• Furstinna

    Barn med speciella behov..

    Jag läste lite på en adoptionssajt och där står det flera ggr att ensamstående kan adoptera barn med speciella behov. Borde det inte vara tvärtom egentligen? Att par i först hand borde adoptera barn med speciella behov då dem är två? Sedan har jag förstått att speciella behov kan betyda lite olika saker. Era synpunkter?


  • Svar på tråden Barn med speciella behov..
  • en glad

    Egentligen borde du ställa din fråga till de ursprungsländer som resonerar som så att deras barn (även om de är SN) har det bättre med en förälder än ingen alls .....

  • VNmamma
    Furstinna skrev 2013-10-06 08:50:01 följande:
    Jag läste lite på en adoptionssajt och där står det flera ggr att ensamstående kan adoptera barn med speciella behov. Borde det inte vara tvärtom egentligen? Att par i först hand borde adoptera barn med speciella behov då dem är två? Sedan har jag förstått att speciella behov kan betyda lite olika saker. Era synpunkter?
    Mycket relevant fråga!

    Svaret ligger i den krassa verkligheten där både barn och blivande föräldrar är rankade.

    Små, friska barn är mest efterfrågade. Friska, välmående och hyfsat unga par står högst i kurs och väljer - och får därför oftast förtur till de mest efterfrågade barnen.

    Sen finns det förstås undantag. Alla unga, friska par väljer inte små, friska barn.
    Kan också sägas att de flesta ensamstående klarar barn med särskilda behov alldeles utmärkt. 
  • Furstinna
    VNmamma skrev 2013-10-06 23:25:36 följande:
    Mycket relevant fråga!

    Svaret ligger i den krassa verkligheten där både barn och blivande föräldrar är rankade.

    Små, friska barn är mest efterfrågade. Friska, välmående och hyfsat unga par står högst i kurs och väljer - och får därför oftast förtur till de mest efterfrågade barnen.

    Sen finns det förstås undantag. Alla unga, friska par väljer inte små, friska barn.

    Kan också sägas att de flesta ensamstående klarar barn med särskilda behov alldeles utmärkt. 



    Jo jag förstår också det men det låter så märkligt.

    Visst kan en ensamstående ta hand om ett barn med speciella behov men det optimala hade väl varit två föräldrar tänker jag.
  • Furstinna
    en glad skrev 2013-10-06 22:00:49 följande:
    Egentligen borde du ställa din fråga till de ursprungsländer som resonerar som så att deras barn (även om de är SN) har det bättre med en förälder än ingen alls .....



    Nu har jag inga tankar på att adoptera, ville bara höra hur andra här ser på saken. Med SN menar du special needs?

    Jag tolkar det mer som att man egentligen inte vill att ensamstående ska adoptera men om dem gör det så får dem de barn som ingen annan vill ha även om det borde vara tvärtom utifrån barnet. Att par tog sig an de barn med speciella behov och ensamstående de som är "friska".
  • Furstinna
    Maisie skrev 2013-10-07 21:40:38 följande:
    2012 så hade 60-70 % av barnen som adopterades särskilda behov. Det är långt ifrån bara ensamstående som adopterar dessa barn.

    www.dn.se/nyheter/sverige/adoptivbarn-har-allt-oftare-sarskilda-behov/

    www.mia.eu/sv/Publikationer/MIA-Info/Nr-2---2008/Flera-barn/ 



    Ja vad som är speciella behov varierar ju kraftigt men jag syftade mest på ländernas krav. Att kraven är väldigt märkliga.
  • en glad
    Furstinna skrev 2013-10-08 19:20:06 följande:



    Ja vad som är speciella behov varierar ju kraftigt men jag syftade mest på ländernas krav. Att kraven är väldigt märkliga.
    Det beror på ur vems perspektiv man ser saken .....
  • Furstinna
    en glad skrev 2013-10-08 19:39:10 följande:
    Det beror på ur vems perspektiv man ser saken .....



    Ja såklart. Jag ser det utifrån barnens men även föräldrarna. Att ett barn med speciella behov passar bättre hos två föräldrar.
Svar på tråden Barn med speciella behov..