• Thirtyplus

    Flerbördsevolution?

    Jag är lite nyfiken...

    Jag tycker att det börjar bli rätt vanligt med flerbördsfödslar och undrar om det är evolutionen som är på väg att förändra människan...

    Hur kom era till? Var det med hjälpmedel (läkemedel, IVF etc.) eller på naturlig väg?

    Mina tvåäggspojkar kom till på naturlig väg utan några tvillingar sedan tidigare i släkten.


  • Svar på tråden Flerbördsevolution?
  • littstar

    Mina tvillingar är naturliga (olyckshändelse) =P, fast har tvillingar långt tillbaka i släkten.
    Man har lättare för att få tvillingar när man är över 30 har jag hört, och folk har ju börjat skaffa barn senare i livet så kan ju bero på det=)

    själv är jag 22år och i vecka 35 =)

  • Egendomligt

    Mina är också tillkomna naturligt, och utan kända tvillingar i släkten. Mina är tvåäggs och det är ju det som är mest ärftligt och där chansen ökar med ålder. Jag var 29 när jag blev gravid.

  • verkar

    Mina tvillingar kom naturligt, de enäggs Min morfar är tvilling men två äggs.


    Ursäkta min dyslexi
  • mhfors

    Mina är enäggstvillingar, på naturlig väg. Inga i släkten.

    Din teori om flerbördsevolution är intressant! Vore kul om det vore så, jag hoppas det.. För jag känner mig otroligt lyckligt lottad att fått tvillingar och anser att fler borde få vara med om det. Jag ser bara fördelar.. :)

  • mhfors
    mhfors skrev 2013-11-02 23:45:23 följande:
    Mina är enäggstvillingar, på naturlig väg. Inga i släkten.

    Din teori om flerbördsevolution är intressant! Vore kul om det vore så, jag hoppas det.. För jag känner mig otroligt lyckligt lottad att fått tvillingar och anser att fler borde få vara med om det. Jag ser bara fördelar.. :)
    Jao, om man bortser från graviditeten som är mer riskfylld med tts tex..
  • lennartsdotter

    Eftersom benägenheten att få tvillingar delvis är ärftlig och tvillingfödslar idag inte är lika riskabla som de var tidigare kan man tänka sig att anlag för tvillingfödslar ökar. Tidigare var tvillinggraviditer och förlossningar mer riskabla och det var tuffare för tex för tidigt födda att överleva.

    Så omöjligt är det inte, anlagen sprids bättre med förbättrad sjukvård. 

  • sannaaa

    Vi har enäggspojkar, inget alls i släkten, var 23 när jag fick dem så hade inga "riskfaktorer" alls haha

    ... här på åland, dit vi flyttat, är det väldigt vanligt med tvillingar. En tvillingmamma jag pratade med, som också var barnmorska, hade kollat lite på det förut och teorier fanns om att det här aldrig varit hungersnöd eller liknande, man har alltid haft mat på bordet och ganska gott ställt och därav har väl fler tvillingar överlevt fosterstadiet. det förklarar ju mer tvåäggs iom ärftligheten, men antar att fler enäggsgraviditeter också blivit fullfölja med överlevande barn om mamman mått bra. 


Svar på tråden Flerbördsevolution?