• Anonym (Fattig)

    Hur ska vi klara oss, bara 9000 kvar till lön

    Söker med ljus och lykta efter alla spartips jag kan få, kommer att leva på en begränsad budget fram till nästa lön den 25:e, har i dagsläget ganska exakt 9000 kvar och det ska räcka till mat och nöjen för två vuxna och två tonåringar. Är inte van att snåla och spara så som sagt, jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få på hur man lever snålt, någon har kanske recept att dela med sig av. Förbrukningsartiklar som schampoo, tvättmedel osv finns så att det räcker hela månaden, det är maten som är mest kritisk. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-04 20:59
    Oj, oj, oj.

    Aldrig hade jag kunnat tro att min vädjan om tips skulle bli så uppmärksammat och provocerande. Jag kan förstå att min val av nickname var dumt, jag fattar att jag inte är fattig utan tvärtom lyckligt lottad, men för första gången sedan pluggtiden så är vi tvungna att tänka på pengar.

    Eftersom så många blev upprörda och inte läste alla mina inlägg (vilket jag verkligen har förståelse för när en tråd blir så lång) så vill jag förklara det hela mer detaljerat:

    I normala fall så kan vi handla det vi vill OCH sätta undan pengar, vi har kunnat bygga upp ett stort sparkonto avsett som buffert som skulle vara lättillgänglig. Vi har även kunnat placera pengar i andra, mer långsiktiga och inte lika lättillgängliga sparformer. De senare finns kvar.

    Pga en stor oförutsedd utgift så var vi tvungna att tömma vårt sparkonto som är avsett för just sådana händelser, sen var det trist att det nollades helt men ingen ska komma och säga att vi är "oekonomiska" för vi har inte levt loppan eller över våra tillgångar för vi har förutom kunnat bygga upp en buffert stor nog att klara en utgift på flera hundra tusen även amorterat så pass mycket på vår fastighet att den endast är belånad med runt en halv miljon (200 kvm i en av de bättre närförorterna till Stockholm) och har därmed en enorm tillgång även i huset. Vi har för avsikt att betala vår bostad helt och hållet och ville därför inte "göra det enkelt för oss" och gå till banken även om det inte hade varit några som helst problem.

    Vi förstår självklart att man kan klara sig på 9000 kr, men då jag inte behövt hålla eller ens tänka på någon hushållsbudget på minst 15 år så behövde jag tips vilket jag fick en massa och alla ni som gav mig konkreta tips ska ha ett jättestort tack!

    Ni som bara blev provocerade och kom med diverse kränkningar, gliringar och kommentarer om hur lite pengar ni minsann har det, vad ska jag säga? Stackars er som har hundra spänn kvar och lever med en sådan stor bitterhet att ni bara måste klanka ner på någon som vill ha tips? Bara så ni vet så det var ingen tävling jag anordnade.

    Som sagt, tack alla ni omtänksamma människor som gav mig bra tips, jag har sparat ner alla mattips och fick mycket inspiration till matlagning trots att jag inte tycker att det är speciellt kul att laga mat men vem vet, jag kanske hittar en ny hobby?

  • Svar på tråden Hur ska vi klara oss, bara 9000 kvar till lön
  • Flisan79

    Hehe, vi har typ 2000 kvar. 2 vuxna och tre barn.

    Men vi ska sälja en gammal bil så då får vi in lite till

    9000 till mat på en månad låter väl knappast som något problem?

  • Anonym (Stackare)

    Ha ha....stackars er, kan ni låna av släkten kanske?

  • Anonym (haha)

    Fan gnäller du över , efter räkningar hade jag kvar 1300 kr kvar till lön , 9000 är rena jävla lyxen , om 9000 inte räcker så borde du kanske börja fundera över om er levnadsstandard inte är snäppet för hög

  • Nisselina

    Kolla in extrapriser i reklambladen och gör storkok. Fast även jag kan tycka att 9000 kr är väldigt mycket pengar så med lite ansträngning klarar ni det säkert galant. Ni får kanske strunta i nöjena den här månaden?

  • Anonym (Fattigare)

    9000 borde ju inte vara något problem, det är över 2000 i veckan eller nästan 300 kronor om dagen! Själv har vi 2500 kvar på två vuxna och då är inte alla räkningarna betalda än. 

  • Anonym (Fattigare)

    9000 är vad jag har i lön efter skatt kanske jag ska tillägga :) 

  • Anonym (Fattig)
    Anonym (haha) skrev 2013-09-03 16:45:35 följande:
    Fan gnäller du över , efter räkningar hade jag kvar 1300 kr kvar till lön , 9000 är rena jävla lyxen , om 9000 inte räcker så borde du kanske börja fundera över om er levnadsstandard inte är snäppet för hög
    Hej, tack för att du gjorde dig besväret att låta bli att svara på min fråga. Det är just det jag gör nämligen, funderar över min levnadsstandard, därav mitt inlägg. Det finns ingen orsak att vara syrlig. 
Svar på tråden Hur ska vi klara oss, bara 9000 kvar till lön