• Anonym (kräse­n)
    Äldre 15 Oct 11:43
    62914 visningar
    499 svar
    499
    62914

    Kräsna blivande föräldrar - finns det NÅGOT bra flicknamn?

    Väljer att vara anonym eftersom graviditeten ännu är topphemlig.


     


    Om allt går som det ska blir vi föräldrar till sommaren. Vi älskar att läsa om namn och har redan en lista med tänkbara pojknamn, men vi har jättesvårt att hitta flicknamn. Problemet är att vi tycker att nästan alla flicknamn är antingen för feminina eller för hårda. Vi har väldigt svårt för typiskt vackra namn som Olivia, Isabelle och Lily-Grace. På den för hårda sidan hittar vi namn som Greta.


     


    Vi vill ha ett namn som inte är för elegant, men samtidigt inte oseriöst. Vi vill ha ett namn som associeras till en snäll person med fötterna på jorden och lite skinn på näsan. Det behöver inte vara något "uniiiikt" namn, men helst inte för vanligt (typ Emma). Det enda namn som vi hittills båda tycker är ok är Tuva. Vi gillar att det är nordiskt, har lite hippiekänsla, men samtidigt är ett etablerat namn som passar oavsett framtida yrkesval etc. Vi får dock ingen wowkänsla av namnet. 


     


    Vi har två krav: 1. Namnet måste vara minst 2 stavelser långt. 2. Namnet måste funka på engelska.


     


    Hoppas att någon antar utmaningen Glad 

  • Svar på tråden Kräsna blivande föräldrar - finns det NÅGOT bra flicknamn?
  • Äldre 15 Oct 12:04
    #1

    Lovis
    Bea
    Doris
    Asta
    Mira
    Nora
    Siri
    Tyra
    Vera

    Typ...

  • Äldre 15 Oct 12:05
    #2

    ...och Pella då förståss....Cool

  • Äldre 15 Oct 12:08
    #3

    Ella eller Ellen e fint... Min tös heter Vera passar denna lilla guldlockiga tjej perfekt :)

  • Äldre 15 Oct 12:08
    #4

    Jag gillar Nanna bland de fornnordiska namnen, men det funkar ju inte helt klockrent på engelska.

    Mira
    Lola
    Annie

    kanske?


    So say we all
  • Anonym (kräse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 12:11
    #5
    pellepelle skrev 2013-10-15 12:04:53 följande:
    Lovis
    Bea
    Doris
    Asta
    Mira
    Nora
    Siri
    Tyra
    Vera

    Typ...
    pellepelle skrev 2013-10-15 12:05:47 följande:
    ...och Pella då förståss....Cool
    Den blivande pappan gillar inte namn som slutar på -is, annars har Lovis den rätta känslan. Nora är fint, men tänker på vad det rimmar på. Bea, Mira, Siri och Tyra känns för feminina. Doris och Asta är för hårda. Vera känns rätt ok, men låter kanske inte så snällt. Pella är rätt fräckt faktiskt. Får se vad sambon säger om det. Tack för hjälpen Glad 

  • Anonym (kräse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 12:15
    #6
    Tebriane skrev 2013-10-15 12:08:12 följande:
    Ella eller Ellen e fint... Min tös heter Vera passar denna lilla guldlockiga tjej perfekt :)

    Ellen är rätt fint, men båda namnen är lite väl mjuka för oss. Vill gärna ha någon lite hårdare bokstav i. Vera har attityd, men jag vet inte riktigt om det passar oss. Tack för ditt svar Glad


     


     


    Lady Namárië skrev 2013-10-15 12:08:15 följande:
    Jag gillar Nanna bland de fornnordiska namnen, men det funkar ju inte helt klockrent på engelska.

    Mira
    Lola
    Annie

    kanske?

    Nanna är fint, men lite för smeknamnsaktigt och som du säger inte klockrent på engelska. Mira och Annie känns lite för flickiga och Lola känns lite för oseriöst. Men tack för förslag Glad

  • Äldre 15 Oct 12:27
    #7

    Jag bidrar med några flicknamn jag gillar, de flesta har fornnordiska ursprung och är inte helt ovanliga i Norge, men desto mer sällsynta här i Sverige.

    Eirin 
    Trude
    Bruni
    Hela
    Jorun
    Mista
    Runa
     


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (kräse­n) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 12:41
    #8
    riboflavin skrev 2013-10-15 12:27:01 följande:
    Jag bidrar med några flicknamn jag gillar, de flesta har fornnordiska ursprung och är inte helt ovanliga i Norge, men desto mer sällsynta här i Sverige.

    Eirin 
    Trude
    Bruni
    Hela
    Jorun
    Mista
    Runa
     
    Definitivt rätt typ av namn :) Jag gillar Eira, men min sambo tycker att det känns avhugget, så vi får se om Eirin faller honom i smaken. Bruni och Mista är fina, men kanske lite mycket djurnamn i Sverige? Trude skulle bli Trood på engelska. Jorun är fint, men vill helst undvika namn på J pga olika uttal på svenska och engelska. Hela får mig att tänka på ordet, typ Hela vs. Halva Svensson. Runa är coolt, men kanske nästan för nordiskt? Tänker vikingafantaster/nynazister. Det är kanske värt att titta vidare på norska namn. Tack för tipsen! Glad 
  • Äldre 15 Oct 12:47
    #9

    Ebba? Tufft, passar barn och vuxna och funkar på många språk.

  • Anonym (-.,m)
    Äldre 15 Oct 12:52
    #10

    du var verkligen kräsen med namn...
    men jag lovar dig att din bebis inte kommer vara utan namn hela livet, man kommer på namn när dom föds även om man inte har nåt innan...
     det kommer lösa sig...  

Svar på tråden Kräsna blivande föräldrar - finns det NÅGOT bra flicknamn?