• DrainMe

    Delad vårdnad/dagis

    Jag har en fråga ang delad dagisplats. Min sambo har en dotter med en annan tjej och vi har skrivit på papper att hon ska gå på dagis varannan vecka när hon är hos mamman.
    Grejen är att mamman nu vill att hon ska vara där varje vecka och att vi ska sätta flickan i bilen minst 80 min varje dag för att ta oss dit. Det känns inte okej eftersom vi inte har behov av dagisplats och om vi skulle det så skulle vi ha dagis i våran egen kommun.
    Någon som har erfarenhet av detta och hur man ska gå till väga?


  • Svar på tråden Delad vårdnad/dagis
  • Jimman
    DrainMe skrev 2013-09-01 19:05:52 följande:

    Jag har en fråga ang delad dagisplats. Min sambo har en dotter med en annan tjej och vi har skrivit på papper att hon ska gå på dagis varannan vecka när hon är hos mamman.
    Grejen är att mamman nu vill att hon ska vara där varje vecka och att vi ska sätta flickan i bilen minst 80 min varje dag för att ta oss dit. Det känns inte okej eftersom vi inte har behov av dagisplats och om vi skulle det så skulle vi ha dagis i våran egen kommun.
    Någon som har erfarenhet av detta och hur man ska gå till väga?


    Det är ju inte det bästa för barnet om det ska hå bara vv på dagis
  • Hannah76

    Hur gammalt är barnet? Det blir ju rätt hattigt att ha förskola varannan vecka.
    Får ni ha förskoleplats i två kommuner? 

  • DrainMe

    Nej det är klart att det inte är bra att vara varannan vecka men samtidigt kan det väl knappast vara säkert att åka jättetidigt på morgonen i vinter när det är halt och en massa djur ute. Vi har som sagt inte behovet av dagisplats då jag ska vara mammaledig i 1 år och vi går å öppna förskolan veckan hon är hos oss. 
    Hon är 16 månader, ja jag tror att vi får det men har inte kollat upp det eftersom vi inte har behov av det för tillfälllet. 
     

  • Philippa

    Det är barnmisshandel att ha två dagisplatser till ett barn...... vilka egoistiska föräldrar det finns

  • Jimman
    DrainMe skrev 2013-09-01 19:37:48 följande:

    Nej det är klart att det inte är bra att vara varannan vecka men samtidigt kan det väl knappast vara säkert att åka jättetidigt på morgonen i vinter när det är halt och en massa djur ute. Vi har som sagt inte behovet av dagisplats då jag ska vara mammaledig i 1 år och vi går å öppna förskolan veckan hon är hos oss. 
    Hon är 16 månader, ja jag tror att vi får det men har inte kollat upp det eftersom vi inte har behov av det för tillfälllet. 
     


    Sånt man bör tänka på när man väljer att bo långt ifrån varandra ! Barnet kommer ha svårt att komma in i gruppen på fsk om den är ledig vv !
  • DrainMe

    okej, så du menar att det är bättre att sitta i bilen 1 timme extra varje dag för att mamman vill ha henne på dagis heltid i en annan kommun? Vi tycker inte att hon ska ha två dagisplatser heller men som sagt vi vill inte köra flera mil extra heller. När behovet av dagis finns så får man så klart tänka om men nu gör det ju inte det.
    Dessutom så är flickans mamma gravid också och ska gå hem om ett par månader och hennes sambo har inget jobb. Min sambo jobbar heltid så behovet av att vi har dagisplatsen istället är bra mycket större... 

  • DrainMe
    Jimman skrev 2013-09-01 20:07:16 följande:
    Sånt man bör tänka på när man väljer att bo långt ifrån varandra ! Barnet kommer ha svårt att komma in i gruppen på fsk om den är ledig vv !
    Vi bodde i samma kommun men sen så valde mamman att flytta av egoistiska skäl. Tyvärr så har hon inte haft barnets bästa i åtanke överhuvudtaget i den här frågan
  • Jimman
    DrainMe skrev 2013-09-01 20:13:59 följande:
    Vi bodde i samma kommun men sen så valde mamman att flytta av egoistiska skäl. Tyvärr så har hon inte haft barnets bästa i åtanke överhuvudtaget i den här frågan
    Då kanske det är bättre dom bor hos mamman o hos er vh o
  • PreciousDivine

    Jag förstår inte alls varför det skulle vara ett problem att ha barnet hemma varannan vecka, hon är ju dessutom väldigt liten. Mitt barn är drygt 2 och går inte på förskola eftersom jag är föräldraledig, fungerar utmärkt och jag skulle inte gjort på något annat sätt även om hon bodde någon annanstans varannan vecka och då gick på förskola.

  • DrainMe
    PreciousDivine skrev 2013-09-03 20:08:25 följande:
    Jag förstår inte alls varför det skulle vara ett problem att ha barnet hemma varannan vecka, hon är ju dessutom väldigt liten. Mitt barn är drygt 2 och går inte på förskola eftersom jag är föräldraledig, fungerar utmärkt och jag skulle inte gjort på något annat sätt även om hon bodde någon annanstans varannan vecka och då gick på förskola.
    håller med dig, jag ska som sagt gå hemma nu i minst ett år och jag anser att hon skulle må så himla mycket sämre av alla dom långa bilresorna varje dag. Det märks hur bra hon trivs den veckan hon är hos oss och förstöra det genom att köra så länge är bara synd. Bättre att gå på öppna förskolan och umgås med barn i hennes ålder där istället
Svar på tråden Delad vårdnad/dagis