• KarinIda

    Min 6 åriga tjej gråter varje dag i skolan...

    Min lilla tjej har precis börjat förskoleklass och verkligen älskade de första 4 veckorna. Hon ville inte följa med hem utan ville stanna kvar och leka. Sedan en vecka tillbaka gråter hon varje morgon, dag o kväll. Hon vill inte gå till skolan längre. Hon säger att hon saknar mamma o pappa så mycket. Hon är väldigt verbal och vi pratar mycket om hur hon känner. Hon säger att hon gillar skolan men att det är inte som dagis där alla fröknarna var kvar hela dagen och där hon kände alla. Förstår att det är en helt ny värld för henne och att hon ännu inte känner sig trygg.
     Det som är hjärtskärande är att vi inte känner igen vår dotter längre. Från den glada, spralliga o lekfulla tjejen till någon som är tyst och lågmäld. Hon leker ibland i skolan men så fort leken stannar upp längtar hon och frågar fröken 50 ggr när mamma o pappa ska hämta henne.

    Är det någon av er som känner igen sig i den här situationen? Jag känner mig så hjälplös. Fröknarna är väldigt hjälpsamma och ringer varje dag och ger en rapport, men tycker vi ska vänta med att gå vidare med detta. Tips någon? Kommer det bli bra igen? 

     

  • Svar på tråden Min 6 åriga tjej gråter varje dag i skolan...
  • greta2

    Prata med fröknarna om hur din dotter känner det. Var med en dag i skolan och se hur du upplever miljön där. Bjud hem alla tjejerna i klassen till någon aktivitet så de lär känna varandra. Jag har också en 6-årig dotter som precis börjat skolan. Det är en jobbig omställning för dem, med många nya barn och vuxna. Igår grät hon och sa att ingen ville leka med henne i skolan men idag hade hon tydligen lekt med flera andra barn. Det är jobbigt detta ibland. Man vill så gärna att det ska bli bra.

  • BusJohanna

    Korta ner dagarna? Själva förskoleklass-tiden brukar ju inte vara längre än till 12/13. Kanske är det lite för mkt "bli stor" på en gång. Ibland hjälper det med mer föräldratid.

  • EmmaRoSa

    Min son är likadan, gråter när vi lämnar sedan blir det ok under dagen men när vi kommer gem säger han att han inte vill tillbaka till skolan utan vill till sitt gamla dagis istället där lillebror går!
    Stora tårar varje morgon känns jobbigt!

  • KarinIda

    Tack för alla svar. Jag kommer att hämta henne lite tidigare varje dag och försöka lämna henne kl 8 när fröknarna är i klassrummet istället för fritidsklubben på morgonen. Tyvärr gråter hon fortfarande och undrar hela tiden hur länge hon ska känna så här. Vi får kämpa på. Vi har även vår dotter varannan vecka vilket gör det jobbigt att inte vara där hela tiden. Luckily har pappan o jag en fin kontakt och hörs dagligen om detta.

  • sarajönsson

    Tips!

    Det kan också vara så att hon blir mobbad när fröken inte ser och ditt barn inte vågar säga något för att hon kommer få skit för det sen.

  • byabo

    Kan du inte vara med en dag/fm, så kan du kanske se vilka situationer som din dotter upplever jobbiga.
    Min dotter började också i höstas och det funkade kanon, men efter några veckor var det tjafs och tårar varenda morgon innan vi kom iväg. Till slut fick vi ur henne att hon kände att hon hann inte äta sin frukost på skolan utan kände sig stressad (äter ganska långsamt). Så hon fick välja att då istället gå upp 15 min tidigare och äta hemma (vilket hon numera gör). 
    Hon älskar sin förskoleklass och en dag i veckan måste hon äta på frukost på skolan, men det är inga problem längre.

  • Royalle

    Jag har gjort så att jag är ledig måndag FM varje vecka så att jag kan stanna kvar om det behövs. Bara att veta det gjorde gott för min dotter och jag har kanske under F-året varit kvar fem eller sex ggr hela FM, och ibland bara någon timme.

    Nu har inte alla möjlighet att göra så, det vet jag, men man kan ju fundera på det om man märker att det behövs. Min chef vet att barnen alltid går före jobbet, och han är ok med det, annars hade jag inte jobbat kvar.

  • Punkster

    Det är mycket som händer i sexårsåldern. Man flyttar från förskolan till f-klass vilket är ett stort steg för många. Större grupper, större sammanhang, ny personal och nya kompisar. Lägg också till den så kallade sexårstrotsen som kan förvandla ens älskade lilla gulleplutt till en totalt främling. Kroppen växer och är full med hormoner.


    Mitt tips är att ge det lite tid. Fortsätt prata med personalen och prata med ditt barn om vad som är jobbigt och vad man kan göra annorlunda. Jag skulle tro att det ger med sig med lite tid.

Svar på tråden Min 6 åriga tjej gråter varje dag i skolan...