• Äldre 16 Sep 15:58
    3517 visningar
    17 svar
    17
    3517

    Alla 86:or som försöker bli gravida med första.

    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka få barn nu. Dock har jag PCO och är överviktig som ställer till det med oregelbunden mens. Dock har den varit regelbunden den sista månaden så jag hoppas den fortsätter så nu tills pluset vill komma.

    Hade varit trevligt att prata av sig med fler 86:or eller i närliggande ålder som också har problem med att bli gravida och försöker bli gravida med första barnet.

  • Svar på tråden Alla 86:or som försöker bli gravida med första.
  • Äldre 16 Sep 16:03
    #1
    Matiiilda86 skrev 2013-09-16 15:58:03 följande:
    Jag och min sambo har bestämt oss för att försöka få barn nu. Dock har jag PCO och är överviktig som ställer till det med oregelbunden mens. Dock har den varit regelbunden den sista månaden så jag hoppas den fortsätter så nu tills pluset vill komma.

    Hade varit trevligt att prata av sig med fler 86:or eller i närliggande ålder som också har problem med att bli gravida och försöker bli gravida med första barnet.
    Hej jag är 23år och min sambo är 40år.
    Vi har försökt få barn i över 2år nu.
    Jag har också PCO och överviktig men har gjort en GBP operation och tappat en del i vikt så har fått rätt regelbunden cykel nu så hoppas de kan ta sig snart. 
    Kram 
  • Äldre 4 Oct 20:49
    #2

    Jag är också 86a och min sambo är född 82. Vi har försökt sen 2010. Jag har pcos och nästa torsdag ska vi få veta hur vi ska gå vidare med vår utredning. Är helt knäckt av längtan och sorg att det inte funkat så jag hoppas verkligen vi kan få hjälp nu så vi kan få vår efterlängtade bebis

  • Äldre 15 Oct 20:14
    #3

    Jag är också 86:a, har PCO och kämpar för att bli gravid med första barnet.

    Vi påbörjade en utredning i december förra året och i början av året började jag med pergotime. Efter fem kurer blev jag gravid men fick tyvärr missfall. Nu är jag mitt uppe i min första pergotime-kur sedan missfallet.

    vi har försökt sedan februari 2012. 

  • Äldre 26 Dec 19:38
    #4

    Hejsan

    Försöker sparka liv i denna tråd. Är också född 86 och vi försöker med första barnet. Har dock vad jag vet inte PCO men hoppas vara välkommen här ändå. Är på 3 försöket nu.

  • Äldre 6 Feb 14:28
    #5

    Har nu kommit så långt i vår utredning att vi äntligen ska få börja med IVF. Äter tabletter nu för att få igång en blödning för att sedan kunna börja med sprutor för att få igång ägglossning.

    Känns så spännande och nervöst, men vågar verkligen inte hoppas på ngt och tänka framåt utan tar en dag i taget.

    Hur går det för er andra?

  • Äldre 10 Feb 12:04
    #6

    Hoppar in här jag med. Är 86:a och min kille 74:a, och han har barn sen tidigare. Vi är inte sambos men har ändå försökt sen i november då jag väldigt gärna vill ha barn nu. 

    Jag har oregelbunden mens sen jag slutade med cerazette för 7 år sedan. Med min förra sambo hade vi oskyddat i drygt tre år utan att nåt hände. Idag var jag på min andra utredning (första 2008, försökte släppa det efter det och hoppades att det skulle komma igång av sig själv). Hon tyckte att det fanns tecken på PCO och sa att jag kan behöva hjälp av Pergotime. MEN haken är att jag har för högt bmi för att få hjälp och måste gå ner i vikt. Så nu har jag läst på lite att LCHF både ger viktnedgång och kan göra så att ägglossningen kommer igång. Nån fler i samma sits? 

  • Freedo­m86
    Äldre 12 Apr 13:06
    #7

    Hej,
    Jag en en tjej född 86 i Södra sverige. Bor med min sambo född 87 sedan 2 år tillbaka. Vi har försökt få barn sedan 1 år, men inget händer. Fick PCO diagnos för 2 mån sedan, fick primolut utskrivit och blev klar med 2 kuren 31 mars. Nu hoppas vi innerligt på ett plus. Jag har inte haft några symptom på PCO, har BMI på 21 och 
    ingen grov behåring heller. Men fattar inte varför läkaren inte skrev ut pergotime direkt.

    Nån med samma läge, som bara fick primolut utskrivit?

  • Äldre 18 Apr 10:38
    #8

    Hej.
    Här har ni en till 86a med pco och som försöker bli gravid. Min man är 40år och har två barn sen innan.
    Har även försökt att få barn i ett tidigare förhållande, blev gravid men fick missfall i v 9.
    Men vi har nu sökt hjälp och har genomgått spolning av äggstockarna och där såg de inget hinder. Så nu om 3-4 veckor ska jag börja med pergotime, hoppas detta kan rädda oss. Jäkligt jobbigt när andra i ens omgivning skaffar barn och frågar är det inte dags för er snart osv. Försöker att inte tänka på det så får vi se hur det går, hur har det gått för er andra? kul med mera 86or att prata med =)

    Ta hand om er och trevlig påsk.

  • Äldre 4 May 22:27
    #9

    Hej. Född 86 min sambo 88. Fick av min dr konstatetat pcos i oct -13 men vetat sedan längre tid tillbaka att jag skulle få den diagnosen. . Kört två kurer pergotime. Först enkeldos som inte tog alls. Fick då en trippel dos nu sist vilket resulterade i en äggblåsa i fredags på 20mm. Så vi fick ok på att försöka få barn. Så nu är de bara å vänta två veckor framåt för att se om de gav något resultat.

  • Äldre 14 Oct 08:12
    #10

    Jag har äntligen hittat rätt hjälp, i Uppsala på Carl von Linné kliniken och det känns bara så rätt :)

    Jag är född 86 och min man 84 och vi har under våra 8 år tillsammans aldrig skyddat oss.

    Jag har Pco och min man har bra spermier så vi vet att problemet ligger hos mej.

    Jag har lyckats gå ner över 15 kilo med hjälp av lchf inspirerad mat men inget tycks hända ändå, eller jag har fått mensen två gånger om året i stället för en gång :)

    Jag sitter just i detta nu och väntar på att min mens ska komma igång då jag kan börja med Letrosol Som är något jag ska köra med istället för pergotime, det har samma effekt men ska tydligen vara bättre säger dom.

    Läkaren jag gå hos har jobbar med Pco sedan -86 så jag känner att vi kommit till rätt ställe för att äntligen få plussa nångång :)

  • Äldre 20 Oct 21:10
    #11

    puffar trådenSkrattande


    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Äldre 24 Oct 01:06
    #12

    Jag fick reda på i måndags att jag hade pcos. Jag är född 86 och min sambo 87. Jag visste det sedan länge men har inte blivit tagen på allvar innan. Till mig sa doktorn att jag aldrig har ägglossning, har ni det?

    Jag ska iaf gå ner 10 kg och komma tillbaka om ett år. Det året känns som sju.

  • Äldre 24 Oct 21:47
    #13

    När jag fick reda på att jag hade PCO för många år sedan hade jag ingen ägglossning alls. Ägglossningstesterna visade antingen positivt i många dagar eller så var det negativ.  Jag kunde gå flera månader utan någon mens alls :-/ Men med tiden så har min mens varit bra tills nu i sommaren blev den i obalans.

    Det märkliga var att min läkaren sa att jag har PCO medans en annan läkaren "som jag skulle gå till för att kolla upp om det finns passage genom äggdelarna" sa att jag inte har PCO, att mina äggstockar ser fina ut. Detta var då för 2 årsen sist som de kollade upp och nu när jag var sist hos min läkare så sa han att jag inte har PCO men att det liknar det. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad det är som pågår. 

    Jag har nu tagit två paket Provera och idag har jag börjat med Pergo. Så jag hoppas verkligen att det går vägen.


    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Äldre 25 Oct 08:27
    #14

    Jag hoppar in här! Jag är född 86. Har tagit pergotime för första gången denna månaden. Är på cd 18 nu och har ej fått utslag på ägglossning ännu, borde få det idag. Jag har pco och vi har försökt i ett år ungefär.


    Juliii86 skrev 2014-10-24 21:47:42 följande:

    När jag fick reda på att jag hade PCO för många år sedan hade jag ingen ägglossning alls. Ägglossningstesterna visade antingen positivt i många dagar eller så var det negativ.  Jag kunde gå flera månader utan någon mens alls :-/ Men med tiden så har min mens varit bra tills nu i sommaren blev den i obalans.

    Det märkliga var att min läkaren sa att jag har PCO medans en annan läkaren "som jag skulle gå till för att kolla upp om det finns passage genom äggdelarna" sa att jag inte har PCO, att mina äggstockar ser fina ut. Detta var då för 2 årsen sist som de kollade upp och nu när jag var sist hos min läkare så sa han att jag inte har PCO men att det liknar det. Så jag vet faktiskt inte riktigt vad det är som pågår. 

    Jag har nu tagit två paket Provera och idag har jag börjat med Pergo. Så jag hoppas verkligen att det går vägen.


  • Äldre 25 Oct 13:09
    #15

    Välkomna alla 86or :) finns det inga fler i våran ålder?


    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
  • Freedo­m86
    Äldre 28 Oct 13:35
    #16

    HEj Allihop! Jag har skrivit här inne en gång innan men det är längesedan och mycket har hänt sen dess.

    Är ett par på 28 år som är under utredning. Vi har försökt i ca 2,5 år. Jag har ätit pergo vid 3 tillfällen. Först enkel, sen dubbel och nu trippel kur. Har inte fått ÄL innan men av trippelkuren visade det sig att jag fått en ÄL på höger äggstock. (Jiiiippii :))) )dessvärre kan vi ha missat denna gången då jag tog ÄLtest den 22/10 som visade positivit och den 24/10 var det negativt. Saken är det att vi hade mys nån dag innan 22/10 men sen inget förrän efter ÄL :((( Så typiskt! Ska få dubbel kur pergo vid 2 tillfällen, sen ska läkaren göra en spolning av äggledare och sen är det hormon sprutor som gäller.

    Nån med samma erfarenhet?
    Gör spolning ont?
    Får man mycket biverkningar på otrivelle?

  • Äldre 28 Oct 17:00
    #17
    Freedom86 skrev 2014-10-28 13:35:57 följande:

    HEj Allihop! Jag har skrivit här inne en gång innan men det är längesedan och mycket har hänt sen dess.

    Är ett par på 28 år som är under utredning. Vi har försökt i ca 2,5 år. Jag har ätit pergo vid 3 tillfällen. Först enkel, sen dubbel och nu trippel kur. Har inte fått ÄL innan men av trippelkuren visade det sig att jag fått en ÄL på höger äggstock. (Jiiiippii :))) )dessvärre kan vi ha missat denna gången då jag tog ÄLtest den 22/10 som visade positivit och den 24/10 var det negativt. Saken är det att vi hade mys nån dag innan 22/10 men sen inget förrän efter ÄL :((( Så typiskt! Ska få dubbel kur pergo vid 2 tillfällen, sen ska läkaren göra en spolning av äggledare och sen är det hormon sprutor som gäller.

    Nån med samma erfarenhet?
    Gör spolning ont?
    Får man mycket biverkningar på otrivelle?


    hej hej!

    Hoppas att det har tagit sig för er Glad Jag har gjort spolning och det gjorde inte alls ont men minns inte så mycket hur det gick till för det var för cirka 2 årsen som jag fick göra detta. Har aldrig tagit otrivelle förut så jag vet faktiskt inte Obestämd
    Vill du alltid ha sista ordet, talar du snart med dig själv
Svar på tråden Alla 86:or som försöker bli gravida med första.