• ahj
    Äldre 22 Sep 22:43
    3596 visningar
    6 svar
    6
    3596

    Matildagruppen i Malmö?

    Hej

    Jag är gravid med mitt andra barn och är väldigt orolig inför förlossningen. Min första förlossning var en mardröm för mig eftersom jag inte klarade av smärtan och var "borta" i princip hela tiden, jag sprack väldigt mycket vaginalt och hade ont i ca 6 mån efter förlossningen. Det gjorde ont när jag rörde mig etc. 

    Jag har pratat med nära och kära och vänner mycket efteråt och hittat ett sätt tillbaka till det "normala" utan att ta hjälp av någon professionell. Jag klarade då inte av tanken på sjukhus eller någon som förknippades med det. Jag kände mig så otrygg och rädd men det blev bättre och jag släppte den rädslan och kunde njuta av att ha fått en underbar son.

    Nu är det snart dags igen och jag trodde att allt var bra även om oron för förlossningen alltid finns i huvudet. I fredags var vi på Kvinnokliniken för att göra ett ultraljud och medan vi stod och väntade på hissen, som finns precis vid ingången till förlossningsavdelningen, fick jag ett utbrott av känslor. Hjärtat slog väldigt fort och en massa känslor kom vilket resulterade i att jag skakade och grät.

    Jag blev tipsad av en vän att söka Matildagruppen men jag vet ingenting om de och undrar om någon här kan beräta lite om Matildagruppen i Malmö.  Vad gör de? hur ser det ut från första mötet och vidare? vem får man träffa och hur ofta? hjälper de?  Jag vill inte ha någon kejsarsnitt, jag vill bara ha hjälp och stöd.

    mycket tacksam för svar!! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-25 21:53
    ..
  • Svar på tråden Matildagruppen i Malmö?
  • ahj
    Äldre 23 Sep 17:57
    #1

    någon?

  • ahj
    Äldre 24 Sep 22:40
    #2

    jag behöver verkligen få svar på detta jag blir galen och jag vill inte ta kontakt med barnmorskan riktigt än...

  • Äldre 16 Oct 14:39
    #3

    Hej!

    Jag hör verkligen ditt rop på hjälp.

    Matilda teamet heter numera Irma teamet tror ja. Där kan du få möjlighet till träffmed special utbildad barnmorska, kurator och läkare. Jag har ingen egen erfarenhet från dom men i mitt arbete som doula och gravidcoach har jag mött några kvinnor som haft kontakt med dom. Vissa är nöjda andra inte. Vet inte när du ska föda men det kan vara bra att prata med din barnmorska så snart som möjligt då det kan vara väntetid.

    Önskar dig en underbar förlossning och att du får det stöd du behöver!

    Anna
      

  • ahj
    Äldre 24 Oct 21:56
    #4
    Acompassion skrev 2013-10-16 14:39:28 följande:

    Hej!

    Jag hör verkligen ditt rop på hjälp.

    Matilda teamet heter numera Irma teamet tror ja. Där kan du få möjlighet till träffmed special utbildad barnmorska, kurator och läkare. Jag har ingen egen erfarenhet från dom men i mitt arbete som doula och gravidcoach har jag mött några kvinnor som haft kontakt med dom. Vissa är nöjda andra inte. Vet inte när du ska föda men det kan vara bra att prata med din barnmorska så snart som möjligt då det kan vara väntetid.

    Önskar dig en underbar förlossning och att du får det stöd du behöver!

    Anna
      


    tack för svaret Anna!! ska kolla upp det!
  • Äldre 27 Oct 19:56
    #5

    Jag tycker du ska ta kontakt med din barnmorska och få en remiss till teamet på KK. Gå dit och se om det passar dig.
    I Malmö finns det också en kurs i Basal Kroppskännedom för gravida som för många fungerar som en bra förlossningsförberedelse. Känslor lagras i kroppen. Genom att göra rörelser med kroppen får du möjlighet att närma dig dina känslor och minnen i en takt som du klarar av att hantera. Du får också med dig praktiska övningar som du kan göra före och under förlossningen för att mildra din rädsla.

    Stort Lycka Till! 

  • ahj
    Äldre 31 Oct 22:14
    #6
    Kaksmulan skrev 2013-10-27 19:56:38 följande:
    Jag tycker du ska ta kontakt med din barnmorska och få en remiss till teamet på KK. Gå dit och se om det passar dig.
    I Malmö finns det också en kurs i Basal Kroppskännedom för gravida som för många fungerar som en bra förlossningsförberedelse. Känslor lagras i kroppen. Genom att göra rörelser med kroppen får du möjlighet att närma dig dina känslor och minnen i en takt som du klarar av att hantera. Du får också med dig praktiska övningar som du kan göra före och under förlossningen för att mildra din rädsla.

    Stort Lycka Till! 
    tack! 

    Jag ska träffa min bm nästa vecka och då ska jag ta upp allt detta!  
Svar på tråden Matildagruppen i Malmö?