• Sol197­5
    Äldre 4 Oct 08:46
    5324 visningar
    7 svar
    7
    5324

    Hur länge på pottan vid kiss?

    Vi har 1 dotter på 3 månader.
    Nu har vi provat potta i ett par dagar.
    Hon har kissat i pottan ett par gånger.
    Hon brukar kissa mycket på skötbordet precis efter man tagit bort hennes blöja.
    Vi har alltså erbjudit pottan som alternativ efter blöjbyte.
    Nu har det hänt samma sak 2 gånger.
     Ena gången: Jag tar bort blöjan, erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra på sig mycket orolig och verkar obekväm så jag tar på blöjan som hon kissar i inom någon-några minuter.
    Andra gången: Jag tar bort blöjan, erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra på sig mycket och verkar obekväm, jag tar bort pottan och hon kissar ner hela skötbordet.
    Erbjuder jag pottan för kort tid?
    Eller vad gör jag för fel?
    Jag vill inte att hon ska förknippa pottan med tvång.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-04 08:48
    Vi har 1 dotter på 3 månader.
    Nu har vi provat potta i ett par dagar. Hon har kissat i pottan ett par gånger. Hon brukar kissa mycket på skötbordet precis efter man tagit bort henne blöja. Vi har alltså erbjudit pottan som alternativ efter blöjbyte.
    Nu har det hänt samma sak 2 gånger.
    Ena gången: Jag tar bort blöjan, erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra på sig mycket oroligt och verkar obekväm så jag tar på blöjan som hon kissar i inom någon-några minuter.
    Andra gången: Jag tar bort blöjan, erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra på sig mycket och verkar obekväm, jag tar bort pottan och hon kissar ner hela skötbordet.
    Erbjuder jag pottan för kort tid?
    Eller vad gör jag för fel?
    Jag vill inte att hon ska förknippa pottan med tvång.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-04 08:53
    Vi har 1 dotter som är 3 månader.
    Hon har kissat ett par gånger i pottan.
    Hon brukar kissa mycket på skötbordet precis efter vi tagit bort hennes blöja så vi vill erbjuda pottan som ett alternativ.
    Nu har det hänt samma sak 2 gånger.
    Ena gången: jag har av blöjan, jag erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra sig mycket och verkar obekväm, jag tar på henne en blöja och hon kissar i blöjan inom någon-några minuter.
    Andra gången: jag har av blöjan, jag erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra sig mycket och verkar obekväm, jag lägger henne på skötbordet och hon kissar mycket.
    Erbjuder jag pottan för kort tid?
    Eller vad gör jag för fel?
    Jag vill inte att pottan ska förknippas med tvång.
  • Svar på tråden Hur länge på pottan vid kiss?
  • Sol197­5
    Äldre 4 Oct 08:52
    #1

    Vi har 1 dotter som är 3 månader.
    Hon har kissat ett par gånger i pottan.
    Hon brukar kissa mycket på skötbordet precis efter vi tagit bort hennes blöja så vi vill erbjuda pottan som ett alternativ.
    Nu har det hänt samma sak 2 gånger.
    Ena gången: jag har av blöjan, jag erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra sig mycket och verkar obekväm, jag tar på henne en blöja och hon kissar i blöjan inom någon-några minuter.
    Andra gången: jag har av blöjan, jag erbjuder pottan som hon sitter på, hon börjar röra sig mycket och verkar obekväm, jag lägger henne på skötbordet och hon kissar mycket.
    Erbjuder jag pottan för kort tid?
    Eller vad gör jag för fel?
    Jag vill inte att pottan ska förknippas med tvång.

  • Äldre 4 Oct 09:05
    #2

    Den kan kännas kall kanske? När våra har varit så små har jag inte satt ner dem själva på pottan uran hållit upp dem OVANFÖR tex en potta, ett handfat eller en toalett. Med deras rygg mot mig och så håller man upp benen om du förstår. Men visst, ibland har det ju kunnat ta ett tag innan de liksom släpper ut det så ha inte för bråttom!

  • Sol197­5
    Äldre 4 Oct 09:16
    #3

    Okej. Då ska jag testa att hålla henne ovanför pottan.
    Jag väntar bara någon minut.
    Då ska jag vänta lite längre.
    Tack för tipset!

  • Äldre 4 Oct 10:40
    #4

    När vi började potta (kring 7 månader var hon då) så tog det alltid lite tid innan hon kissade eller bajsade. Tror att hon behövde slappna av innan. Jag lät henne sitta en stund, men inte med tvång utan genom att locka med något som var kul för tillfället - en bok, en speldosa, en kul leksak att pilla med. Nu (15 månader) väljer hon mer själv hur länge hon ska sitta, ofta blir det 5-10 minuter med en bok, längre än hon sitter still någon annanstans :)

  • Äldre 4 Oct 10:43
    #5

    Men en 3-månaders är det säkert bra att hålla, bra tips finns på www.blojfribebis.se

  • Äldre 4 Oct 11:46
    #6

    Jag tror hon börjar röra på sig för att hon känner att något är på gång, alltså kisset, och hon vet ju inte riktigt vad det betyder... Har haft flera barn på mitt jobb som studsade upp när de kände att bajset skulle komma och då kom ju bajset rakt på golvet istället, men då var det som att de förstod att man ska sitta kvar när den känslan kommer...
    Så prova du att avleda henne med en leksak eller bok när hon börjar skruva på sig så kanske hon slappnar av och kissar

  • Sol197­5
    Äldre 29 Oct 00:11
    #7

    Nu går det utmärkt för henne att sitta på pottan ett par gånger per dag.
    Hon behövde bara lite tid ( några dagar  ) att vänja sig vid pottan och lite tid ( några minuter ) på pottan.
    Tack för era tips!:)

Svar på tråden Hur länge på pottan vid kiss?