• Lauri

    Vuxen tik kissar och bajsar inomhus på natten :(

    Jag och min man har två hundar en kastrerad whippet hane (6år) och en alaskan malamute tik (4år). Sedan ett tag tillbaka har tiken både kissat och bajsat inomhus på natten. Allt började med att hon bajsade diarré och vi undersökte orsaken till detta. Diarrén försvann sedan men bajsandet fortsatte och kissandet tillkom Rynkar på näsan
    Just nu är jag hemma med vår 6mån dotter och hundarna har inte visat några tecken på svartsjuka eller stress av att ha en bebis i samma lägenhet. Men nu börjar nästan undra om tiken av protest gör sina bestyr inomhus på natten. Hundarna går sin sista promenad vid 21-22 och sedan morgonpromenaden 07:30-08. Hanen tenderar att göra sina bestyr i början av promenaden och har alltid gjort. Inte för att han är jättenödig utan att han vill snarare bli av med dem och kan resten av promenaden sniffa på allt intressant Glad Tiken däremot gör snarare tvärtom. Sniffar i början och håller sina bestyr inne och gör dem i slutet av promenaden. Hon har lätt att bli distraherad av annat och om hon är påväg att bajsa och någon intressant kommer gående eller en annan hund kan hon "glömma" bort att hon skulle bajsa. Dock betyder detta inte att hon sen bajsar inne på dagtid. Om hon skulle vara nödig så visar hon tydligt att hon vill gå ut och det är väldigt sällan hon har bråttom ut för att hon är nödig. För att underlätta för tiken att kunna koncentrera sig på att utföra sina bestyr under promenaden så går hundarna på varsin sida om en så hon han sniffa och gå ensam och fokusera på det som ska göras.
    Vi har testat att gå fler promenader=funkar inte, bestyren finns fortfarande på vårt golv dagen efter. Tillrättavisningar=inte gjort någon effekt.
    Vi använder klor när vi torkar upp bestyren så det inte ska finnas någon lukt kvar men kiss- och bajsandet fortsätter.
    Bestyren görs främst i ett rum, beläget längst bort från oss när vi sover och ett rum som används ganska mycket under dagarna. Tur nog tar sig inte vår dotter sig in dit på egenhand pga tröskeln men detta äckel måste få ett slut innan dottern en dag sitter med hundbajs på händerna o kiss på kläderna Kräks
    Vi vet till 100% att det är tiken som gör bestyren då hanen lämnar sina korvar på rad och tiken på hög och det är högar man möter på morgonen. Samt att hanen vågar inte ens titta en i ögonen när han gjort det inomhus, han skäms såååå mycket.

    Kan tiken göra detta i protest mot någonting??
    Tips, hur får vi bort detta???

  • Svar på tråden Vuxen tik kissar och bajsar inomhus på natten :(
  • shelbyeleanore

    Hm, jag vet inte så mycket, men det kan nog vara protest..
    MEN eftersom det kom efter diarren så kan det ha blivit en vana, eller att hon känner att det är OK.
    Bajsar hon den sista kvällspromenaden? Om inte kan ju problemet ligga där..
    Hoppas ni får bättre råd och stöd än det jag gav!
    Förstår att det är jättejobbigt...
    Lycka till! 

  • shelbyeleanore

    Förresten! Vovve.net är superduktiga och har nästan svar på allt! :)
    Ett tips om du inte skulle få bra respons här! :) 

  • hittpånåt

    Kan du inte avgränsa hennes område på natten? Helst så att du hör om hon blir orolig/travar runt eller så.

    När får hon mat? Min hund får sitt sista mål redan klockan 12 på dagen, när hon tidigare fick mat på em/kväll så hände det olyckor inomhus på natten.

  • Lauri
    shelbyeleanore skrev 2013-09-19 09:39:11 följande:
    Hm, jag vet inte så mycket, men det kan nog vara protest..
    MEN eftersom det kom efter diarren så kan det ha blivit en vana, eller att hon känner att det är OK.
    Bajsar hon den sista kvällspromenaden? Om inte kan ju problemet ligga där..
    Hoppas ni får bättre råd och stöd än det jag gav!
    Förstår att det är jättejobbigt...
    Lycka till! 
    Ibland kan gå någon natt utan bestyr inomhus och vi tänkte först att kan ha blivit en vana men då det inte händer varje natt slopa vi den tanken.
    Hon bajsar nästintill varje kvällspromenad och om hon inte gör det så har hon troligen bajsat ganska mycket under de tidigare promenaderna. Har hon inte bajsat under de tidigare promenaderna så går vi längre kvällspromenad så hundarna gör alla sina behov. MEN endå kan det ligga en "överraskning" när man vaknar Rynkar på näsan
  • Dexter dot com

    10 timmar är rätt lång tid för en hund att hålla sig så testa att gå ut senare på kvällen/tidigare på morgonen alt gå ut en sväng mitt i natten då hon uppenbarligen behöver ut.
    Varför hon börjat med detta kan man ju bara spekulera i . Stress, inflammerad tarm, foderbyte, understimulering osv.
    Är hon undersökt av vet?

    Varför tillrättarvisar ni en hund som tvingar göra sina behov inne?? Det är ju ni som inte går ut med henne när hon behöver det som ska ha skäll! En hund gör inte sina behov inne som protest med stressen över att inte trivas kan orsaka nödighet. 
    Det är ju en arbetande ras, hur aktiveras hon? 

  • Lauri
    hittpånåt skrev 2013-09-19 09:42:21 följande:
    Kan du inte avgränsa hennes område på natten? Helst så att du hör om hon blir orolig/travar runt eller så.

    När får hon mat? Min hund får sitt sista mål redan klockan 12 på dagen, när hon tidigare fick mat på em/kväll så hände det olyckor inomhus på natten.
    Vårt nästa försök att få bukt på problemet är att avgränsa under natten och ta bort mat och vatten under natten. Har inte tidigare haft problem mad att ha mat och vatten framme dygnet runt och att de äter när de känner för det. Nyligen observerade min man att vattenskålen har vatten på kvällen, drygt under halva skålen och på morgonen är den snustorr. Tiken har alltid varit en natt-ätare. Medan hanen äter lite då och då. Främst efter promenader, ett litet efter-promenad snack Tungan ute
  • Lauri
    Dexter dot com skrev 2013-09-19 09:53:54 följande:
    10 timmar är rätt lång tid för en hund att hålla sig så testa att gå ut senare på kvällen/tidigare på morgonen alt gå ut en sväng mitt i natten då hon uppenbarligen behöver ut.
    Varför hon börjat med detta kan man ju bara spekulera i . Stress, inflammerad tarm, foderbyte, understimulering osv.
    Är hon undersökt av vet?

    Varför tillrättarvisar ni en hund som tvingar göra sina behov inne?? Det är ju ni som inte går ut med henne när hon behöver det som ska ha skäll! En hund gör inte sina behov inne som protest med stressen över att inte trivas kan orsaka nödighet. 
    Det är ju en arbetande ras, hur aktiveras hon? 
    Jo 10 timmar är lång tid men på natten sover våra hundar, de har inte vänt på sitt dygn precis! 10 timmar på dagen är en annan sak. När det gäller när och hur ofta vi går ut har vi testat allt! Inget verkar göra det bättre.
    Inget foderbyte har skett, hunden upplevs inte stressad. Nej hon har inte undersökts av en veterinär. Om det inte blir någon förändring snart blir det undersökning.
    Om taggar ner två steg och inte är så fientlig kan du gå med dina tips och råd någon annanstans. Skrev inte på forumet för att bli attackerad utan för att få tips av dem som ev varit med om likande.
    Tillrättavisning har hon fått de första gångerna hon gjort inomhus och inte VARJE gång hon gjort inne. Om jag går ut med min hund och går en bra bit och hon inte visar att hon är nödig att bajsa och har kissat antal gånger. Skulle inte du tro då att hon inte behöver göra fler behov, att hon är tillfredsställd med de behov hon har gjort??

  • Dexter dot com

    Sorry, men du måste ju förstå att man blir upprörd när ni tillrättarvisar en hund som tvingas göra sina behov inne när ni inte vaknar och går ut med henne. Eftersom hon sätter sig i rummet längst bort är det ju inget hon gör med nöje utan tvingas till. Tänk dig själv att behöva sätta sig inne fast hon vet att det inte är ok men inte har något val.
    Hur många gånger ni gått innan är ju inte relevant eftersom hon behöver ut nattetid.
    Enklast är ju att ha hunden i sovrummet så ni hör när hon vaknar och kan gå ut med henne direkt.
    Dricker hon mer än förut så är det absoult dax för en veterinärkoll .

  • tinis77

    Vi tog över en ettårig hane i våras, det visade sig ganska snabbt varför han omplacerades.. På nätterna kissade och bajsade han nere i lekrummet eller köket, och på dagarna gick han upp.

    Vi testade allt, gå ut senare, mitt i natten, tidigare på morgonen, ingen mat efter klockan fem på em.. Inget hjälpte. Han sa inte till när han behövde gå ut heller. Tillslut köpte jag en bur, där han får vara på nätterna och när vi inte är hemma. Då slutade det.

    I början gnällde han på nätterna när han behövde gå ut, släppte ut honom och sen var det bra.

    Nu var det längesen han gjorde något inne.

    Buren gillar han, han lägger sig gärna i den på dagen. På kvällen går han in och lägger sig när jag borstar tänderna.

    Han var väldigt stressad och nervös när vi tog över honom, men det har oxå blivit mkt bättre.


    * Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • Lauri
    Dexter dot com skrev 2013-09-19 10:37:15 följande:
    Sorry, men du måste ju förstå att man blir upprörd när ni tillrättarvisar en hund som tvingas göra sina behov inne när ni inte vaknar och går ut med henne. Eftersom hon sätter sig i rummet längst bort är det ju inget hon gör med nöje utan tvingas till. Tänk dig själv att behöva sätta sig inne fast hon vet att det inte är ok men inte har något val.
    Hur många gånger ni gått innan är ju inte relevant eftersom hon behöver ut nattetid.
    Enklast är ju att ha hunden i sovrummet så ni hör när hon vaknar och kan gå ut med henne direkt.
    Dricker hon mer än förut så är det absoult dax för en veterinärkoll .
    Jo jag skulle oxå bli upprörd om någon tillrättavisar sin hund av/fel anledningar. Men som jag skrev innan fick hon tillrättavisning i början av allt detta. Nu plockas och torkas bestyren upp och hon ligger oberörd i sin hundbädd. Varför hon sätter sig i rummet längst bort är nog inte av tvång utan att det är de rum som allt startade i och hon är inte så dum så att hon går och gör sina behov i de rum som hon själv umgås i. Rummet hon väljer används mycket av oss människor, hon är inte mycket därinne annars.
    Om du tänker dig att du håller koll på hur mycket hunden får i sig under dagen parallellt med hur mycket hon bajsar och kissar och detta jämnar ut sig om inte att hon ger ifrån sig mer än vad hon får i sig. Antalet promenader är relevant. Om jag går ut med mina hundar så de gör sina behov och inte behöver hålla sig länge om dagarna förutom en längre stund på natten då man sover, människor som hundar. Tror du då att hon VERKLIGEN är i nöd av att oxå gå ut på natten med???
    Att stänga in henne i sovrummet är en grej vi ska testa nu. Denna hund vill för det mesta inte ligga och sova med andra utan ha sitt eget space och gå fritt.
    Drickandet har inte ökat oroväckande att veterinärkoll varit på agendan. Samt att detta har uppmärksammats två dagar tillbaka och problemet funnits längre tid än det. Men en veterinärkoll kommer bara närmare och närmare.
Svar på tråden Vuxen tik kissar och bajsar inomhus på natten :(