• Anonym (MammanE)

    Han tillåter inte en manlig läkare att undersöka mig

    Jag har fått ett problem med min sambo som tar väldigt hårt på mig.
    Idag var vi till förlossningen eftersom jag fått värkar men bara är i v.30.
    Det fanns ingen kvinnlig läkare på plats som kunde undersöka mig just då
    och han blev alldeles rasande över att det var en man.
    Efter många om&men fick vi dit en kvinna.

    Hon informerade oss också om att denna möjlighet kanske inte finns i framtiden, för vid vissa akuta fall kan man inte välja könet på sin läkare. JAG, som är lite smått obekväm med manliga läkare "där nere" kan ändå tänka mig att gå med på det om det är akut och väldigt viktigt. Min sambo accepterar det dock inte.

    Han säger nu till mig att jag får åka till förlossningen själv när det är dags, eller vid akuta besök. Han kommer inte klara av tanken på att en annan "varit i mig" eller undersökt mig på denna "heliga plats". Detta gör mig väldigt ledsen, eftersom jag ibland inte kommer ha något val och vet då att jag har ett storbråk att vänta efter undersökningen.  

    Hur ska jag få honom att förstå?
    Jag har alltid haft svårt för att visa mitt könsorgan då det är känsligt för mig. Min sambo säger dessutom att fittor är äckliga och ser konstiga ut, vilket gör mig ännu mer illa till mods. Han har aldrig fått se mig där nere särskilt noggrant utan endast lite snabbt eller vid samlag etc. Han jämför nu detta och säger "Mig kan du vara blyg för men en läkare ska få vara där och kladda". Jag kan inte riktigt påstå att det är samma sak om det är vid akuta fall... 

  • Svar på tråden Han tillåter inte en manlig läkare att undersöka mig
  • yodi

    ge din sambo en spark i arslet och säg till honom att växa upp. fråga honom om han verkligen är villig  att riskera att  något ska hända dig eller bebisen bara för att det inte finns en kvinnlig läkare tillgänglig?

    sen om han utryckt sig så om kvinnliga könsorgan så har jag full förståelse för att du inte är så pigg på att låta honom titta.  

  • Anonym (Idiot?)
    Baby Firefly skrev 2013-09-20 18:28:38 följande:
    Ge din sambo en high five i ansiktet med ett baseballträ. Det är mitt enda tips.

  • mammasmirakel

    Låter helt sjukt :/
    Jag hade bett min sambo dra dit pepparn växer om han sagt nåt av det du nämner i ts.
    Han förnedrar dig ju!

  • nursebetty

    Varför väljer man att vara tillsammans och dessutom skaffa barn med någon som anser att man ser ful och äcklig ut i underlevet. Vilken respektlös man! Så det är bättre om du och/eller barnet tar skada vid en akut situation än att ni får hjälp av en manlig läkare?! 

  • Anonym (hmm)

    Det finns 16 Varningstecken på en relation... Jag tycker det låter som om han och du inte har en sund relation till varandra och att han är kontrollerande, har orealistiska förväntningar på dig m.m. 


    Om du känner igen din partner på något eller några av dessa egenskaper kan det vara ett varningstecken. Han eller hon:


     


    är angelägen om att snabbt etablera ett fast förhållande är svartsjuk och kontrollerande försöker att kontrollera ditt liv och vill ha en närmast symbiotisk relation har orealistiska förväntningar på dig och ert förhållande isolerar dig från dina vänner och din familj anklagar andra för sina egna problem och misstag gör andra ansvariga för sina egna känslor påstår att han eller hon har lätt att bli känslomässigt sårad är grym mot djur eller barn använder sig av "lekfullt" tvång när ni har sex skriker och kallar dig för nedsättande ord har plötsliga humörsvängningar har en omodern syn på könsroller har utsatt andra, eller själv blivit utsatt för våld under sin uppväxt hotar med våld hotar att avslöja personlig eller negativ information om dig till din familj eller dina kollegor
     
  • Baby Firefly
    Venne skrev 2013-09-20 18:31:56 följande:
    Jag är emot våld men känner instinktivt anm sak som föregående talare.
    Jag är för våld, så jag står gärna till tjänst ifall TS inte vill utdela smällen själv.
  • Tow2Mater
    Anonym (MammanE) skrev 2013-09-20 18:26:04 följande:
    Min sambo säger dessutom att fittor är äckliga och ser konstiga ut,
    Acklig måste han ju få tycka, det är ju en smaksak. Men konstig? Kanske upplys honom om att iallafall 50% av befolkningens ser likadan ut. Be honom/ge honom tillåtelse att utforska en annan om han inte tror dig. Och sen behover han ju inte komma i närheten av din sen, om han nu tycker det är äckligt ;)
Svar på tråden Han tillåter inte en manlig läkare att undersöka mig