• Anonym (Panik)

    Glömt att betala in moms igår!!

    Hej! 

    Har ett Aktiebolag och inser i panik i morse att det är den 13.e idag, dvs moms och arbetsgivaravgiften skulle varit inne igår! Jag har betalat det nu direkt i morse när jag upptäckte det, men nu har jag verkligen panik. Kommer jag att få en betalningsanmärkning nu, som ligger där i tre år? 
    Någon som vet hur det funkar? Kan jag göra nåt för att det inte ska bli så?? 

  • Svar på tråden Glömt att betala in moms igår!!
  • Birgitta2

    Nej, det går inte till så. Du KAN få ett betalningsföreläggande på 500 kr. Men är det bara ett par dagar försenat tror jag inte det händer något. Sitt lugnt.

  • Anonym (svea)

    det bör bara bli nån typ av förseningsavgift, typ ränta på den tid som gått innan pengar kommer in på kontot. ring skatteverket o kolla så får du svar direkt av kunnig personal. Jag har missat nångång också o det blev inget mer än några kronor typ extra avdrag på skattekontot. jag hade alltid extra pengar på skattekontot för just oförutsedda utgifter. ha koll på ditt skattekonto inför nästa betalning så du kan korrigera det då.  fast din bet kommer ju bokföras först på måndag va? för att du inte ska oroa dej så ring skatteverket nu! men det kommer va lugnt :)
     

  • 040kille

    Det viktiga är väl inte inbetalningen utan att momsalappen ska vara inne. Blir betalningen försenad börjar det ticka ränta på beloppet. Är lappen kvar där hemma får du betalningsföreläggandet.

    Har aldrig missat vare sig lapp eller inbetalning själv, men andras misstag säger mig att det borde vara så. 


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Anonym (svea)

    ja visst absolut viktigt att göra momsen o skatten . hoppas du gör via nätet då är det ju snabbt gjort. annars iväg med dej o papperen till ditt skattekontor så du får dem stämplade med dagens datum

  • Anonym (Panik)

    Alltså, momsdeklarationen är inskickad sen länge, det är bara inbetalningen som jag gjorde idag. 

    Har drivit bolag i flera år, och har alltid "haft koll på skattekontot", missade helt enkelt den här gången bara. Och har så pass mycket pengar som ska in varje månad så jag kan inte ha dubbelt där.

    Trodde också att betalningen skulle bli på måndag, men tydligen hann jag innan bankens körning, för den blev registrerad idag, med betalningsdatum idag
     

  • Anonym (Panik)

    Ingen som jobbar på Skatteverket som vet hur det går till?

  • Birgitta2
    Anonym (Panik) skrev 2013-09-13 10:12:17 följande:
    Ingen som jobbar på Skatteverket som vet hur det går till?
    Jag var försenad i 14 dagar. Fick ett föreläggande om 500 kr i förseningsavgift. Jag skrev till skatteverket att jag haft långsemester (förra sommaren). Fick en skrivelse tillbaka att de drog tillbaka förseningsavgiften. Så ta det lugnt.
  • Anonym (Panik)

    Okey, tack för ditt lugnande svar! Då kanske jag kan ta helg utan att livet känns som ett kaos!

  • Birgitta2
    Anonym (Panik) skrev 2013-09-13 10:47:28 följande:
    Okey, tack för ditt lugnande svar! Då kanske jag kan ta helg utan att livet känns som ett kaos!
  • Anonym (svea)

    för att förtydliga det med att ha koll på skattekontot, såklart menade jag inte du ska ha massor extra på det utan jag hade typ 500-1200 extra typ bara för att inte det skulle göra nåt om det nångång drogs 42 kr i förseningsavgift.
    De pengarna var på skattekontot pga att jag fått ränta på mia inbetalade pengar, sen korrigerade jag det en gång per år i bokslutet.
     

  • Anonym (skatt)

    Om du är försenad med betalning får du kostnadsränta beräknad på hur många dagar betalningen är försenad, hinner det bli avstämning av skattekontot innan betalning finns på plats får du en betalningsuppmaning med hot om restföring om inbetalning inte är bokförd senast (oftast den 26:e) går skulden över till kronofogden vid nästa avstämning; OBS! viktigt att även innevarande period är betald annars hamnar man ändå hos kronofogden. Är man försenad med skattedeklaration riskerar man förseningsavgift på 500 kr om man inte har något skäl till befrielse (semester är inte skäl till befrielse)

Svar på tråden Glömt att betala in moms igår!!