• Äldre 17 Oct 19:07
    4061 visningar
    18 svar
    +1
    18
    4061

    KOL, lungcancer och hjärtinfarkt

    Att vara rökare och se fram emot, eller redan ha fått dessa diagnoser är inte roligt. Inte blir det bättre av att inte kunna sluta röka, eller ens kunna gå över till det något mindre farliga snuset.


    Det som däremot är glädjande, och som jag därför vill dela med mig av här, är att jag lätt lyckades sluta röka mha s.k. elektroniska cigaretter. Det hade förstås varit ännu bättre om jag kunde vara utan nikotin också. Men det är trots allt inte nikotinet som ger KOL, lungcancer eller hjärtinfarkt. Så jag är väldigt nöjd ändå.


    Familjeliv tillåter inte att jag här rekommenderar lämpliga produkter eller leverantörer. (=reklam)
    Men förhoppningsvis får jag säga att man bör undvika de cigarettliknande paketen som säljs här o var, eftersom de inte räcker till för en vanerökare.


    Och vid intresse kan man ju alltid googla själv.


    /Äntligen rökfri

  • Svar på tråden KOL, lungcancer och hjärtinfarkt
  • Äldre 17 Oct 19:17
    #1

    Ja eller så slutar man rakt av som jag utan en massa ersättningar.....

    Poängen är väl ändå att få ut all skit ut kroppen även nikotinet. Att lura sig själv att man slutat och ändå suga i sig nikotin kan väl knappast va bättre? På 24 timmar är nästan allt nikotin ute ur kroppen varför pumpa i mer?

  • Äldre 17 Oct 19:23
    #2

    Särskilt som det främst är nikotinet som är beroendeframkallande. Inte den andra skiten som tobaksbolagen fyller ciggen med.

    Att sluta rakt av ger abstinens som är för j-g, i ca 10 minuter åt gången.  Sen försvinner den. Till nästa gång. Inget man dör av, inget som gör en rubbad. Hitta nåt som distraherar under de där tio minuterna.  Efter 2-3 veckor utan cigg eller sluta-röka-grunkor är man ganska rökfri. Abstinensen är borta, det sug man känner handlar mer om en vana än om faktiskt abstinens.

    Jag slutade röka för drygt tio år sen. Tycker fortfarande att det luktar gott, men skulle aldrig falla mig in att prova röka igen. Däremot är jag aldrig röksugen. Faktum är att jag knappt minns hur det var att vara rökare.  

  • Äldre 17 Oct 19:27
    #3
    Meus Veritas skrev 2013-10-17 19:17:31 följande:
    Ja eller så slutar man rakt av som jag utan en massa ersättningar.....
    Poängen är väl ändå att få ut all skit ut kroppen även nikotinet. Att lura sig själv att man slutat och ändå suga i sig nikotin kan väl knappast va bättre? På 24 timmar är nästan allt nikotin ute ur kroppen varför pumpa i mer?
    jag slutade när jag fick svininfluensan.... Hehe kunde inte röka på flera dagar pga feber och andnöd... när febern var borta valde jag att bara inte tända en ny cigg... Allt går om man vill (rökte ett paket- ett och ett halvt paket om dagen i 12 år)
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 17 Oct 19:37
    #4

    Grattis!
    Det är bara att gratulera er som kunnat sluta röka. Det är självklart det allra bästa! Men jag var nog lite otydlig.
    Mitt inlägg riktade sig till de som liksom jag inte kan sluta. Människor är faktiskt lite olika.
    Så misströsta inte. Även om du inte kan sluta röka finns alltså möjlighet att ändå undvika bl.a. KOL och lungcancerGlad

  • Äldre 17 Oct 19:40
    #5

    Alla kan visst sluta. Genom att säga till dig själv att du inte kan, och tillhandahålla nikotin låter du dig själv stanna kvar i ett onödigt beroende. Det är en omhuldad myt att det ska vara svårt att sluta.

  • Äldre 17 Oct 19:50
    #6
    Sneeze skrev 2013-10-17 19:40:23 följande:
    Alla kan visst sluta. Genom att säga till dig själv att du inte kan, och tillhandahålla nikotin låter du dig själv stanna kvar i ett onödigt beroende. Det är en omhuldad myt att det ska vara svårt att sluta.

    Tro mig, jag har försökt många gånger. Cold Turkey eller med olika nikotinhjälpmedel inklusive snus.


    När jag var liten rökte c:a 40% av folket. Idag är det färre, kanske nedåt 10%. Det är kanske dessa som inte kan sluta, även om majoriteten kunde.

  • Äldre 17 Oct 20:12
    #7

    Fast alla KAN sluta o det är egentligen inte så svårt som man intalar sig. Jag är själv just nu mitt uppe i att sluta röka så jag talar själv av närstående upplevelser. Som rökare bör man ställa sig ex antal frågor. Tex: varför röker jag? Tycker jag att det är gott? Vill jag verkligen sluta? ALLA kan sluta röka och att gå runt o intala folk att det är ok bara du byter ut ciggen mot en elektronisk cigg så blir du åtmindstonde inte sjuk. DET är ju bara fel! Nikotin är en drog, hur gärna än alla rökare förnekar det så är de drogmissbrukare.

    Kan tipsa om Alan carrs bok: Äntligen ickerökare, läs den samtidigt som du röker så kommer du sedan fundera på varför du gör och tänker som du gör och inse att du inte är unik utan att i stort sett alla rökare fungerar på samma sätt

  • Äldre 18 Oct 08:05
    #8
    StarGate skrev 2013-10-17 19:50:52 följande:

    Tro mig, jag har försökt många gånger. Cold Turkey eller med olika nikotinhjälpmedel inklusive snus.


    När jag var liten rökte c:a 40% av folket. Idag är det färre, kanske nedåt 10%. Det är kanske dessa som inte kan sluta, även om majoriteten kunde.



    Alla kan sluta. Frågan är bara vad som krävs för att du ska säga till dig själv att nu är det nog. Jag har sett storrökare fimpa efter 40 års rökning utan att blinka.  Det handlar bara om att hitta rätta motivationen och bestämma sig. Vad är det som kan få dig att släppa ciggen för gott?
    Själv vaknade jag en dag och såg i ett ögonblickav klarsyn hur mycket tid som gick åt till rökningen. Handla cigg, kolla att det alltid fanns hemma, röka innan jag skulle göra nåt, efter jag gjort nåt.... Jag planerade i stort sett min dag runt rökningen. Och när jag såg hur rökningen styrde mig, slutade jag. Och det gick så lätt att jag skämdes för att det tagit så många år innan jag slutade.

    Sluta säg till dig själv att du inte kan. Fråga varför du ska fortsätta röka, vad ger dig ditt beroende som inget annat kan tillhandahålla? Och hur skulle ditt liv förändras om du inte rökte? Vad skulle bli bättre/sämre? Och börja intala dig att du kan. Du är inget hjälplöst offer som tobaksindustrin säger, du bestämmer själv över din kropp.  

     
  • Äldre 18 Oct 09:19
    #9

    Sneeze, Meus Veritas m.fl. har rätt. Alla kan sluta röka. Efter t.ex. ett år på en öde ö är man nog inte nikotinberoende längre.


    Ja nikotinet är en drog. Liksom knark, alkohol m.m. De flesta vill inte vara drogberoende. En del andra har lite liberalare syn på i alla fall lättare droger, och tycker sig behöva det tillskottet i sina liv. För dem handlar det inte mest om att kunna utom att vilja.


    Men även de vill egentligen undvika rökningens alla skadeverkningar om det gick. Och med elciggen tycks det vara möjligt.


    Det är också möjligt att gå över till elcigg eftersom de påminner så mycket om vanliga cigg, både psykiskt och fysiskt.


    En övergång går bättre om man undviker ytterligheterna.
    Dels de dyra komplicerade donen där man bl.a. laborerar med batterispänningen. Man kan tycka att det är för jobbigt och gå tillbaks till vanliga cig.
    Dels den andra ytterligheten, de mindre cigarettliknande elciggen. Man kan tycka att de inte räcker till, och gå tillbaks till vanliga cig.

  • Äldre 18 Oct 11:29
    #10

    Tyvärr bryter man ju ingen vana om man envisas med elciggen. Och det är vanan, inte nikotinabstinensen som är problemet med att sluta röka. För röksugen håller i sig ca 10 minuter åt gången. Och för varje gång man avstår en cigg, eller nikotin i någon form, så dröjer det längre mellan varje "sug" och de gör över allt snabbare. Men göder man nikotinbehovet med tuggummi eller liknande och dessutom underhåller vanan med cigarettattrapper förlänger man vanan och beroendet. Även om du inte röker riktiga cigaretter så är du i beroende och vana fortfarande rökare.

    Tro mig, jag kan alla ursäkterna, jag har rökt själv i många år. Och provat att sluta flera ggr utan att egentligen vilja. Det finns alltid en ursäkt att fortsätta röka.

  • Äldre 18 Oct 12:02
    #11

     


    Sneeze skrev 2013-10-18 11:29:18 följande:
    Tyvärr bryter man ju ingen vana om man envisas med elciggen. Och det är vanan, inte nikotinabstinensen som är problemet med att sluta röka. För röksugen håller i sig ca 10 minuter åt gången. Och för varje gång man avstår en cigg, eller nikotin i någon form, så dröjer det längre mellan varje "sug" och de gör över allt snabbare. Men göder man nikotinbehovet med tuggummi eller liknande och dessutom underhåller vanan med cigarettattrapper förlänger man vanan och beroendet. Även om du inte röker riktiga cigaretter så är du i beroende och vana fortfarande rökare.

    Tro mig, jag kan alla ursäkterna, jag har rökt själv i många år. Och provat att sluta flera ggr utan att egentligen vilja. Det finns alltid en ursäkt att fortsätta röka.

    Vad du tjatarFlört
    Men du har rätt, vanans makt är stor, även om nikotin- ”kicken” och beroendet också spelar in. Det är också sant att jag mentalt fortfarande är rökare, fast med elcigg.


    Men jag kan ändå inte förstå den stora motviljan som finns mot elcigg. De extremt skadliga vanliga cigaretterna är ok att prata om och sälja helt öppet. Men ett bättre och billigare alternativ ska motarbetas och måste köpas på webben. Att svenska politiker har den inställningen kan man förstå. De vill framhäva det svenska snuset, och behålla skatteintäkterna på vanliga cigaretter.


    Men ok, jag ska vara tyst. På Familjeliv ska man inte nyttja stimulantia som alkohol, nikotin m.m. Så här ser den jag använder ut i alla fall.


    13,5 cm och 38 gram. Jämfört med 30 gram för ett cigarettpaket.

    PS. Jag är i alla fall nykteristSkål 

  • Äldre 18 Oct 12:48
    #12
    Meus Veritas skrev 2013-10-17 19:17:31 följande:
    Ja eller så slutar man rakt av som jag utan en massa ersättningar.....
    Poängen är väl ändå att få ut all skit ut kroppen även nikotinet. Att lura sig själv att man slutat och ändå suga i sig nikotin kan väl knappast va bättre? På 24 timmar är nästan allt nikotin ute ur kroppen varför pumpa i mer?
    Tobaksrökning orsakar i runda slängar en tredjedel av alla cancerfall.

    Det man får cancer och KOL av är de andra 4000 eller så kemiska ämnena i röktobaken, men ingen forskning har hittills visat något samband mellan bara nikotinintag och cancer.

    Av den anledningen så är det en stor förbättring även om man bara lyckas skifta sitt beroende från cigg till en medicinsk rökavvänjningsprodukt, som är analyserad och kontrollerad.

    Däremot gäller detta inte för e-cigaretter, som idag är helt oreglerade och kan innehålla lite vad som helst om man beställer dem från skumma företag i asien. E-cigaretter med nikotinlösning har i tester visat sig avge nikotinångor i omgivande luft och är därför kanske inte helt lämpliga om man har barn i närheten. I några fall har de även avgett andra kemiska ämnen.

    E-cigarretter går inte att jämföra med övriga sluta röka-produkter då de inte tillverkas i renrumsmiljö enligt läkemedelsregler och inte är kvalitetstestade. Att köpa dem kan gå bra men ingen kan garantera vad det är du får och det finns ingen att klaga till om du skulle få en överdos eller förgiftningseffekt av ett annat ämne i e-ciggen.
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Äldre 18 Oct 13:33
    #13

    Men vem ska man i så fall klaga till om man fått cancer av vanliga cigaretter? Och spelar det någon större roll i det läget?


    Många europeiska tillverkare, om än inte asiatiska, av s.k. e-juice har idag många år på nacken, och kvaliteten är numera ofta bra.


    Jag skulle föredra att hälsovårdsmyndigheter eller motsvarande kontrollerade tillverkningen, om det inte görs.


    Om inte så är det förvisso en kalkylerad risk att använda det.


    Men hur man är räknar så kommer man inte ens upp i bråkdelen av de 4000 ämnen som finns i en vanlig cigarett.


    Hur man än räknar är det en stor förbättring att gå över till elcigg, ja.

  • Äldre 18 Oct 17:01
    #14

    Jo, jag är lite tjatig.

    Men grejen med fakesnus och fakecigg är att det är tobaksbolagen som köper upp patenten på dom också och börjar tillverka egna, vilket innebär att man fortsätter att göda dem. även om man slutar nyttja "riktig" tobak.

    Jag är ingen rökhatare, jag blir inte galen om en rökare blåser rök åt mitt håll. Däremot tycker jag att alla dess punktförbud, att inte röka här och inte röka där, är löjligt. Förbjud tobak helt. Tillverkning, försäljning, användning och innehav. Det är en stor folkhälsobov, det är alla överens om. Så varför dutta med ett förbud här och ett där? Men man vågar inte gå emot tobaksbolagen. Det är för stora pengar på spel. Det finns inget så lönsamt som att sälja sånt folk blir beroende av. 

  • Äldre 18 Oct 17:02
    #15
    StarGate skrev 2013-10-18 13:33:51 följande:

    Men vem ska man i så fall klaga till om man fått cancer av vanliga cigaretter? Och spelar det någon större roll i det läget?


    Många europeiska tillverkare, om än inte asiatiska, av s.k. e-juice har idag många år på nacken, och kvaliteten är numera ofta bra.


    Jag skulle föredra att hälsovårdsmyndigheter eller motsvarande kontrollerade tillverkningen, om det inte görs.


    Om inte så är det förvisso en kalkylerad risk att använda det.


    Men hur man är räknar så kommer man inte ens upp i bråkdelen av de 4000 ämnen som finns i en vanlig cigarett.


    Hur man än räknar är det en stor förbättring att gå över till elcigg, ja.


    Yes, jag ser att jag blev lite otydlig där i min lilla föreläsning. Jag håller med dig om att E-cigg som innehåller rätt saker är likvärdiga med övriga hjälpmedel.
    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Äldre 18 Oct 17:06
    #16
    Sneeze skrev 2013-10-18 17:01:55 följande:

    Jo, jag är lite tjatig.

    Men grejen med fakesnus och fakecigg är att det är tobaksbolagen som köper upp patenten på dom också och börjar tillverka egna, vilket innebär att man fortsätter att göda dem. även om man slutar nyttja "riktig" tobak.

    Jag är ingen rökhatare, jag blir inte galen om en rökare blåser rök åt mitt håll. Däremot tycker jag att alla dess punktförbud, att inte röka här och inte röka där, är löjligt. Förbjud tobak helt. Tillverkning, försäljning, användning och innehav. Det är en stor folkhälsobov, det är alla överens om. Så varför dutta med ett förbud här och ett där? Men man vågar inte gå emot tobaksbolagen. Det är för stora pengar på spel. Det finns inget så lönsamt som att sälja sånt folk blir beroende av. 


    Nja, attityden varierar en hel del över världen.

    Australien är för närvarande tuffast, med sitt lagkrav på att tobak bara får säljas bakom disken i affärerna och ingen marknadsföring får ske. Tillverkarna får inte ens sätta sin prägel på paketen- alla ska vara olivgröna med vit text+ varningbild= rena döden för reklambranschen och för brandingen av de olika ciggen.

    www.reuters.com/article/2012/11/30/us-australia-cigarettes-idUSBRE8AT08N20121130


    Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Äldre 18 Oct 19:22
    #17

    Jag kanske ändå skulle berätta vad det inledningsvis hade för påverkan på hälsan.


    Om risken för KOL, cancer och hjärtinfarkt är borta eller minskat vet jag förstås inte.
    Men min torr- och slemhosta försvann inom en vecka.
    Och jag skulle förmodligen klara en luftrörsinfektion bättre idag. (Vid min senaste förkylning fick jag andnöd)


    Men bara fått lite bättre ork/lungkapacitet. Fast med begynnande KOL och ingen motion på 30 år kanske man inte kan begära mer.


    Ibland är rösten lite hes. Men om det beror på en specifik e-juice från Polen som irriterade halsen mycket, eller om jag dricker för lite (då beståndsdelarna E422-glycerol och E1520-propylenglykol är vätskedrivande), eller om jag blossar mer nu, eller om elcigg helt enkelt har den effekten, vet jag inte.


    Behöver inte använda blekande tandkräm eller snyta mig lika ofta.

  • Äldre 4 May 05:26
    #18
Svar på tråden KOL, lungcancer och hjärtinfarkt