• angryratz

    Skuld till kronofogden

    Hej, har ett väldigt svårt beslut att ta just nu. Är nämligen så att jag har skulder på ca 150 000kr, detta kanske inte låter så värst mycket men allt detta är snabblån och svindyra krediter.. Betalar säkert MINST 12 000kr i månaden bara på skit. Har fått ett ärende som gått vidare till kronofogden just nu och säker ett par till denna vecka, har inga pengar längre att kunna betala dessa dyra räkningar med en lön på 13 000kr. Får leva på kanske 800kr i mat varje månad vilket är katastrof! Satt då igår och funderade, om jag låter ALLA skulderna gå vidare till kronofogden och sedan ha allt samlat hos dem istället? hur går det till om man har såpass mycket skulder hos dem? drar dem av lönen automatiskt? får man något över att leva på utöver skulden och hyran?

    Just nu känns det som att detta är den enda lösningen och att det möjligtvis skulle kunna lösa mina problem långsiktigt. Har redan en bra lägenhet som jag inte tänker flytta ifrån ändå så en betalningsanmärkning hade inte spelat mig någon större roll.. samma med att jag inte kan ta lån eller abonnemang, skit samma tänker jag ändå inte göra.

    Snälla hjälp mig, är detta ett "bra" val för mig eller?

  • Svar på tråden Skuld till kronofogden
  • beam82

    Att få skulder hos kronofogden är aldrig ett bra alternativ, försök samla allt på ett "riktigt" lån hos en bank istället så får du bättre ränta och mindre avgift per månad

  • angryratz
    beam82 skrev 2013-09-08 17:39:35 följande:
    Att få skulder hos kronofogden är aldrig ett bra alternativ, försök samla allt på ett "riktigt" lån hos en bank istället så får du bättre ränta och mindre avgift per månad
    inte att tänka på då jag redan fått en anmärkning. ingen släkting som kan hjälpa till heller.
  • matildadl

    Jag satt i din sits i våras/vintras. Jag är nu hos kronofogden och jag betalar av 6400kr varje månad. Ring kronofogden och be att få prata med en handläggare som kan ge dig råd. Har du bil? Som är värd över 20 000? För isåfall kan kf ta den, har du en bostadsrätt som du kan få ut något på vid försäljning som kan betala av skulderna? För isåfall kan kf tvinga dig att sälja den. Har du något annat med "dyrbart" som du kan sälja för att försöka bli av med en del av din skuld

  • matildadl

    Kom på att jag glömde skriva svar på din fråga om hur mycket man får kvar, dom räknar ut ett existensminimum för dig, det är enligt en tabell. Försäkringar, sjukhusbesök och liknande är inräknade i den summan. Du kan inte ringa till inkasso-bolagen eller kredit-bolagen och lägga upp en betalningsplan hos dom?

  • angryratz
    matildadl skrev 2013-09-08 18:11:06 följande:
    Kom på att jag glömde skriva svar på din fråga om hur mycket man får kvar, dom räknar ut ett existensminimum för dig, det är enligt en tabell. Försäkringar, sjukhusbesök och liknande är inräknade i den summan. Du kan inte ringa till inkasso-bolagen eller kredit-bolagen och lägga upp en betalningsplan hos dom?
    Har redan en stor summa i avbetalning till dem.. blir bara mer och mer för varje månad då jag inte har råd längre. Hade bara alla lån och krediter "sagts upp" och gått vidare till en stor skuld hos kronofogden så hade allt antagligen blivit mycket lättare för mig då jag lever en bra bit under existensminimum just nu. 800kr i månaden till mat på 2st personen och en unge på 1år går inte..

    Hur gör man om man vill låta alla skulder gå till kronofogden? låta bli att betala? eller höra av sig till dem bolagen man lånat pengar av och be dem skicka skulden vidare?
  • Mineralvatten

    men det är ju inte fogden du blir skyldig, det är ju fodringsägarna, dock så lägger fogden på pengar på det ursprungliga beloppet vad jag har förstått. vänd dig direkt till dina fodringsägare och be att få göra en avbetalningsplan med dem, alt gå till bank och be dem baka in allt i ett enda lån.

  • matildadl

    Jag struntade i att betala räkningarna, det är väl inte det bästa att göra. Det tog ca 4 månader efter att jag slutade betala tills dess att första brevet från kf kom, jag slutade betala i november och i april drogs första summan. Jag vet faktiskt inte om du kan be inkasso skicka direkt till kf, ring och kolla med dom och så får du se vad dom säger, förklara situationen och säg att du inte har råd att betala.

  • Mineralvatten

    eller så kan du kolla på ett par avsnitt av lyxfällan där de hjälper personer i samma sist som du och få tips och idéer.

  • angryratz
    Mineralvatten skrev 2013-09-08 18:25:54 följande:
    men det är ju inte fogden du blir skyldig, det är ju fodringsägarna, dock så lägger fogden på pengar på det ursprungliga beloppet vad jag har förstått. vänd dig direkt till dina fodringsägare och be att få göra en avbetalningsplan med dem, alt gå till bank och be dem baka in allt i ett enda lån.
    Jo men själva tanken att slippa få alla dessa 35-40st pappersräkningar i brevlådan VARJE jävla månad så kommer det väll endast 1 från fogden med den totala skulden som skall betalas? bara det gör ju att man mår psykiskt bättre faktiskt.
  • matildadl

    Det blir som mineralvatten skriver en extra-summa på varje ärende. Kf skickar ut brev med delgivningspapper till VARJE ärende och även ett kvitto på att du skickat in, dom skickar även ut nya papper om ditt utmätningsbeslut varje gång din skuld ändras. Så är det papper och brev du inte vill ha så är det fel sätt att låta allt gå till kf

  • Pentagram

    Visst, om utmätning sker via KFM kommer du alltid att ha kvar existensminimum och det är ju ingen idé att betala frivilligt så att du har MINDRE än detta. Via KFM tillkommer dock utmätningskostnader (samt kostnader för utslag) så det är ju bara att jämföra med huruvida detta totalt blir mindre än vad dina fordringsägare tar ut i avbetalningplanskostnader.

    I det stora hela vinner du nog dock på att göra upp frivilliga planer men om du har många fordringsägare kan det naturligtvis bli mycket att hålla reda på.

  • sacredheart

    Hej

    Jag skulle råda dig att ringa till kommunens budget och skuldrådgivare och boka tid. Det är gratis och där kan du få råd kring din skuldsituation.

  • Noname00

    Du har förstått fel, det blir inte billigare för dig att låta allt gå till fogden och sedan betala allt därifrån det blir ränta på ränta ene räkning som är på 500kr kommer kosta dig 10k.
    Det du ska göra i dagsläget är att klippa alla kort säga upp alla abonneamng och ringa runt till bolag och begära avbetalningsplan innan det går till fogden.
    Det som är hos fogden ska du betala av så fort som möjligt då de lägger på extraavgifter.

  • sextiotalist

    För att rätta till lite missuppfattningar.

    Nej, ingen ny ränta, det är den befintliga räntan som gäller.

    Ja, det blir en avgift när en skuld kommer till kfm, men den är kring tusenlappen.

    Nej, ingen ny beräkning om det tillkommer en skuld på utmätning. Det sker en gång per år.

    I din sits hade jag låtit skulderna förfalla utom en eller två som du har en realistisk chans att betala.

    Kämpa på i ett år och sedan kontrollera möjligheten med skuldsanering.

    Innan vän av ordning blir helt upprörda så kommer troligen TS redan gött ockerbolagen tillräckligt så det drabbar varken skattebetalare eller någon fattig om hon får igenom en skuldsanering (och hon har troligen då betalt det hon lånat flera gånger om)

Svar på tråden Skuld till kronofogden