• vilsen själ

    Utförsäkrad från Försäkringskassan

    Hej jag har lite frågor angående min oerhört konstiga situation.. Jag har i 4 års tid jobbat på ett och samma företag men endast förnyat mitt kontrakt var sjätte månad och nu för 2 månader sedan blev jag sjukskriven då jag skadat mig i ryggen. Misstankarna låg på att det skulle vara diskbråck då jag har oerhörda smärtor i rygg och det faktum att det strålar något oerhört ner i ben och fötter. Fick efter lite över 1.5 månad en tid för magnetröntgen och den visade ingenting men jag har fortfarande lika ont....

    Nu har Försäkringskassan ringt mig och sagt att jag ska bli utförsäkrad då jag enligt deras mening lätt skulle klara av ett annat jobb, jag kan dock inte gå tillbaka till mitt gamla jobb pga att det är för tungt och man lyfter enligt alla föreskrifter angående maxvikter det dubbla av vad som sägs där. Ännu ett problem är att jag kör truck och sittande är inte direkt något jag föredrar (ni förstår min poäng).

    Vid ett samtal med chefen fick jag höra att jag är välkommen tillbaka men att han inte vill anställa någon med rygg problem. Detta kan jag förstå samtidigt som att det kan kännas lite svinigt att han inte kan ställa upp för mig på samma sätt som jag gjort när jag lyft tungt alla gånger osv. 

    Nu är min fråga hur fan ska jag göra? Jag är med i a-kassa men jag har ju inte blivit varslad utan bara sjukskriven pga arbetsskada och därefter arbetslös då kontraktet gått ut! Jag vill inte tillbaka av anledningen att jag har så ont och chefen verkar inte vilja ha tillbaka en person som inte kan utföra allting heller...

    Jag är 24 år gammal och jag antar att detta kan vara varför försäkringskassan är extra hårda?

    Mvh 

  • Svar på tråden Utförsäkrad från Försäkringskassan
  • Nyfikna72

    Det enda konstiga i situationen är ju att du har arbetat där i fyra år säger du och förnyat kontraktet var sjätte månad? Vad är det för anställningsform?

  • Ms H

    När man blir utförsäkrad är det arbetsförmedlingen som "tar hand om" en. Man får också ersättning via dem, om man är med i a-kassan.

  • Svinfantast

    Inte antälla pga att du har ryggproblem är diskriminering. Däremot är det uppsägning och du var sist in vid anställning så är det du som ryker. Om inte så är arbetsgivaren skyldighet att hitta ett annat arbete som passar dig bättre inom sitt företag.

  • vilsen själ

    Jag var ifrån jobbet för 2 år sedan men allt som allt har det varit 4 år som jag jobbat där! Tydligen så har dem alltid haft en anledning att inte ge mig tillsvidare (kollat med facket osv).

    Hur mycket får man i ersättning via arbetsförmedlingen då? Jag är som sagt med i A-Kassan..

    Japp jag känner mig diskriminerad och kränkt när jag får höra de orden trots alla dessa timmar av stenhårt jobb och jag har alltid ställt upp i form av övertid och helgjobb osv. Känns som en mardröm om jag ska vara ärlig..

    Men kommer jag kunna ha kvar i min lägenhet eller är jag körd? Jag har endel sparat men jag klarar mig inte mer än i 3 månader.. Rätt dyrt att bo ensam och mitt ego tillåter mig inte direkt att flytta hem till morsan och farsan.

  • brainpick

    Om du inte klarar jobbet så gör du inte, då får försäkringskassan fixa ett annat jobb åt dig, som du klarar av. Du ska självklart inte slita ut din rygg. Det viktiga är att du följer försäkringskassans regler och åtminstone testar det dom erbjuder dig. Funkar det inte så funkar det inte... Man ska aldrig bråka med dom, det är totalt meningslöst.

  • Dina08

    Är man utförsäkrad så slutar F-kassans ansvar. A-kassa och söka annat jobb som inte sliter på ryggen. Kan tipsa om vik fritidspedagog/barnskötare/lärarvikarie. Och gå till sjukgymnast, så att du blir bra.

  • 62leffe

    Är 60+ samt multisjuk = (många sjukdomar!) Upplevt många av mina kamrater som har funktionsnedsättande åkommor såsom kol, hjärtproblem och socker. Har själv Socker, högt blodtryck, förstorad aorta, psoriasis, hepatit b, lymfom och dålig rygg har just genomgått en andra operation det blev en steloperation, med lång rehab som följd, under den tid har försäkringskassan hört av sig och meddelat att utförsäkring kommer att ske, underlaget min behandlande läkare skrivit inte räcker som underlag för fortsatt sjukersättning.
    Med många efterkontroller som följd
    Saken är den att efter att ha arbetat ett helt liv och snart når pensionsåldern och förvägras sjukersättning av en s.k. förtroendeläkare, som man inte ens träffat. Den behandlande läkarens ord gäller tydligen inte. varför tvingas vi tillbaka till ett arbete? vilken arbetsgivare anställer oss över 60
    Det är stressande och tar på humöret samt övrig social kontakt

Svar på tråden Utförsäkrad från Försäkringskassan