• Äldre 24 Sep 21:52
    12797 visningar
    19 svar
    19
    12797

    Föräldramöte på förskolan, vad går det ut på?

    Dum fråga kanske, men som rubriken lyder. Vi har fått inbjudan till föräldramöte på dotterns förskola för första gången och vi har ingen aning om vad det går ut på. En av oss kommer självklart gå men vi funderar på om vi ska fixa barnvakt ett par timmar och gå båda två. Är det någon viktig information som ges då eller är det bara lite allmänt fika med andra föräldrar? Brukar båda föräldrarna gå eller bara en?

    (Jag förstår att det varierar mellan olika gånger och olika förskolor men något kanske är vanligare än annat.) 

  • Svar på tråden Föräldramöte på förskolan, vad går det ut på?
  • Äldre 24 Sep 22:03
    #1

    Det brukar vara lite information om avdelningens upplägg, vad de kommer att fokusera på denna terminen, vilken typ av kläder de föredrar, lite information från rektorn osv. 
    Det brukar bara vara en förälder / barn på plats.  (Den som är där får upplysa den andre :) 

  • Äldre 24 Sep 22:38
    #2

    Räcker bra med en förälder...

  • Äldre 24 Sep 22:53
    #3

    Vi går alltid båda. I de flesta fall är det konstigt nog bara mamman som går...

  • Äldre 24 Sep 23:50
    #4

    På min sons förskola är det ganska jämnt med en/båda och mammor/pappor.

    Fick just nu reda på att kommunens hälsopedagog ska komma och prata. Det tycker jag ska bli intressant.

    Sen brukar det handla om planering, kalas mm.
    Och ofta fika för att vara lite social.

  • Äldre 27 Sep 20:46
    #5

    Vi ska snart ha föräldramöte (barn 1-3 år) o detta året har vi bjudit in vår spec.ped som ska föreläsa lite om trygghet o anknytning i förskolan för små barn. Även personal från kansliet ska komma o visa hur föräldrarna lägger in barnets schema via datorn. Vi bjuder alltid in en föreläsare

  • Äldre 27 Sep 20:54
    #6

    Det räcker gott med en förälder. Jag tyckte föräldramötena i början var jättebra. Man fick en inblick i barnens vardag och hur de jobbade på ett sätt jag inte visste innan.

    Nu, med fjärde dagisbarnet är jag inte lika entusiastisk. Känns som man hört allt några varv redan. Men då jag är mer i föräldrarådet på dagis (och skolan) känns det som jag borde vara där även på de vanliga föräldramötena så det är jag.

  • Äldre 27 Sep 22:36
    #7

    vi går alltid båda två om vi kan fixa barnvakt. Vissa år har vi haft två barn på varsin avdelning och mötena legat samtidigt, då är det också viktigt att kunna gå båda två.

    Jag var på två föräldramöten igår på två olika avdelningar. Det ena mötet var rätt meningslöst, mycket långrandigt prat och ingen tydlig struktur. Det andra var jättebra, otroligt inspirerande pedagoger som visste vad de vill ge för information och vad de ville få för information från oss föräldrar.

  • Äldre 30 Oct 23:02
    #8

    Jag som är förskollärare skulle vilja bolla tillbaka frågan till er föräldrar. Vad vill vi att vi ska ta upp eller göra på föräldramötena? Jag kan känna att det ofta blir att vi står och pratar en massa medan endel föräldrar mest sitter och gäspar. Senaste gångerna har vi visat bildspel från verksamheten vilket varit väldigt uppskattat. På det senaste visade vi även en film från samlingen vilket alla tyckte var bra.

  • Äldre 30 Oct 23:08
    #9

    Förstår inte varför 2 föräldrar från samma familj går på föräldramöte, det räcker ju med en förälder, den som är hemma kan väl bli informerade av föräldern som är på mötet!


    Vinterflickan79 skrev 2013-10-30 23:02:47 följande:
    Jag som är förskollärare skulle vilja bolla tillbaka frågan till er föräldrar. Vad vill vi att vi ska ta upp eller göra på föräldramötena? Jag kan känna att det ofta blir att vi står och pratar en massa medan endel föräldrar mest sitter och gäspar. Senaste gångerna har vi visat bildspel från verksamheten vilket varit väldigt uppskattat. På det senaste visade vi även en film från samlingen vilket alla tyckte var bra.


    på vår förskola går personalen igenom en vanlig dag, det tycker jag är bra - man får en överblick av vad som händer under dagen. vad jag gärna velat ha är ett sånghäfte på de vanligaste sångerna, för då hade jag kanske kunnat lista ut var min 2åring vill sjung!
  • Äldre 2 Nov 19:01
    #10
    Vinterflickan79 skrev 2013-10-30 23:02:47 följande:
    Jag som är förskollärare skulle vilja bolla tillbaka frågan till er föräldrar. Vad vill vi att vi ska ta upp eller göra på föräldramötena? Jag kan känna att det ofta blir att vi står och pratar en massa medan endel föräldrar mest sitter och gäspar. Senaste gångerna har vi visat bildspel från verksamheten vilket varit väldigt uppskattat. På det senaste visade vi även en film från samlingen vilket alla tyckte var bra.

    Så är det inte på våra barns föräldramöten- alltså att personalen pratar hela tiden, vi brukar få diskussionsuppgifter i smågrupper att redovisa efter en stund, de brukar bjuda in personer som föreläser osv- jag upplever att alla föräldrar är med och diskuterar, men det skiljer sig säkert från förskola till förskola... 
    Efteråt har protokollet satts upp på ytterdörren och mailats ut så att alla ser vad vi kom överens om på mötet.   
  • Äldre 2 Nov 19:06
    #11
    Dixie skrev 2013-10-30 23:08:40 följande:
    Förstår inte varför 2 föräldrar från samma familj går på föräldramöte, det räcker ju med en förälder, den som är hemma kan väl bli informerade av föräldern som är på mötet!



    Det räcker säkert med en förälder men man kanske VILL gå båda två.
  • 1978
    Äldre 2 Nov 19:14
    #12

    Det räcker att bara en går, förutsatt att den är tillräckligt bra på att föra vidare vad som sades. Hos oss händer det att båda går.

    På våra föräldramöten har vi fått info om deras pedagogiska upplägg, hur gruppdynamiken funkar, det aktuella temat för terminen etc. På första mötet var det också en del praktisk information - och en fin bildvisning. Det har varit ungefär lika många mammor som pappor och trevlig stämning, folk har ställt frågor och så.

    Jag hade gärna sett bilder från dagliga situationer som maten, samlingen och påklädning tex. Det berättar de inte om, förmodligen för att det är så vardagligt.

  • modsey
    Äldre 2 Nov 20:42
    #13

    jag går emot strömmen och går inte på mötena längre.
    Men jag har äldre barn som jag gått på och det är lite same same och jag känner att det inte ger mig särskilt mycket.
    jag är nöjd ändå med förskolan och barnen trivs. Det räcker så

  • Äldre 2 Nov 21:44
    #14

    Säkert olika på olika förskolor, men det brukar vara en del allmän information, kanske lite bildspel och liknande från verksamheten.
    Varje familj väljer om man vill komma en eller båda så klart! Finns inget rätt eller fel där. Jag går alltid själv eftersom vi inte har tillgång till barnvakt, men hade vi haft den lyxen hade vi gått båda två. 

  • Äldre 8 Nov 22:17
    #15

    Vi brukar gå igenom hur en "vanlig" vecka ser ut, vad som händer i de olika grupperna, hur verksamheten ser ut helt enkelt. Ibland har vi haft diskussionsfrågor till föräldrarna. Har ju varit med på en del föräldramöten vid det här laget och känner bara att jag skulle vilja förnya dem lite men vet inte riktigt med vad. Vi har iofs frågat föräldrarna vad de vill ha för info och har tagit till oss det som vi inte redan gav dem. Kanske är lite för självkritisk ibland bara...

  • Äldre 9 Nov 07:11
    #16

    Vi brukar turas om att gå. Pedagogerna på våra barns förskola är så pinsamma att man skäms när de pratar. Står alla sex på rad som en redovisning i skolan, fnittrar och säger en mening var. Förfärligt! Som tur är, är de fantastiska med barnen och riktigt bra och engagerade pedagoger, vilket ju är huvudsaken.

  • Äldre 9 Nov 07:24
    #17
    VärldensbästaH skrev 2013-11-02 19:01:25 följande:
    Så är det inte på våra barns föräldramöten- alltså att personalen pratar hela tiden, vi brukar få diskussionsuppgifter i smågrupper att redovisa efter en stund, de brukar bjuda in personer som föreläser osv- jag upplever att alla föräldrar är med och diskuterar, men det skiljer sig säkert från förskola till förskola...  Efteråt har protokollet satts upp på ytterdörren och mailats ut så att alla ser vad vi kom överens om på mötet.   

    Oj vuxendagis för er med. Suck.
  • Äldre 9 Nov 07:29
    #18
    hjärnladyn skrev 2013-11-09 07:11:48 följande:
    Vi brukar turas om att gå. Pedagogerna på våra barns förskola är så pinsamma att man skäms när de pratar. Står alla sex på rad som en redovisning i skolan, fnittrar och säger en mening var. Förfärligt! Som tur är, är de fantastiska med barnen och riktigt bra och engagerade pedagoger, vilket ju är huvudsaken.

    Det är det jag menar, alla trivs inte med att vara i fokus och tala inför folk så där påtvingat. Refererar till mitt inlägg här ovan.
  • Äldre 13 Nov 11:21
    #19
    Solrosens skrev 2013-11-09 07:24:50 följande:

    Oj vuxendagis för er med. Suck.

    Jag förstår inte vad du menar? Att vi som föräldrar bidrar på mötet gör att vi har ett vuxendagis eller vadå? Jag tycker det är bra att vi har inflytande över våra barns förskola...?
Svar på tråden Föräldramöte på förskolan, vad går det ut på?