• Anonym (N)

    Ni som kan "Snapchat"?!

    Såg igår när min 13-åriga dotter satt och bläddrade på sin telefon att hon hade appen "Snapchat". Har hört talas om den på jobbet och då inte med positiva ord.
    Hur fungerar det, kan hon "snapchatta" med vem som helst? Både att hon själv väljer och att andra kan välja henne?

    Prövade själv ladda hem appen för att se hur den fungerar men förstår den inte alls.
    När jag söker folk kommer det ju inte fram någon bild på en annan person, vilket gör att det ändå känns tryggt, att andra som inte känner henne, kan välja henne? Om ni förstår hur jag menar.

    /Orolig tonårsmamma...

  • Svar på tråden Ni som kan "Snapchat"?!
  • Anonym (?)
    Anonym (N) skrev 2013-09-17 12:22:10 följande:
    Såg igår när min 13-åriga dotter satt och bläddrade på sin telefon att hon hade appen "Snapchat". Har hört talas om den på jobbet och då inte med positiva ord.
    Hur fungerar det, kan hon "snapchatta" med vem som helst? Både att hon själv väljer och att andra kan välja henne?

    Prövade själv ladda hem appen för att se hur den fungerar men förstår den inte alls.
    När jag söker folk kommer det ju inte fram någon bild på en annan person, vilket gör att det ändå känns tryggt, att andra som inte känner henne, kan välja henne? Om ni förstår hur jag menar.

    /Orolig tonårsmamma...
    Man snapchattar en bild ex och den ligger kvar angiven tid sen är den borta. Vad är för negativt du hört ? 

    Jag tycker det är en bra app iom att saker försvinner 
  • Anonym (a)

    Man lägger till folk genom deras telefonnummer, så det är inte som facebook typ att man kan lägga till vem som helst. 
    Man fotar och väljer själv hur många sekunder bilden kan synas, max 10-11sek tror jag. Man kan inte heller ta screenshots på bilden man tagit emot, och om man försöker så kommer det upp så att det syns att någon har försökt. :) 

  • Anonym (N)

    Jo, jag vet vad den går ut på men vad jag har hört så kan man ändå ta en skärmdump (visst heter det så?) och på så sätt behålla bilden. Sedan förstår jag väl inte riktigt varför man bara skickar bilder åt varandra så där. Vad är det för vits egentligen??

    Är rädd att hon blir kontaktad/kontaktar okända och på så sätt hamnar i dåligheter...
    Tänkte att jag skulle höra mig för hur det funkar, om det går att man kontaktar främlingar innan jag säger något åt henne. Känns som att jag är lite väl på henne ibland, men med dåliga erfarenheter kring detta så är jag orolig av mig.   

  • Anonym (varning)

    Vissa lägger väl ut nakenbilder osv och den som får bilden kan spara den.

  • Anonym (N)
    Anonym (a) skrev 2013-09-17 12:30:37 följande:
    Man lägger till folk genom deras telefonnummer, så det är inte som facebook typ att man kan lägga till vem som helst. 
    Man fotar och väljer själv hur många sekunder bilden kan synas, max 10-11sek tror jag. Man kan inte heller ta screenshots på bilden man tagit emot, och om man försöker så kommer det upp så att det syns att någon har försökt. :) 

    Otroligt skönt att höra!! Tackar!
  • Anonym (?)
    Anonym (N) skrev 2013-09-17 12:31:07 följande:

    Jo, jag vet vad den går ut på men vad jag har hört så kan man ändå ta en skärmdump (visst heter det så?) och på så sätt behålla bilden. Sedan förstår jag väl inte riktigt varför man bara skickar bilder åt varandra så där. Vad är det för vits egentligen??

    Är rädd att hon blir kontaktad/kontaktar okända och på så sätt hamnar i dåligheter...
    Tänkte att jag skulle höra mig för hur det funkar, om det går att man kontaktar främlingar innan jag säger något åt henne. Känns som att jag är lite väl på henne ibland, men med dåliga erfarenheter kring detta så är jag orolig av mig.   


    Nä allt du skriver här kan du släppa

    Okända som hon isf har telenumret till är ju inte okända
    Det går inte att dumpa bilden

    främlingar kan ju isf kontakta henne ändå ?  
  • Anonym (tillägsapp)

    Finns det inte en tilläggs app nu som gör att bilderna från snapchat sparas? Det var väl i tidningen också har jag för mig "SÅ SPARAS DINA BILDER PÅ SNAPCHAT".

    Jag använder den inte själv men mina vänner kallar det för en sex-app. Är 22år. Istället för att chatta så skickar folk bilder. Oskyldiga som syndiga. Man ska kunna ha appen "öppen" så att alla kan skicka bilder vad jag förstått, inte så svårt att förstå att en liten tjej då kommer få hundratals gubbkukar på skärmen om dagen i så fall. 

  • Anonym (tillägsapp)
    Från snapchats hemsida    "How do I prevent strangers from messaging me?

    You can configure Snapchat to only accept messages from users on your "My Friends" list. Tap on the menu icon, enter Settings, go to "Who can send me snaps" and select "My Friends." "

    Kort och gott, främlingar kan välja en och skicka bilder om man inte gått in och ändrat detta i inställningarna.

  • Anonym (N)

    Hur det än är, så förstår jag inte riktigt vitsen med själva appen.

    Skicka en bild som syns i några få sekunder, vad får man ut av det? 

  • Anonym (tillägsapp)
    Anonym (N) skrev 2013-09-17 12:41:42 följande:
    Hur det än är, så förstår jag inte riktigt vitsen med själva appen.

    Skicka en bild som syns i några få sekunder, vad får man ut av det? 
    Man gör det istället för att chatta med ord. Du skickar en bild på att du dricker kaffe och mottagaren förstår att "aha, hon dricker sitt morgonkaffe nu" och personen du chattar med skickar en lättklädd bild till dig för att signalera att denna är på hugget.

    Om du någonsin chattat så är ju principen den samma här. Fast med bilder. 
  • Anonym (?)
    Anonym (N) skrev 2013-09-17 12:41:42 följande:
    Hur det än är, så förstår jag inte riktigt vitsen med själva appen.

    Skicka en bild som syns i några få sekunder, vad får man ut av det? 
    Nja de skickar ju till varandra vad de gör och så :) 

    Sonen håller på med det där och de har kul, lite som att twittra lite mer direkt på

    fel av mig att man inte kan dumpa-man kan men det syns och den kompis som dumpar bild som var personlig lär ryka.. 
  • Anonym (a)
    Anonym (N) skrev 2013-09-17 12:41:42 följande:
    Hur det än är, så förstår jag inte riktigt vitsen med själva appen.

    Skicka en bild som syns i några få sekunder, vad får man ut av det? 
    Det är ett roligt sätt att berätta vad man gör typ. Som det senaste jag snapchattade var en bild när jag var på jobbet och skrev att jag hade tråkigt, då får man en bild tillbaka med tummen upp och kämpa på! :) 
    Låter säkert otroligt löjligt när man skriver det såhär, men är faktist roligt att kunna skicka bilder på det sättet.  
  • Anonym (N)

    Kan man skriva också, eller gör man det direkt på bilden?

    Jag är nog lite gammeldags av mig, men håller mig uppdaterad då jag jobbar som kurator på en skola.
    Mycket av sådant här tas upp av ledsna elever, främst flickor. Vilket så klart gör mig en aning vaksam och orolig då jag själv har en dotter i samma ålder.

    Tycker hur som helst att det låter väldigt.. onödigt. Men som sagt, då är jag ju en aning gammeldags också   

         

  • Eterisk
    Anonym (N) skrev 2013-09-17 12:53:06 följande:
    Kan man skriva också, eller gör man det direkt på bilden?

    Jag är nog lite gammeldags av mig, men håller mig uppdaterad då jag jobbar som kurator på en skola.
    Mycket av sådant här tas upp av ledsna elever, främst flickor. Vilket så klart gör mig en aning vaksam och orolig då jag själv har en dotter i samma ålder.

    Tycker hur som helst att det låter väldigt.. onödigt. Men som sagt, då är jag ju en aning gammeldags också   

         
    Mina ungar har i alla fall väldigt roligt när de snapchattar med sina kompisar. De skickar ofta "fulbilder" till varandra där de grimaserar och skriver något fyndigt. 

    Tycker inte att man behöver förstå allt som ungdomar gillar, det finns förstås en hel rad till synes meningslösa saker, hobbies och annat som vuxna utövar eller på annat sätt ägnar sig åt och som ungdomarna inte alls förstår eller finner intressanta.

    Jag tycker inte att något som är roligt är väldigt ... onödigt. Jag tycker det mesta som är kul är väldigt ... nödvändigt.    
  • Anonym (undrar)

    det går visste att screenshota snapsen man får, men sändaren får meddelande om att det gjorts. man kan även adda folk som man inte har numret till. alla har ett snapchat namn som man kan adda. jag undrar bara, om någon addar mig med ett namn ja ej känner igen som inte är ett namn utan något ord bara, kan jag då slå in de och se vad han/hon heter? lite jobbigt när nån addar mig och heter typ. hejhej123

  • Anonymissssssss

    Jag undrar att om man inte har lagt in sitt nr på profil sidan , kan andra då se att du har snapchat genom kontakt listan på deras telefon

  • Ssr

    Det finns en annan app som heter snapsave där alla snap-bilder sparas och man kan titta på dem flera gånger. Den som skickat bilden ser inte att personen tar emot bilderna via snapsave och får inget meddelande att bilderna sparas på mottagarens telefon. Så lite försiktig bör man vara när man skickar bilder..

  • Blblbla

    Ta det lugnt hon måste lägga till en person för att den ska kunna chatta med henne och är hon 13 år borde hon få leva ett lite privatare liv vilken hon kommer uppskatta! ????

Svar på tråden Ni som kan "Snapchat"?!