg alltid smutskläder direkt i tvättkorgen
    Avsätt alltid 10 min innan sängdags för städ och plock

    osv...

    Ett bra knep är också att vara generös med papperskorgar i huset så man inte frestas att samla skräp nånstans

    Jag uppskattar också fler tvättkorgar.  Vårt hus är på 3 plan och jag har en tvättkorg på varje våning, samt att tonårsdottern har en helt egen i sitt rum.

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Snigeln

    Tvättkorgar i alla sovrum minskar risken för smutstvätt på golvet. Massor av smart förvaring och saker i lådor i skåpen som man kan ta ut och kolla istället för saker löst på hyllor som har en tendens att bli röriga så fort man tar ut första grejen. Alla saker ska ha en egen plats. Hos oss har t.o.m. solglasögonen en helt egen hylla. Städgrejer ska vara lättillgängliga. Vi har t.ex. ett skåp i varje badrum/toalett med badrumsspray, toalettmedel o.s.v. och hushållspapper finns på flera ställen i huset så man direkt kan sträcka sig efter ett papper om man spiller nåt. Möbler placeras så att man lätt kommer runt dem med dammsugaren. Egna krokar på rätt höjd för barnens ytterkläder. Få saker framme och resten i ett skåp och så byter man dem med jämna mellanrum. Lättare att torka damm då... Kommer säker på mer om jag funderar lite Har stegvis försökt göra hemmet lättstädat i ett par år nu och det är otroligt hur små förändringar kan göra så stora skillnader. Synd att inte fler svarat...

  • Gladskit

    Överhuvudtaget att dammsuga hallen så gott som dagligen tycker jag gör att man drar in mindre skit i resten av huset. Och vår hall ligger i direkt anslutning till köket så det blir ofta att man drar en sväng under köksbordet också.

  • kaffeamanda

    Så lite prylar som möjligt Så mycket vägghängda möbler som möjligt Skålar i hallen och köket för nycklar och annat som annars brukar hamna lite var stans

Svar på tråden Era bästa tips för ett lättstädat hem!