• Äldre 11 Sep 17:45
    8768 visningar
    6 svar
    6
    8768

    Adoptivbarn läkarundersökning

    Vi är nu hemma med vår son och snart är det dags för hälsoundersökningen.
    Vad gör dom på den? tas det sprutor och blodprov? Känner att jag behöver vara förbered på vad dom ska göra med mitt barn.

  • Svar på tråden Adoptivbarn läkarundersökning
  • Äldre 11 Sep 21:40
    #1

    Hej! Jag antar att det beror lite på vilket land ditt barn kommer ifrån men ungefär samma borde det vara. Vi kom hem nyligen och har gjort de mesta obligatoriska undersökningarna. Väntar fortfarande på lungröntgen och tbc-prov. De tog blodprover, men vi fick komma tillbaka dagen efter och ta dom så att vi kunde förbereda armarna med emla-plåster. Allt för att det skulle göra så lite ont som möjligt. Annars var det vägning, mätning, klämma lite på magen och titta i mun och öron. Mest prat egentligen och genomgång av vårt barns journaler som vi fått med från landet.

  • Äldre 12 Sep 07:07
    #2

    Hej, då ska jag inhandla emla-plåster.

  • Äldre 12 Sep 20:12
    #3

    Läkarundersökning och provtagningar är olika i olika landsting. Det allra bästa är att ni ringer dit ni ska när ni fått kallelsen. De är de enda som kan svara på vad som kommer att göras. Ska de ta prover kanske de kan skicka Emla plåster till er eller så vill de att ni kommer tidigare så de kan sätta plåstret där de tror att det kommer att gå bäst att sticka.

    Vi hade hembesök av en sköterska och sedan fick vi ta en massa prover några veckor INNAN vi fick träffa läkaren.

  • Äldre 25 Oct 16:38
    #4

    På ett mörkhyat barn kan emla plåstret med fördel sitta lite längre än på ett ljushyllt för att ge bäst effekt. Lycka till!

  • Äldre 27 Oct 20:44
    #5

    Så nu är alla undersökningar avklarade tack för tipsen

  • Äldre 14 Apr 00:10
    #6
Svar på tråden Adoptivbarn läkarundersökning