• Krusmatta

    Behöver lite pepp med pottningen

    Vi har en dotter på åtta månader som vi haft potta till sen hon var ungefär sex månader. Vi har i stort sett kört rutinpottning, när vi bytt blöja har vi satt henne på pottan och ibland däremellan. Till en början gick det jättebra och hon kissade i stort sett varje gång vi satte henne på pottan, men nu känns det som vi tagit ett steg bakåt igen. Ofta känner jag att hon kissar i blöjan precis innan jag ska sätta henne på pottan. Hon har dessutom blivit så lång så hon når att sätta i fötterna i golvet och resa sig upp från pottan.
    Skulle uppskatta lite pepp och smarta tips på hur vi ska komma vidare på ett smidigt sätt.

  • Svar på tråden Behöver lite pepp med pottningen
  • FruTrött

    Hej! Jag är inte på något sätt expert, men har en 4-åring som började sitta på pottan vid 7 månader och nu även en 8,5-månaders som började för några veckor sedan.

    Med stora tjejen kommer jag ihåg det som att det periodvis var ganska jobbigt att få henne att sitta kvar! Hon hade inte riktigt tid att sitta still för att bajsa när hon såg något roligare längre bort utan reste sig helt enkelt och sparng därifrån. Vi försökte avleda så gott det gick och längtade efter lättare tider;) Hon använde endast pottan för att bajsa som liten. Kissande om igång först senare.
    Någon period (kommer inte ihåg hur gammal hon var) blev jobbig för oss allihop och då bestämde vi oss för att ta en paus på några veckor/månader.

    Med den lille måste vi också avleda med sånger och någon bitleksak. Han vill gärna krypa in i duschen istället för att sitta kvar, men brukar för det mesta iallafall hinna kissa. Bajsandet funkar vissa dagar, och andra inte alls.
    Idag har jag börjat testa en lite "ful" variant. Har lagt en mjuk bomullstvättlapp i hans blöja för att han ska känna kopplingen kiss = blöt blöja (Använder engångsblöjor). Nackdelen blir ju att jag kommer få byta mycket oftare, men  jag ska ge det några dagar och se vad som händer! Min förhoppning är att han ska småskvätta mindre.

    Det enda riktiga tipset jag kan ge dig är att inte ha för stora förväntningar på att det alltid ska fungera! Om det börjar kännas jobbigt för er föräldrar att barnet under en period inte är intresserat kan det vara bra att pausa helt ett tag så att man inte omedvetet råkar föra över en massa prestationskrav kring toabesöken.
    Och ge inte upp:)

    (Hoppas f.ö. också på att det ska komma in någon riktigt kunnig person i tråden som har lite smarta idéer att dela med sig av!)

  • Krusmatta

    Jag tror inte det handlar om att hon inte är intresserad, för hon verkar tycka det är ganska skönt att, framförallt, slippa bajsa i blöjan. Att hon reser sig upp känns mer som "titta vad jag kan" och ibland helt enkelt att hon spänner benen när hon tar i för att bajsa. Men det blir ju ändå trixigt att försöka ha henne kvar på pottan då.

  • FruTrött

    Du kan ju kanske testa med en barnring till den vanliga toan och se om det fungerar!

  • FruTrött

    Och med "inte intresserad" menade jag inte riktigt att de blir helt ointresserade utan typ "mer intresserad av någonting annat"Glad

  • Krusmatta
    FruTrött skrev 2013-09-17 11:39:46 följande:
    Du kan ju kanske testa med en barnring till den vanliga toan och se om det fungerar!
    Bra ide, det har jag inte ens tänkt på. Kan ju bli lite bekvämare arbetsställning för oss föräldrar också. Flört
  • Polarlantis

    Samma fas här. Plutt har gått på pottan sedan han var 6 mån, bajsfria blöjor i 9 mån...och nu har vi fått några :( Inte kul. Men antar att det är utvekling plus inskolning på dagis som bara blir för mkt. Han kan bli rasande över att vi ska sätta honom på pottan men jag tror nu att det behövs mer samtal och inte bara sätta honom. Att han är med och beslutar liksom. Han är nu 1 år och 4 mån. Man kan inte heller ta hans nej för ett nej för det kan lika väl vara ja, han säger nej om allt :) Han har storgillat pottan hela tiden och sagt till även när han ska kissa men som sagt nu är det lite stökigt igen... Så tyvärr inga bra tips här, bara fler funderingar...

Svar på tråden Behöver lite pepp med pottningen