• momtilltvå

    har din kommun vårdnadsbidrag?!

    vilka kommuner har vårdnadsbidrag? skulle du flytta till annan kommun just för få denna möjlighet, att vara hemma med barnen.?

  • Svar på tråden har din kommun vårdnadsbidrag?!
  • Dixie

    Nej, för här tycker socialdemokraterna inte att föräldrar ska få chansen att ta egna beslut om sina barn - alla barn ska in på förskola!!

  • LinneaJosie
    Dixie skrev 2013-10-07 11:59:45 följande:
    Nej, för här tycker socialdemokraterna inte att föräldrar ska få chansen att ta egna beslut om sina barn - alla barn ska in på förskola!!

    Har de förbjudit er att vara hemma? :-O TS: Nej.
  • gezellig

    Ja, i vår kommun erbjuder de vårdnadsbidrag. Kommer att nyttja det en tid även om jag egentligen är principiellt emot idén. Hade dock inte bytt kommun för att få det. Det kostar att byta boende och det kostar att pendla till arbete, så 3000 kr hade inte motiverat en flytt.

  • Dixie
    LinneaJosie skrev 2013-10-07 12:00:58 följande:

    Har de förbjudit er att vara hemma? :-O TS: Nej.

    nej, givetvis inte - men anledningen till att de inte erbjuder vårdnadsbidrag är att det kan bli en "kvinnofälla" och att det är bättre om alla barn sätts på förskola...... men tanken på att kommunen inte kan erbjuda förskoleplatser till alla tycker jag det är ett konstigt agerande, bättre att ge de som vill vara hemma lite längre en mindre ekonomisk möjlighet till detta!
  • Gladskit

    Vi har det. Men i och med att det inte får kombineras med uttag av FP har jag svårt att se hur vi skulle klara oss på det. Möjligen om man gjorde ett upplägg där man tar ut mer dagar än man behöver första året, och sen lever på de pengarna + vårdnadsbidraget för en tid. Eller att man kombinerar vårdnadsbidrag med extrajobb för det får man ju.

  • chobokid

    Nej. Jag är för vårdnadsbidrag. För mig är det lika mycket kvinnofälla att TVINGA ut alla kvinnor till arbetsmarknaden. Det ser bra ut statistiskt, men det kommer att kosta mycket i längden. 

  • En Åsa

    Ja, bor i Uppsala. Har haft det i nästan ett år, men skulle inte flyttat för att få det om det inte funnits.

  • Gladskit
    chobokid skrev 2013-10-07 12:17:31 följande:
    Nej. Jag är för vårdnadsbidrag. För mig är det lika mycket kvinnofälla att TVINGA ut alla kvinnor till arbetsmarknaden. Det ser bra ut statistiskt, men det kommer att kosta mycket i längden. 

    Jag är också för. Kvinnofälla litegrann, visst. 
    Men seriöst, vem kan leva på 3000kr?
    Det krävs att man tänker till om man ska få lösningen med vårdnadsbidrag att funka. 
    Om jag nu vill vara hemma med mitt barn tills det är 2-2,5 år tex.
    Och jag inte disponerar en förskoleplats under den tiden så är det ju "billigare" för kommunen att ge mig 3000kr än att betala ut skolpeng till förskolan där jag har mitt barn... fast jag då egentligen inte vill.   

     
  • chobokid
    Gladskit skrev 2013-10-07 12:24:13 följande:

    Jag är också för. Kvinnofälla litegrann, visst. 
    Men seriöst, vem kan leva på 3000kr?
    Det krävs att man tänker till om man ska få lösningen med vårdnadsbidrag att funka. 
    Om jag nu vill vara hemma med mitt barn tills det är 2-2,5 år tex.
    Och jag inte disponerar en förskoleplats under den tiden så är det ju "billigare" för kommunen att ge mig 3000kr än att betala ut skolpeng till förskolan där jag har mitt barn... fast jag då egentligen inte vill.   

     
    3000 är lite, jag vet inte om man dessutom betalar skatt på det. Men det är bättre än ingenting. Jag får inte så mycket mer i föräldrapenning eftersom jag bara jobbade 60 % och hade låg lön. 
  • keron

    Nej, tyvärr har vi inte det Bor i en borgerlig stad. Vad nu det kan påverka :P

Svar på tråden har din kommun vårdnadsbidrag?!