• Wilowa

    Pollen nu?

    Hej!
    Min dotter har pollenallergi som hon äter medicin för hela pollenperioden, men nu hade vi trappat ner på medicinen. hon blev efter ett tag väldigt snuvig och lite hostig, men ingen feber. Min man som också är pollenallergisk sa att han reagerade på nåt ute, så vi satte in allergimedicinen igen och snuvan blev bättre. Min fråga är nu om det kan vara nån växt som fått en knäpp och som tror att det är vår igen eller om det var nåt annat de reagerade på. Jag har inte hittat nån aktiv pollenprognos och pollenscheman visar att det inte ska vara nåt pollen nu.  

  • Svar på tråden Pollen nu?
  • Allergiexperten

    Hej! Det låter som något slags pollen som fortfarande finns i luften, att hon blev bättre när allergimedicinen sattes in tyder också på det.
    Jag har ingen uppgift om vilket pollen som kan vara aktivt just nu men senhöst brukar det ju vara gråbo. Är hösten mild är pollen i luften längre tid och vilket pollen som finns beror också på var i Sverige man bor.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Wilowa

    Tack! Jo jag har nog fått ytterligare bekräftelse på det då sonen, som slutade med sin allergimedicin i början av veckan, också fått samma typ av snuva...bara tät utan andra förkylningssymtom och även han blev bättre efter allergimedicin. Min man säger att han sett såna där tussar på viden, så vi funderar på om det är den som spökar. Antar att vi får köra allergimedicinen några veckor till då, synd eftersom de ska lämna blodprov för att kolla matallergier när de är medicinfria igen.

    Vi bor i södra Värmland  

Svar på tråden Pollen nu?