• Ezder

    Godkänd som donator

    Idag gjorde jag den sista kontrollen inför äggdonation, och de vill att jag ska påbörja behandling snart, så fort de matchat ihop mig med mottagare.

    Det känns jätteroligt, och spännande. :) Något jag funderat på och velat göra i flera år, som äntligen blir av, på riktigt. Hoppas så innerligt att allt går bra, att mina ägg ska få vara med och hjälpa andra att få dela sina liv med ett barn. Och såklart, att barnen får bra familjer, att de blir älskade och respekterade som de är och får växa upp som trygga, lyckliga människor.

    Nervöst, och fantastiskt. :)

  • Svar på tråden Godkänd som donator
  • Ezder

    (Hoppas förresten att jag inte bryter anonymitetskravet genom att posta här... Jag hade hellre postat anonymt, men orkar inte göra ett extra konto för det.)

  • Stumpan8302

    Det du ska tänka på bara är att du inte skriver ut var du donerar och vilken dag ..
    Jag har själv donerat och man gör en underbar insats :)

  • Ezder
    Stumpan8302 skrev 2013-10-12 22:30:37 följande:
    Det du ska tänka på bara är att du inte skriver ut var du donerar och vilken dag ..
    Jag har själv donerat och man gör en underbar insats :)
    Tack, jag ska tänka på att inte skriva ut det. :)

    Har du fått någon information om hur det gått, graviditeter/födda barn?
  • Jojjo77

    Vilken fantastisk insats av dig och andra som donerar, blir så glad att läsa att ni finns!!! Det ger hopp för oss som står i kö och väntar på ett ägg  

  • Ezder

    Hej!

    Jag har donerat två gånger, 13 ägg första gången och 17 ägg andra gången. Tyvärr tror jag inte att något av dem har blivit ett barn ännu, men vissa ligger fortfarande i frysen.

    Jag får väl egentligen inte säga det pga anonymiteten men det är Uppsala jag har donerat i. Jag skulle vilja göra det igen, men efter senaste äggplocket fick jag vansinnigt ont och smärtan har kommit tillbaka vid varje ägglossning sedan dess. Nu senast var jag smärtpåverkad i tre dagar, och i princip utslagen av smärta och sängliggande en av dem. Jag tänkte först att det skulle gå över, men det gjorde det inte och nu har jag börjat försöka utreda vad som kan ha hänt. Ingenting syns på ultraljud och läkaren på Reproduktionscentrum säger att hon aldrig varit med om något liknande på 13 år med äggplock varje dag, så jag vet inte... Hennes råd var att testa p-piller i några månader för att låta äggstockarna vila, och sedan följa upp hur det har gått. Vid behov kommer de att göra en titthålsoperation för att undersöka närmare.

    Så, ja... Min föresats var att fortsätta donera tills jag hjälpt så många som jag får enligt lag, men med de komplikationer jag fått är jag tveksam till om jag vill ta risken igen, och även om jag är villig att göra det så är det inte säkert att läkarna tillåter det.

    Jag hoppas att du blir hjälpt, även om det nog inte blir med mina ägg! (Men kanske ändå? Det ligger som sagt några i frysen.)

  • Hepe

    Vi ska träffa vår läkare på onsdag i nästa vecka för att få bli uppsatta på donation, men om vi inte kan bidra med egen donator så hinner vi inte med donation i Sverige då jag snart fyller 40. Har börjat titta lite på Estland och Grekland. 

    Synd att du fått så ont. Tror du de kan ha prickat någon nerv som gått av när de stuckit i äggstocken vid plocken? Har fått nerver avskurna vid annan operation och det kan göra vansinnigt ont, och bara fantomsmärtor! Det finns inget där men det känns som ett yxhugg minst!

  • skumbanan

    Hej!

    Kanske du kan svara på mina frågor till en äggdonator.
    Vad sker på läkarbesöket? Vill de gå igenom gamla journaler? Vad sker på kuratorsamtalet? Hur många ultraljud /blodprov tog de under de fyra veckor stimuleringen skedde? Tack för svar!

  • Ezder
    skumbanan skrev 2014-12-12 20:30:39 följande:

    Hej!

    Kanske du kan svara på mina frågor till en äggdonator.
    Vad sker på läkarbesöket? Vill de gå igenom gamla journaler? Vad sker på kuratorsamtalet? Hur många ultraljud /blodprov tog de under de fyra veckor stimuleringen skedde? Tack för svar!


    Hej!

    De gjorde förvånansvärt lite, faktiskt. Vid mötet med kuratorn tror jag hon mest ville ta reda på att jag donerade av rätt anledning, och verkade "stabil" och så. Hon frågade även om sjukdomar i släkten, men ingen kontroll mer än vad jag sade. Vid läkarbesöket kontrollerades bara att äggstockarna såg bra ut, egentligen. Jag ställde nog mycket högre krav på mig själv (motiverade min anmälan som donator bland annat med att jag är helt fri från allergier och ärftliga sjukdomar, det värsta som drabbar oss verkar vara artros efter hårt idrottande, jag har hög IQ och har kunnat använda den för att lyckas mycket bra i skolan osv och en del andra ärftliga egenskaper som kan anses positiva) än vad Reprduktionscentrum gjorde.

    Jag tog sprutor i ungefär två veckor per donation, och under den tiden tog de kanske ett eller två blodprov och gjorde tre ultraljud eller så? Jag minns inte helt, men däromkring.
  • skumbanan
    Ezder skrev 2014-12-21 16:55:04 följande:
    Hej!

    De gjorde förvånansvärt lite, faktiskt. Vid mötet med kuratorn tror jag hon mest ville ta reda på att jag donerade av rätt anledning, och verkade "stabil" och så. Hon frågade även om sjukdomar i släkten, men ingen kontroll mer än vad jag sade. Vid läkarbesöket kontrollerades bara att äggstockarna såg bra ut, egentligen. Jag ställde nog mycket högre krav på mig själv (motiverade min anmälan som donator bland annat med att jag är helt fri från allergier och ärftliga sjukdomar, det värsta som drabbar oss verkar vara artros efter hårt idrottande, jag har hög IQ och har kunnat använda den för att lyckas mycket bra i skolan osv och en del andra ärftliga egenskaper som kan anses positiva) än vad Reprduktionscentrum gjorde.

    Jag tog sprutor i ungefär två veckor per donation, och under den tiden tog de kanske ett eller två blodprov och gjorde tre ultraljud eller så? Jag minns inte helt, men däromkring.
    Förstår! Vet du nånting om hur diabetes i släkten räknas? Ärftligt eller ej?
  • whatismyname
    NKmamma skrev 2013-10-13 00:29:53 följande:

    Ni är fantastiska!  Tack säger jag för vad ni gör{#emotions_dlg.flower}
    //Mamma till ett ÄD-barn 


    Vad är ÄD-barn?  NKmamma.
Svar på tråden Godkänd som donator