• Anonym (orolig)

    Många missfall, nu gravid och EXTREM oro för missfall... Har ångest. Mardrömmar om mord o skit.

    Jag har 7 missfall bakom mig. 2 friska barn med 4 års mellanrum. Nu är jag gravid igen 4 år efter min minsta.
    Jag var gravid förra hösten och fick på juldagen ta bort ett foster i vecka 16-17 för att det inte var friskt.

    Nu är jag i vecka 10 och jätteorolig. Jag får ångest av tanken att gå på toaletten. Håller mig. Har blivit ordentligt förstoppad för att jag inte vågar ta i. Onödigt egentligen jag vet, för kommer det ut så kommer det ut, men mitt psyke sätter ändå stopp.

    Jag börjar gråta flera gånger per dag för minsta lilla känning vilket egentligen likväl kan vara att livmodern växer, ont i ligamenten. Jag har varit på ett vul i vecka 4+3 bara eftersom jag måste gå på pergotime för att överhuvudtaget ha ÄL, sen var jag inne på ett vul akut i vecka 6+6, då såg man ett hjärta som slog. Men jag är ändå så hysteriskt orolig.

    Det har gått så långt att jag inte kan ta hand om de jag har just nu för att jag gråter och har ångest. Jag har inga som helst psykiska problem i vanliga fall utan fick det här när jag blev gravid. Vaknar ungefär varannan timme under natten och har riktigt sjuka mardrömmar. Natten till idag drömde jag att jag fick missfall och blev så ledsen att jag köpte nått spindelgift på internet som jag injekterade mina barn med så dom dog sakta sakta i mina armar. Vaknar upp och gråter hysteriskt och känner mig tvingad att gå in och stoppa om dom och pussa dem på pannan. Jag vet inte vart de här sjuka drömmarna kommer från.

    Vi vill så gärna ha ett barn till. Vi ville ha stor familj redan från början. 4-6 barn ganska tätt, men med min oro såhär kommer det aldrig att gå! Jag ska till BM på inskrivning och KUB-UL om 2 veckor först. Jag vet inte om jag står ut med den här oron så länge. Men jag är så rädd att dom ska avfärda mig om jag vill komma in o lugna mina nerver tidigare bara för att få sova ett par nätter.... Jag har ringt kuratorn på mvc som skulle skicka en kallelse bara... Vad ska jag göra? Jag går under av den här oron.

  • Svar på tråden Många missfall, nu gravid och EXTREM oro för missfall... Har ångest. Mardrömmar om mord o skit.
  • aj 378

    Åh jag vet hur du känner! Vi försökte få barn i två år och fick två missfall. när vi blev gravida igen kunde jag inte släppa tanken på att det skulle skita sig varje dag.. Jag försökte ta en dag i taget och se fram emot andra saker för att ta bort all fokus på graviditeten, tex jul, resor osv.. Jag hade sån otrolig ångest under hela graviditeten pga de psykiska men som missfallen orsakat men jag klarade mig igenom det!! För två veckor sen föddes vår fullt friska son och jag är så lycklig!! grattis till graviditeten och lycka till!! Kram

  • Anonym (sammalika)

    Förstår hur du känner. Kände samma sak. Jag skulle helst velat ha haft UL varje dag för att se att lillis levde men det går ju inte. Och för mig så kändes det så bra att få se på UL att bebis var ok men nästa dag var ju ingen garanti för det. Otroligt jobbigt. Nu med sista grav så köpte jag en sådan liten hemmadoppler så man kunde lyssna efter hjärtljud. Jag använde den inte jättemycket men det ar skönt att veta att jag kunde kolla om jag behövde. Gjorde det några gånger och det var inte så svårt, man måste bara veta vart man ska lyssna och vad man lyssnar efter. Det hjälpte mig att ta mig igenom veckorna fram tills att man känner bebis då jag tyckte att jag iaf fick någon form av koll på att liten iaf levde där inne. Kanske något för dig. Be om samtalshjälp också, skönt att få ur sig alla knäppa tankar ibland.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (sammalika) skrev 2013-09-20 08:07:46 följande:
    Förstår hur du känner. Kände samma sak. Jag skulle helst velat ha haft UL varje dag för att se att lillis levde men det går ju inte. Och för mig så kändes det så bra att få se på UL att bebis var ok men nästa dag var ju ingen garanti för det. Otroligt jobbigt. Nu med sista grav så köpte jag en sådan liten hemmadoppler så man kunde lyssna efter hjärtljud. Jag använde den inte jättemycket men det ar skönt att veta att jag kunde kolla om jag behövde. Gjorde det några gånger och det var inte så svårt, man måste bara veta vart man ska lyssna och vad man lyssnar efter. Det hjälpte mig att ta mig igenom veckorna fram tills att man känner bebis då jag tyckte att jag iaf fick någon form av koll på att liten iaf levde där inne. Kanske något för dig. Be om samtalshjälp också, skönt att få ur sig alla knäppa tankar ibland.
    tack. har skaffat en doppler redan men dock för tidigt att höra än. har känt mina barn i v16 och v14 innan så hoppas det blir lika tidigt med den här. jag skulle behöva ringa någon. har haft lika sjuka mardrömmar inatt och mår fruktansvärt dåligt. tur jag är sjukskriven så jag kan försöka sova lite när barnen gått till skola/dagis....
  • Anonym (sammalika)

    jag lyssnade i v 10 eller 11 och hitta hjärtljuden utan några större problem. Man måste lyssna väldigt långt ner i magen bara eftersom livmodern inte är så stor ännu.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (sammalika) skrev 2013-09-20 08:25:15 följande:
    jag lyssnade i v 10 eller 11 och hitta hjärtljuden utan några större problem. Man måste lyssna väldigt långt ner i magen bara eftersom livmodern inte är så stor ännu.
    Jag har lyssnat 2 gånger tidigare, senast för 3 dagar sen och hörde inget. Men det hade jag förväntat mig eftersom det är så tidigt. Men nu bara för att du sa någonting testade jag idag igen. 9+2, och hörde det lilla hjärtat för allra första gången.. Hjärta Det måste vara väldigt tidigt egentligen?! Kanske överlever helgen nu.
  • Anonym (sammalika)

    Va kul! Ja lev på det över helgen, snart är det UL igen och då får du ju se lite mer igen.
    Ta en dag i taget. Det är tidigt att hitta hjärtljud men inte omöjligt i v 10-11. Vet att jag bad barnmorskan lyssna i v 14 eller nåt men hon hitta inget då men det var ju för att hon lyssna på helt fel ställe. Lyssnade när jag kom hem sedan och fann det direkt. Även barnmorskor kan vara ena jäkla klåpare ibland. Tur att man kan byta om man vill.

  • Anonym (Även jag)

    Hej, Usch jag är också så rädd för missfall. Sitter här med typ panikångest just nu. Är bara i v.7 och har mf bakom mig. Hur ska man orka vänta och se hur det går. Jag blir så otroligt irriterad på alla som säger att jag inte ska oroa mig, att jag ändå nte kan göra något åt vad som händer, att jag ska sluta testa så mycket. Men jag kan ju inte låta bli. Så otroligt rädd, och det påverkar hela min tillvaro, är som en tickande bomb som promenerar runt hemma hela tiden, och exploderar till och ifrån, pga all åmgesten som byggts upp inom mig. jag öänskar också man kunde få göra UL så ofta man vill, och bara typ 20 sekunder eller så, så man ser allt är bra och kan slappna av. Jag orkar verkligen inte med ett till missfall.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Även jag) skrev 2013-09-25 20:47:58 följande:
    Hej, Usch jag är också så rädd för missfall. Sitter här med typ panikångest just nu. Är bara i v.7 och har mf bakom mig. Hur ska man orka vänta och se hur det går. Jag blir så otroligt irriterad på alla som säger att jag inte ska oroa mig, att jag ändå nte kan göra något åt vad som händer, att jag ska sluta testa så mycket. Men jag kan ju inte låta bli. Så otroligt rädd, och det påverkar hela min tillvaro, är som en tickande bomb som promenerar runt hemma hela tiden, och exploderar till och ifrån, pga all åmgesten som byggts upp inom mig. jag öänskar också man kunde få göra UL så ofta man vill, och bara typ 20 sekunder eller så, så man ser allt är bra och kan slappna av. Jag orkar verkligen inte med ett till missfall.
    Jag känner med dig. Jag försöker själv ta dag för dag och göra saker som nästan får mig glömma bort att jag är gravid överhuvudtaget. Det är enda chansen för mig just nu att klara av dagarna. Hört bebisens hjärtljud ett par gånger och är i v 11 nu. 1 vecka kvar till BM o 1½ kvar till ultraljud för min del.
  • Anonym (Även jag)

    Nu har jag haft svagare test 2 dagar i rad, och är i upplösningstillstånd! Kräks Är bara i 6+4 så vansinnigt svårt att se något då. Ska få göra ultraljud nästa vecka när jag är över 7 fulla veckor, men känns redan nu kört. Varför skulle provet visa svagare annars, var senaste nu på morgonen med mogonurin. Jag hatar det här!!!

  • Lilja1980

    Hej! Samma oro här, jag är enligt senaste mensen i 6+5 men har haft ett ma innan och nu har gravsymptomen försvunnit och jag är i princip säker på att det avstannat igen. Även cb digital visade för få veckor när jag tog i v. 4+2, då visade den gravid 1-2, Då gick rullgarndinen ner. Nu håller jag på att förtänga att jag varit gravid, gör allt för att få dagarna att gå, har ett vul inbokat på måndag. Självklart säger alla att jag inte ska vara så orolig men jag har en stark känsla av att det är nåt som är fel. Igen. Har inga barn sen tidigare så jag vet inte hur en normal graviditet ska kännas, förra gången avstannade det i v 5, och upptäcktes i v.12. Grundlurad. Alla andra verkar kräkas och sova när de är i v. 7 men jag.. jag känner inget. har möjligtvis lite svullna ömma bröst. Thats it. Nu är det nedräkning till vul:et så vi får veta vad det är som pågår i min kropp.

    Hur har det gått för er andra? önskar er alla ett stort lycka till nu!

  • Anonym (orolig)
    Lilja1980 skrev 2013-10-01 16:52:13 följande:
    Hej! Samma oro här, jag är enligt senaste mensen i 6+5 men har haft ett ma innan och nu har gravsymptomen försvunnit och jag är i princip säker på att det avstannat igen. Även cb digital visade för få veckor när jag tog i v. 4+2, då visade den gravid 1-2, Då gick rullgarndinen ner. Nu håller jag på att förtänga att jag varit gravid, gör allt för att få dagarna att gå, har ett vul inbokat på måndag. Självklart säger alla att jag inte ska vara så orolig men jag har en stark känsla av att det är nåt som är fel. Igen. Har inga barn sen tidigare så jag vet inte hur en normal graviditet ska kännas, förra gången avstannade det i v 5, och upptäcktes i v.12. Grundlurad. Alla andra verkar kräkas och sova när de är i v. 7 men jag.. jag känner inget. har möjligtvis lite svullna ömma bröst. Thats it. Nu är det nedräkning till vul:et så vi får veta vad det är som pågår i min kropp.

    Hur har det gått för er andra? önskar er alla ett stort lycka till nu!
    Men om du gjorde digitala testet 4+2 så stämmer ju 1-2  ;) Alltså 1-2 fulla veckor efter befruktning menas ju. hoppas det går bra på vul. {#emotions_dlg.flower}

    här går det bara bra. känner bebis röra sig lite svagt nu och hör hjärtat var tredje dag ungefär med dopplern. är i v 13 nu. ps, när jag väntade min första började jag kräkas v 3 och höll på till v 22. andra barnet hade jag inte ett tecken på graviditet förrän v 25 då jag började få halsbränna... denna gång lite vagt illamående på kvällarna, som avtog 2 veckor sen. kom ihåg att alla graviditeter är olika. :)
  • Lilja1980

    Tack anonym! Jag skrev fel, jag var nog i 5+2 då,drygt tre v efter befruktning så det borde stått 3+, inte 1-2v. Känner att hcg inte är på samma nivå som sist men hoppas såklart att jag har fel..

    Vad mysigt att det bara är bra med dig och magen! Tack för att du ger hopp när du berättar om hur olika det kändes i dina graviditeter, det ger hopp!! Vul om 5 dagar, jag räknar timmarna. Lycka till med din fortsatta graviditet!

  • Anonym (82a)

    En till med ångest över att få mf här, har dock bara ett bakom mig, i höstas i v13, hjälper ju inte att jag haft blödningar sedan v5.2 (är i v11 nu), gjorde VUL i v6+5 och allt såg bra ut men är så sjukt nervös att det ändå ska hända igen. Dels att få missfall istället för att det ska bli en bebis, men mest nervös/rädd är jag att det ska hända någonstanns utanför hemmet, tex på jobbet. Förra mf blödde jag så extremt mycket, slutade med akut skrapning efter att jag svimmat på sjukhuset 5 ggr, fick blodtransfer efter det, vill verkligen inte att det ska hända igen och verkligen inte att det ska hända på jobbet tex. Går och väntar på UL om drygt 1 vecka, känns så sjukt långt bort just idag.... Kan bara tänka mig er som varit med om fler mf, vet inte hur jag skulle klara av det.....

  • Emsoff

    Hej!

    Har 3 missfall bakom mig. 2 MA (okt 2014, okt 2015) och en biokemisk graviditet (maj 2015). Alla mina foster har dött tidigt. Har en dotter född dec 2012.

    Plussade imorse. Blir så ledsen över att jag inte kan känna mig glad. :( Kommer få göra VUL i vecka 6+någonting, för det har min läkare lovat. Men jag har ju också sjuk ångest för det. Har ångest för allt! Borde kanske prata med någon :( Vad tror ni?

    Kram!

  • Emsoff

    Gick Ultraljudet bra?


    Anonym (82a) skrev 2016-02-08 12:57:49 följande:

    En till med ångest över att få mf här, har dock bara ett bakom mig, i höstas i v13, hjälper ju inte att jag haft blödningar sedan v5.2 (är i v11 nu), gjorde VUL i v6+5 och allt såg bra ut men är så sjukt nervös att det ändå ska hända igen. Dels att få missfall istället för att det ska bli en bebis, men mest nervös/rädd är jag att det ska hända någonstanns utanför hemmet, tex på jobbet. Förra mf blödde jag så extremt mycket, slutade med akut skrapning efter att jag svimmat på sjukhuset 5 ggr, fick blodtransfer efter det, vill verkligen inte att det ska hända igen och verkligen inte att det ska hända på jobbet tex. Går och väntar på UL om drygt 1 vecka, känns så sjukt långt bort just idag.... Kan bara tänka mig er som varit med om fler mf, vet inte hur jag skulle klara av det.....


  • Emsoff
    Emsoff skrev 2016-03-05 08:20:16 följande:

    Hej!

    Har 3 missfall bakom mig. 2 MA (okt 2014, okt 2015) och en biokemisk graviditet (maj 2015). Alla mina foster har dött tidigt. Har en dotter född dec 2012.

    Plussade imorse. Blir så ledsen över att jag inte kan känna mig glad. :( Kommer få göra VUL i vecka 6+någonting, för det har min läkare lovat. Men jag har ju också sjuk ångest för det. Har ångest för allt! Borde kanske prata med någon :( Vad tror ni?

    Kram!


    För oss blev det ännu ett missfall. Hjärtat slog i v10, men inte i v11. :( Nu försöker vi bli gravida igen.
Svar på tråden Många missfall, nu gravid och EXTREM oro för missfall... Har ångest. Mardrömmar om mord o skit.