• Anonym (Annel­ie)
    Äldre 1 Sep 20:07
    65564 visningar
    28 svar
    28
    65564

    Ständig mol / mensvärk + "öm" urinblåsa, vad är det??

    Hej på er. 

    Jag har sedan ett par månader tillbaka, från och till, känt av något mensvärksliknande. Jag har även känt mig spänd i urinblåsan och egentligen endast känt lättnad då blåsan precis tömts.
    Annars har känslan varit lik sen man kan ha då man varit kissnödig väldigt länge, blåsan är liksom lite öm.

    Jag har tyckt att smärtan oftast känts på vänster sida, men egentligen har jag haft symtom från hela underlivet. Jag har upplevt problem som i ett bälte över livmodern bak i ryggen. Så som man kan känna vid mens helt enkelt. 

    Innan min första mens under denna smärtperiod så trodde jag att jag var gravid, att det jag kände var hormonellet och att livmodern växte. Sedan kom mensen och dementerade den teorin. 

    Jag har varit hos tre olika gynekologer som ingen kan hitta något. De har heller visserligen inte tagit några prover, utan bara gjort vaginalt ultraljud.
    De menar alla tre att problemet ej är gynekologiskt och att jag kanske borde gå hem och se om det inte blir bättre när jag lugnar mig lite... De tror alltså att mitt problem är psykosomatiskt, vilket jag är säker på att det inte är. 
    Mina symtom är verkliga, men kanske hålls det emot mig att det står i min journal att tre familjemedlemmar avled på kort tid för några år sedan, och att jag då svajade en hel del. Jag fick för mig att jag var sjuk en hel del under en period på några månader. 

    Den sorgen har lagt sig och jag är inte längre orolig. Men att övertyga sjukvården av det och få en rättvis bedömning verkar lite svårt. Jag menar, en trettioårig kvinna som söker hjälp för dessa problem borde väl följas tills besvären försvinner? Ska nämna att jag även varit hos husläkare som ej hittar något. 

    Hur som helst:
    Jag söker svar från dig som känner igen dig i dessa symtom och som fått svar på vad du led av:
    Stötvis illamående
    tyngdkänsla ibland vid lyft av dottern. 
    Molvärk från underlivet
    Ömhet inifrån, ej smärta vid yttre tryck. (Förutom på en punkt, men det verkade inte oroa varken gynekologerna eller husläkaren)
    Känsla av att vara Pmsig, hormonig liksom. 
    Känsla av att urinblåsan är irriterad. Ej sveda vid uriniering. 

    Jag själv misstänker inflammation någonstans, men ni som haft det, hur diagnostiserades det?
    Syns inflammation på ul?
    Hur högt ser gynekologen på ett vaginalt ultraljud? Jag upplever min onda punkt ungefär vid troskanten, till vänster nedanför naveln. 

    Och sedan en vädjan: Svara mig inte att jag ska stå på mig och fortsätta söka hjälp, för det ska jag, redan imorrn. 
    JAg undanber mig också oroande svar i stil med att "Det där låter inte bra!"
    Jag vill höra från er som känner igen detta för att få lite kött på benen inför nästa läkarbesök. Stå på mig kan jag, men om läkaren inte har ideér, vill jag ha det. 

    Tack för att du orkade läsa!

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-01 20:11
    Obs: Ej gravid, imorrnbitti ska urinprov lämnas för odling, men tidigare urinprov (nitrit) har kommit tillbaka neg. Jag har heller inga täta trängningar och ingen sveda. Tydligen ej äggledarinflammation heller, om man kan lite på ett ultraljud i den frågan.

  • Svar på tråden Ständig mol / mensvärk + "öm" urinblåsa, vad är det??
  • Äldre 1 Sep 20:42
    #1

    Så du har inte fått lämna något blodprov? Då bör du be läkaren kolla CRP som påvisar inflammation/infektion i kroppen.

  • Anonym (Annel­ie) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 20:49
    #2

    Hej!
    Tack för svar!

    Nej, hos gyn har jag ej fått lämna blod. Däremot så fick jag åka in till vanliga akuten en dag i somras, eftersom min molvärk höll på att förstöra hela semestern. Jag har ju haft problem att lyfta min dotter.

    Där togs blod, MEN, en av gynekologerna som undersökte mig och tyckte att jag skulle stressa ner (trots att jag är så lugn att det hade varit klokast att kolla pulsen...) senare efter ett argt telefonsamtal av mig skrev ut flagyl några dagar innan det akutbesöket. Flagyl är sorts antibiotika, dock inte en särskilt stark.
    Blodproverna kan ändå varit påverkade för att en eventuell infektion kan ha lugnat sig tillfälligt. Jag fullföljde kuren men blev inte det minsta bättre. Flagylen skrev hon ut för att hon över telefonen menade att jag kanske hade äggledarinflammation och att det isåfall inte skulle synts på ultraljudet.

    Jag vet inte vad jag tror att jag har egentligen, men det var läkaren som tog emot mig på Danderyds akut som sa att jag ej har infektionsindikationer, men att det finns en chans/risk att flagylen tagit ner dom eftersom jag då var mitt i kuren. 

     

  • Anonym (uvi)
    Äldre 1 Sep 21:34
    #3

    Jag har som mensvärk o det värker till upp i magen när jag kissar men det svider inte när jag kissar. Har urinvägsinfektion för 3e gången på kort tid!

  • Äldre 1 Sep 21:38
    #4

    Endometrios...

  • Anonym (Annel­ie) Trådstartaren
    Äldre 1 Sep 21:42
    #5

    Tack tjejer!

    Halliesmamma, jag har också tänkt på det, men kan det verkligen ge såna här symtom?
    Kan man liksom känna spänningar i urinblåsan av det?
     

  • Anonym (Annel­ie) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 20:37
    #6

    Mer förslag?

  • Anonym (ibs skit)
    Äldre 3 Sep 20:41
    #7

    Jag har IBS och har det så när det är som värst.

  • Anonym (...)
    Äldre 3 Sep 20:48
    #8

    Jag har liknande symtom och har haft det i snart sex år. Inga prover har visat något, inga undersökningar har heller inte visat något. Har också genomgått titthållsoperation som inte visat något.
    Jag har ont i urinblåsan och det förvärras kraftigt så fort jag blir det minsta kissnödig. Det är heller inte alla gånger jag vet om jag är kissnödig eller om det gör ont ändå. Jag kissar ofta, även på natten. Det gör inte ont när jag kissar. Mensen är oregelbunden sen ett år tillbaks i tiden, och jag har plötsligt väldigt kort menscykel.

  • Äldre 3 Sep 20:50
    #9

    Det finns något som heter interstitiell cystit som är en kronisk inflammation i själva urinblåsan som inte är bakteriell, har man det kan det kännas sådär men då har man ofta blod i urinen när dom tar prover

  • Anonym (Annel­ie) Trådstartaren
    Äldre 3 Sep 21:02
    #10
    Anonym (...) skrev 2013-09-03 20:48:03 följande:
    Jag har liknande symtom och har haft det i snart sex år. Inga prover har visat något, inga undersökningar har heller inte visat något. Har också genomgått titthållsoperation som inte visat något.
    Jag har ont i urinblåsan och det förvärras kraftigt så fort jag blir det minsta kissnödig. Det är heller inte alla gånger jag vet om jag är kissnödig eller om det gör ont ändå. Jag kissar ofta, även på natten. Det gör inte ont när jag kissar. Mensen är oregelbunden sen ett år tillbaks i tiden, och jag har plötsligt väldigt kort menscykel.
    Stackare...
    Hur mår du av det här då?
    Du kan inte ha endometrios? Eller var det det dom letade efter under titthålsoperationen?
    Har du fått någon förklaring till varför mensen blivit oregelbunden? Tror du själv att detta hänger ihop?

     
Svar på tråden Ständig mol / mensvärk + "öm" urinblåsa, vad är det??