• hampo123

    adoptera bort

    Hej!! Jag har panik och behöver all hjälp jag kan få. Jag är gravid i 34veckan och hsr fortfarande lyckats hålla de hemligt för alla jag könner. Jag är bara 18år och graviditeten var inte planerad. Jag har inte varit hos någon barnmorska eller läkare, ju längre tid de går ju mer rädd blir jag för att ta kontakt med dem också. Jag hade tänkt att adoptera bort mitt barn när de föds, hur går jag till väga? Jag vet inte vem fadern till barnet är, vad händer vid en adoption då jag inte kan uppge en fader? Var ska jag vända mig? Finns många skäl till att jag väljer att adoptera, främst för barnets bästa då min mamma ganska nyligen gått bort och jag inte haft kontakt med min pappa på ca 10år, har ej jobb, bor hos min syster för tillfället. Jag är alltså inte ekonomiskt redo för ett barn eller mogen för de heller. Och hur tror ni en barnmorska kommer reagera då jag tar kontalt så sent i graviditet en?

  • Svar på tråden adoptera bort
  • AlexO
    gezellig skrev 2013-10-14 05:43:37 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det går att adoptera bort sina barn i Sverige.
    Men det är väl klart det går, herre gud..
    Du får ta kontakt med vården, de kommer att förstå. Du kommer få nån att prata med med och det är socialen som sköter adoptioner.
    Det är bättre att göra det nu så fort som möjligt och även om du skulle mötas av nån inom vården som  inte förstår dig så kommer de flesta vara fina, det är en svår sak du går igenom.
    Lycka till! 
  • Queenie70
    gezellig skrev 2013-10-14 05:43:37 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det går att adoptera bort sina barn i Sverige.



    Varför i hela friden tror du det? Klart man kan. Det är inte supervanligt eftersom vi har så mycket andra stödinsatsee att erbjuda men det händer regelbundet.
  • donkeyduo

    Vilken jobbig sits! Stor kram till dig! Du bör genast ta kontakt antingen med mödravårdcentralen, vårdcentalen eller socialtjänsten i din kommun. Jag föreslår mödravården. Det är viktigt att kolla att du och barnet mår bra, och de kan hjälpa dig vidare. Jag har adopterat ett barn från Sverige, det är det bästa som hänt mig. Jag vet också en ung mamma, som inte känner till fadern, som visserligen kämpar på men är en väldigt fin och bra mamma. Du behöver inte bestämma nu, men du behöver hjälp och stöd så fort som möjligt.

  • gezellig

    För att jag aldrig någonsin hört om det? Ta det lite lugnt nu, tycker inte att det var en så himla konstig sak att anta. Går det är ju det bra för ts barn uppenbarligen.

  • en glad

    Ring till mödravårdscentralen och boka tid. De kommer inte att tycka att du är konstigt, fler än du tar kontakt med dem sent i graviditeten. Var ärlig o säg precis som det är.

    Faderskap och adoption sköter socialkontaoret om. Det är klokt att också¨omgående ta kontakt med dem! Om du står fast vid ditt beslut att adoptera bort barnet skall du minnas att du kommer att vara vårdnadshavare för barnet ända tills adoptionen vunnit laga kraft (vilket brukar ta ett halvår) Det innebär att du kan komma om önskemål om var ditt barn skall placeras och även återkalla adoptionssamtycket om du ångrar dig så småningom ....

    Ta dessa två olika kontakter snarast för du måste självklart ha någon utomstående, klok o erfaren person att prata med när du nu går igenom detta!!

Svar på tråden adoptera bort